Hvad er Sentura? | Indeks | Abonnement | Forhandlere | Links | Notits | Hjem
 M A G A S I N   F O R   L I T T E R A T U R   O G   L E V E N D E   B I L L E D E R                 w w w . s e n t u r a . d k  

Publiceret d. 27.5.2005
[Opdateret d. 11.4.2009]

ANMELDELSE
Bo Tao Michaëlis:
Verdenslitteraturens store forførere
Essays
256 s. (Rigt illu.)
Kr. 249,-
Politikens Forlag
Udkommet 12. maj 2005

 

Af
Kristian Kristiansen




Omslag til bogen

Bo Tao Michaëlis (f. 1948) er mag.art. i litteraturvidenskab, gymnasielærer, ekstern lektor på KUA, yderst flittig skribent i mange sammenhænge, heriblandt bog- og tv-anmelder på Politiken – og frem for alt en formidler, der kan skrive lige så thrill-dryppende og skarpladt, som de krimi'er, han elsker.

Blandt hans andre bøger kan nævnes: Verdens 25 bedste kriminalromaner [Rosinante, 2001], Den kriminelle novelle [Dansklærerforeningen, 1999], Århundredets mand – et portræt af Ernest Hemingway [Lindhardt og Ringhof, 1999].

Kun gode kærlighedsaffærer
"I min bog om verbale forførere og deres lige så forføreriske forfattere har jeg kun taget de gode kærlighedsaffærer udi i litteraturen med, den helsebringende læsning, som du altid kan finde sporet af igen og igen.

Sådan er det jo heldigvis i fiktionens skove i modsætning til den rigtige forførelse ude i storbyen. I teksten nok forført, men aldrig aldeles forladt. Bogen ligger der stadigvæk med siderne som stier, du kan gå ad uden at føle dig ensom og helt fortabt. Bag dig er der altid en forfatter med en ræv bag øret."
Citat: Bo Tao Michaëlis i artiklen Forlokket og forført – men hverken forladt eller fortabt [bragt i Politiken 15. maj 2005]
Læs hele artiklen

De 32 værker som Bo Tao Michaëlis lod sig forføre af:
Det Gamle Testamente: Dommerbogen
Homer: Odyseen
Sapfos digte
Euripides: Medea
Ovid: Elskovskunsten
1001 Nats Eventyr
Njals Saga
Dante: Den guddommelige komedie
William Shakespeare: Romeo og Julie
Mozart, Da Ponte, Molina og Molière: Don Giovanni/Don Juan
Goethe: Den unge Werthers lidelser
Choderlos de Laclos: Farlige forbindelser
Jane Austen: Stolthed og fordom
Walther Scott: Ivanhoe
Emily Brontë: Stormfulde højder
Heinrich Heine: Sangenes bog
Alexandre Dumas: De tre musketerer
Prosper Mérimée: Carmen
H. C. Andersen: Klods-Hans
Søren Kierkegaard: Forførerens dagbog
Charles Baudelaire: Helvedesblomsterne
Gustave Flaubert: Madame Bovary
August Strindberg: Frøken Julie
Knut Hamsun: Pan
Thomas Mann: Døden i Venedig
Marcel Proust: På sporet af den tabte tid
James Joyce: Ulysses
F. Scott Fitzgerald: Den store Gatsby
Margaret Mitchell: Borte med blæsten
Karen Blixen: Heloïse
Umberto Eco: Rosens navn
Milan Kundera: Tilværelsens ulidelige lethed

Mænd læser også om kærlighed...
"Krimier er mænds alibi for at læse om kærlighed."
Citat: Sagt af Bo Tao Michaëlis på Krimimessen i Horsens 2005 [citeret efter Bo Bjørnvigs artikel, Røgen snoede sig, Weekendavisen 8. april 2005]



*

RELEVANTE LINKS:

Hvis det skulle være forbigået nogens opmærksomhed, kan vi afsløre, at Bo Tao Michaëlis er en yderst flittig skribent og boganmelder hos dagbladet Politiken...


