Hvad er Sentura? | Indeks | Abonnement | Forhandlere | Links | Notits | Hjem
 M A G A S I N   F O R   L I T T E R A T U R   O G   L E V E N D E   B I L L E D E R                 w w w . s e n t u r a . d k  

Publiceret d. 10.4.2007
[Opdateret d. 20.1.2010]

ANMELDELSE
Anne-Louise Bosmans:
Villa
Digte
45 sider
Kr. 150,-
Borgen
Udkommet 30. marts 2007

 

Af
Stefan Kjerkegaard




Omslag til bogen

Anne-Louise Bosmans
Er født 1978. Uddannet fra Forfatterskolen 2001 og medredaktør på Ildfisken. Debuterede i 2002 med digtsamlingen, Punkter, poler og par [Borgen].



*

RELEVANTE LINKS:

Læs en artikel om Fernand Khnopff og hans meget specielle villa, der fx kun var dekoreret indvendigt med hvid, blå og guld [NB! Artiklen er på engelsk]...

Læs en tekst af Anne-Louise Bosmans fra Hvedekorn 4/2004...


 

Digte med svæv

Anne-Louise Bosmans digte kan forekomme kedelige til en start...

BONUS-INFO:
Direkte til smagsprøve fra bogen

ANMELDELSE: Digtene i Anne-Louise Bosmans Villa, som er hendes anden bog, knytter sig tæt op ad den belgiske kunstmaler Fernand Khnopffs drømmeagtige og symbolistiske malerier, hvor hans søster ofte optræder som model. På Rue des Courses i Bruxelles opførte han i 1902 en gennemført symbolistisk udsmykket villa, der fungerede som både hjem, atelier og et sted for hans kunst- og livsopfattelse.

Villaen eksisterer ikke mere, men Bosman genskaber den på en måde alligevel med sine digte. Ligesom Khnopffs malerier er disse også prægede af en uhyggelig, næsten gennemsigtig stemning.

Svæver gennem digtene
Til en start kan digtene forekomme en anelse kedelige, men når man læser dem flere gange, åbner der sig nogle sprækker, hvori man som læser næsten forsvinder. Stemmen i digtene er en blanding mellem villaens og malerens. Dvs. den er smeltet sammen på en upersonlig, men alligevel fortrolig måde. Man bliver talt til, som én der besøger disse rum i en villa, der jo ikke eksisterer, andet end på papiret. Men det er nok til, at man på den ene side identificerer sig med stemmen samtidig med, at der egentlig ikke findes et punkt eller en genstand for denne identifikation.

Jeg tror, at det er fortælleren i Henry James' Skruen strammes, som et sted skriver, at det værste ved at møde et genfærd er, at man selv bliver i tvivl om, om man er levende eller død. Den samme effekt finder man i Bosmans digte, hvor man som læser går igen i digtene, ja man svæver. Men denne svæven opnås først efter en række genlæsninger, hvor man langsomt finder ind eller ned til de detaljer, der finder sted mellem det fortrolige og det upersonlige, mellem det hjemlige og uhjemlige.

I Bosmans digte bliver man som læser lyttet til og set i ligeså høj grad, som man selv lytter og ser.



* * *

 
Teksteksempler


1.

           Jeg er villaen
maleren og stemmen. Sneglen forsvinder ind i sig selv
jeg ind i villaen
og du med mig. Du hører kun mig
og jeg er ikke en person.
Selv har du ikke længere noget at sige.

2.

           Vi følges ad gennem huset
mens du lytter til min stemme.
Du har mistet fornemmelsen af din krop.
Du hænger i luften.
           Vi giver os tid til at opfatte rummets karakter,
forstå glæden ved at have opnået dets fortrolighed
og at kende det
så vi kan tegne dets ansigt.
           Alt kommer til den
der venter så længe
at han mister håbet
derefter er der ingen ventetid.
Gråblå silkeforhæng hænger på tværs af korridoren.

3.

           Du kommer ind i et nyt værelse
hvor lyset filtreres gennem farvede glasmosaikker.
Stråler i blå og guld falder ind.
           Møblerne her er ikke møbler
men dele af en stor drøm. Bord
vase
stole. Den eneste hvile
du finder her
er i dig selv.



[NB! Teksterne er fra s. 8, s. 16 og s. 19.]

[ t o p ]       [ h j e m ]