Hvad er Sentura? | Indeks | Abonnement | Forhandlere | Links | Hjem

Louise Kidde Sauntved
Berlinale 9. - 20. Februar    
              Senturas udsendte på filmfestival                                    2000

 

Nyheder

 

 

 

 

 

 


Nyt fra Zentropa

Zentropa er ikke et selskab, der er kendt for deres ligefremhed og da slet ikke overfor de repræsentanter af den menneskelige race, der kalder sig presse. Derfor var det helt i sagens ånd, at Zentropa holdt et lille intimt pressemøde, der kun var for dem, der selv kunne finde det (eller tilfældigvis var rendt ind i nogen der kunne). Sentura fandt frem og kan derfor bringe følgende ganske dugfriske nyheder.


Ny festivalmedarbejder I Trust Films
Zentropa havde først den store glæde, at kunne fortælle den fremmødte skare, at Lissy Bellaiche pr. 1. februar er tiltrådt Trust Film Sales som festivalmedarbejder. Lissy Bellaiche har tidligere arbejdet for det danske Filminstitut, hvor hun stod for lanceringen af danske film i udlandet. Det er således hende, der har stået bag den fornemme lancering af de danske Dogme-film på festivalerne i Berlin og Cannes.

Sidste efterår sagde hun imidlertid op fra sin stilling, på grund af interne problemer. Lissie følte, hendes afdeling blev nedprioriteret, og hun kunne ikke længere bære at sige nej til alle de ildsjæle, der viste interesse for danske film, og gerne ville se dem ved forskellige festivaler og andre arrangementer rundt om i verden.

Det var en beslutning der overraskede mange og bedrøvede endnu flere. Lissy Bellaiche er en utrolig kompetent filmagent, der med sin mangeårige erfaring, personlige gennemslagskraft og gigantiske kontaktnet, ikke lige er sådan at erstatte. Det er derfor forståeligt, at Trust Film Sales, og dermed Zentropa, føler, at de har gjort et vaskeægte scoop. Lissy Bellaiche udtaler selv, at hun er meget glad for den nye mulighed:

-De sidste par måneder har været meget turbulente. Som det nok er de fleste bekendt, var det ikke med min gode vilje, det skete bare. Og nu glæder jeg mig til at starte, og jeg er sikker på, vi får et godt samarbejde.

Peter Aalbæk mener derudover, at ansættelsen af Lissy, er en ren guldgrube:
-Vi har ansat Lissie for at spare penge, for i en normal lancering kommer du ikke langt for en million. En person der som Lissie kan charme, eller måske snyde, hvad ved jeg, en film ind på en festival, det er ren profit.

Det er Lissies forstjeneste, at Mifune klarede sig så godt sidste år i Berlin (hvor den bl.a fik sølvbjørnen, red.). Filmen var oprindeligt sat på til den sidste lørdag, hvilket betyder at filmen er død i salgshenseende; folk er simpelthen taget hjem på det tidspunkt. Det lykkedes Lissie at få filmen rykket frem til den første weekend, og dermed sikre den den succes, den fik. Det er ikke alle og enhver der på den måde kan vride armen om på Moritz‘ (Moritz de Hadeln, Berlinalens leder, red.)

Peter Aalbæk afslutter med at takke staten, og dermed Filminstituttet, for at have bekostet hendes uddannelse. Trust Film Sales, og dermed Lissy Bellaiche, kommer i fremtiden ikke kun til at lancere danske film, men satser også meget på internationale co-produktioner.

Efter den glade nyhed var givet, og lykønskningerne var givet, kom Peter Aalbæk med dagens knap så glade nyhed - eller måske skulle man hellere kalde den:


Kapitel 117
i sagen mellem Peter Aalbæk og Filminstituttets områdedirektør for produktion og udvikling Thomas Stenderup, hvis langstrakte meningsudveksling i diverse medier nok ikke har forbigået manges opmærksomhed.

Sagen er den, at Zentropa, i et anfald af sejrsglæde over de første tre dogmefilms enorme internationale succes straks besluttede at lave endnu en serie med fire. (Vi venter stadig på den fjerde i den første serie). Det blev hurtigt besluttet, at de fire film skulle instrueres af hhv. Lone Scherfig, Henrik Ruben Genz, Ole Christian Madsen og Åke Sandgren, og at hver instruktør fik frie hænder til at lave den film han/hun havde lyst til. Det var meningen, at alle fire film skulle optages i løbet af 2000, mens dogme-jernet stadig var varmt. Men DR, som Zentropa laver filmene i samarbejde med, ville have Filminstituttet med ind over, og desuden er det, iflg. Aalbæk, gået ad H til.

Aalbæk hævder, at filmkonsulent Michael Olsen havde givet tilsagn til alle fire film og er derfor sur over, at de nu har måttet stoppe indspilningen af den første film (Lone Scherfigs), idet der ikke er kommet nogen penge.

Thomas Stenderup, der også var tilstede ved mødet, hævder imidlertid, at der aldrig har foreligget noget løfte om, at støtte alle fire film. Filminstittuttet og Michael Olsen er naturligvis meget interesserede i at støtte dogmefilmene, men må de behandle den på lige linje med de andre ansøgninger til konsulentordningen. Dermed kommer de heller ikke forrest I rækken, og kassen var derfor tom, da turen kom til de nye dogmefilm. Thomas Stenderup opfordrer derfor Zentropa til at søge nogen af de andre støtteordninger, der findes på instituttet. Thomas stenderup udtaler:

-Ja, jeg er vidende om, at planerne lød på fire film, men vi har de støtteordninger vi har. Det er ikke muligt for os at særbehandle en film, bare fordi den heder Dogme, vi skal følge reglerne. Kasssen løb tom, og vi kan derfor ikke støtte alle filmene.
Han fortsætter med at sige, at der faktisk var bevilliget 2 mio. Til Lone Scherfigs dogmefilm, men at pengene ikke kan udbetales, før Zentropa underskriver et støttetilsagn. Det nægter Aalbæk at gøre med den begrundelse, at de var blevet lovet 2.5 mio., og at dedesuden stadig mener, den oprindelige lovning lød på fire film.

Det ser ud til at blive endnu en tovtrækning mellem Filminstituttet og Zentropa, en tovtrækning der forhåbentligt for alle dogme-interesserede finder en snarlig afslutning, så vi kan få filmene at se i løbet af næste år.

 

[h j e m]