 

Han ka' det med damerne

"Krimier er mænds alibi for at læse om kærlighed", har Bo Tao Michaëlis engang udtalt. Nu bekender krimieksperten endelig kulør og har skrevet om 32 forførende kærlighedsaffærer i litteraturen.

ANMELDELSE: Bo Tao Michaëlis foretog i 2001 en engageret og medrivende lystrejse i bogen Verdens 25 bedste kriminalromaner. Nu præsenterer han så i en stor og flot opsat bog Verdenslitteraturens store forførere, der ikke er mindre personlig.

Afsættet er Aksel Sandemoses udtalelse om, at kun kærlighed og kriminalitet er værd at digte om. Og det skal straks slåes fast, at Bo Tao Michaëlis på sin side absolut er værd at have med sig som rejsefører.

Historiens første femme fatale
Bogen starter med den bibelske beretning om Adam og Eva; hun er historiens første femme fatale og gik efter at få "noget på den kloge", da det jo var frugten fra Kundskabens Træ, hun spiste. I modsætning til manden, der efter sigende traditionelt går efter at få det "på den dumme".

Også filisterkvinden Dalila overmandede med klogskab og list sin Samson, men kønnets og kærlighedens spil afsætter ellers mange varierede udtryk op gennem litteraturhistorien. Temaet gennemspilles på talrige måder fra antikkens Homer (Nausikaa, der møder Odysseus på stranden), Euripides' dræbende jalousi-ramte Medea og Ovids Elskovskunst – der sikrede ham en landsforvisning – over 1001 Nat og Njals Saga til Dantes Guddommelige Komedie og Shakespeares Romeo og Julie.

Mozarts Don Juan-opera er medtaget på grund af dens overordentlige betydning for eftertidens opfattelse af skikkelsen og dens betydning for bl.a. Kierkegaard og Joyce, som selvfølgelig også begge er repræsenterede i bogen.

Andre forføriske øjenkast udgår bl.a. fra den unge Werthers Lotte, Jane Austens Cathy fra Stormfulde højder, den helt forfærdelige Milady, som de 3-4 musketerer aldrig skulle glemme, Flauberts Madame Bovary, Strindbergs Frøken Julie, den unge og skønne Tadzio, der optræder i Thomas Manns Døden i Venedig, Margaret Mitchells Scarlett O'Hara og Karen Blixens Heloïse. Rundrejsen afsluttes med Milan Kunderas post-moderne Tilværelsens ulidelige lethed.

Ikke akademisk værk
Det giver plads til gennemsnitligt 4-5 sider for hver af de udvalgte fortællinger, så der er naturligvis ikke mulighed for de store, dybdeborende analyser. Michaëlis er selv klar over det, indrømmer glad og gerne et sted i bogen: "Dette er ikke noget akademisk værk. Derfor ikke nogen lang og universitær litteraturliste. Denne bog er skrevet på denne forfatters con amore og et liv blandt bøger".

Men der er ikke grund til at undskylde i det små, skulle jeg hilse og sige. Bogen emmer af ubesmittet glæde ved at formidle, og der er det hele: pudsige iagttagelser, finurlige anekdoter og skæve vinkler.

Min eneste anke er på en måde sproget, der er hurtigtsnakkende, tabloid-journalistisk med et væld af bogstavrim, som af og til synes at tage magten fra forfatteren og ender med at blive læserens milde irritations-moment. Det samme gør de ret poppede overskrifter som fx "To mennesker på en strand" om Odysseus og Nausikaa og "Cigaretpiger kan være farlige for dit helbred" om Prosper Mérimées Carmen.

Bog, jordbær og champagne
Bogens billedside er en gavmildhed i sig selv. Allerede omslaget vækker lysten og forventningerne.

Og forført bliver man. Bogen er oplagt for alle, der både interesserer sig for forførelse og litteratur. En diskret, nærmest tilfældigt udseende placering på dagligstue- eller natbord kan anbefales. Læs den i øvrigt evt. til akkompagnement af friskplukkede danske jordbær og perlende frisk, fransk champagne.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

[ t o p ]       [ h j e m ]