![]() |
Hvad er Sentura? | Indeks | Abonnement | Forhandlere | Links | Notits | Hjem |
M A G A S I N F O R L I T T E R A T U R O G L E V E N D E B I L L E D E R w w w . s e n t u r a . d k |
Publiceret d. 13.8.2006 [Opdateret d. 13.8.2006]
INTERVIEW
Af Handlingen i Sortmund Tegneserietips fra Allan Haverholm 3 danske tegneserier: 3 billedromaner: 3 graphic novels: 3 bøger til videre læsning: * RELEVANTE LINKS:
|
Vi har mødt tegneserieskaberen eller måske snarere tegneserieforfatteren Allan Haverholm. For hans 300 sider lange mastodontværk, Sortmund, er netop lanceret som Danmarks første grafiske roman, en såkaldt graphic novel. Det blev til en snak om tegneseriefigurers følelsesliv, og hvorfor tegneseriemediet er så suverænt et pædagogisk værktøj. INTERVIEW: Vi befinder os på Blågårds Plads. Det er midt i maj 2006, formiddag. Udenfor brager solen ned, men vi sætter os indenfor i skyggen. Mens vi småfilosoferer over spillet mellem ude og inde, lys og skygge, noget som er så grundlæggende en del af tegneseriemediet, starter vi med at stille Allan Haverholm et par spørgsmål til hans personer i Sortmund: I historien har alle personerne deres helt specielle måde at være på. Hvordan arbejder du med at leve dig ind i deres følelser? Alle personerne har jo deres egne motiver, baggrund og individuelle logik. I begyndelsen af historien har vi fx en kvinde, som arbejder på kommunen og gennemlever en masse følelser. Som kommunal medarbejder behandler hun hovedpersonens sag. Men det er blot handlingsplanet... På billedplanet bliver hun samtidig vist som person, en hårdhudet, stram, rutinepræget tante, der pludselig bryder med sin facade. Hun er en robot i de første fem billeder, men et menneske på det sidste. Jeg er meget bevidst om de situationer, figurerne er i. Og det bliver ofte meget personligt, når man står og tænker på dem. Jeg har fx taget mig selv i at stå og skære ansigter for at forestille mig, hvordan musklerne bevæger sig under huden, fordi jeg gerne ville ramme et bestemt ansigtsudtryk. Et sadistisk synspunkt Og jeg må indrømme, at jeg da har været ked af det undervejs i processen. Det var næsten for hårdt at skubbe ham ud over kanten nogle gange. På et tidspunkt kommer Tegneseriesex foran kollegerne Bryder fiktionens rammer Bernt er en slags vildfaren psykopat. På et tidspunkt I øvrigt har jeg i denne forbindelse brugt nogle visuelle metaforer. Der en grund til, at personerne løber rundt mellem lagner det er som nogle billedrammer, der er hængt op. Det er simpelthen en stor blank tegneserie, de manøvrerer rundt og kløjs i. Godt læreværktøj til verden Det er lidt min agenda nu, at vi ikke kun skal have tegneserierne ud til et normalt publikum nej, vi skal også have tegneserierne ud som et læreværktøj til at forstå den billedverden, vi lever i. Mennesket har en iboende naturlig hang til at formulere sig i billeder, så det ville være oplagt at lære folk, hvordan man forstår andres billedudtryk. Tegneserier giver frit slag Jeg sidder jo med et i princippet uendeligt budget og er kun underlagt de begrænsninger, som jeg selv sætter i forhold til læseren. Jeg har slet ikke de samme begrænsninger som fx en filmskaber. Mine figurer er dukker, der gør hvad jeg siger og ikke en flok krukkede skuespillere med stjernenykker... Jeg kan tage mediet fem skridt videre og gøre lige, hvad jeg har lyst til! Breitling Replica Breitling Navitimer Replica Breitling Professional Replica Breitling SuperOcean Replica Breitling Transocean Replica |