EMIL ER BEGYNDT AT BANKE hovedet ind i vores badeværelsesdør.
Han kigger alvorligt på mig for at sikre sig, at jeg
er med på, hvad der foregår. Så svajer han bagover, spænder
ryggen som en lineal, der gøres klar til at fyre en afgnavet
stump viskelæder i nakken på en tiårig skoledreng, og
bang! hamrer panden ind i den hvide fyldningsdør. Han griner.
Han får sit mærke efter den lodrette profil, han rammer,
mærker efter med en langfinger, finder ikke noget, men kigger
så i spejlet og triumferer. Jeg har sagt, at han ikke må, at
han vil ødelægge sin hjerne, hvis han bliver ved. Men min
søn er to år gammel, han er for lille til at forstå, hvad hans
hjerne skal bruges til. Han griner, eller han falder bagover og
græder, hvis jeg ikke griber ham, hvis jeg er faldet i staver og
tænker på den fest hos Kim-René på Rowsing Idrætshøjskole.
Det var dér, vi begyndte på det pjat. Jeg var på Emils alder
dengang. Femogtyve, men mentalt en toårig. De fleste af os
boede stadig i Svendborg, men Kim-René havde fået arbejde
på Rowsing og inviteret hele slænget til housewarming i
lærerboligen. Indimellem længes jeg efter Kloge-Kims lærerbolig.
Jeg savner ikke Kim-René længere, men lejligheden,
lugten af svampe fra de saftige træstubbe, vi sad på, og pibetobak,
det gamle jern, han havde hængende på væggen, skrivemaskinerne,
rugbrødsskærerne, som var sømmet fast på
plakaten fra den franske revolution, tanken om rugbrødsskærerne
og øllemmen i gulvet vækker den vissengrønne
følelse af tab, som ellers kun kommer til mig, når jeg er lykkelig.
‘Hoveddør’ stod der på et keramikskilt, som Kim-René havde
sømmet op på badeværelsesdøren. Kim-René har altid
været sjov på den måde, hugget, hvad han kunne finde af
skilte, og sat dem op på steder, hvor de gav bedre mening.
Men Casper, Molbo og jeg syntes ikke, at lige netop denne
skiltning var særlig morsom eller meningsfuld. Derfor skulle
skiltet ned, det skulle bare hamres ned, skulle det.
Nu falder det for brasken, sagde Casper.
Ja, det var sådan, det begyndte. Casper nikkede skiltet en
skalle. Skiltet svingede en tur rundt om sømmet, men blev
hængende. Alligevel gav skallen god mening. Så var det min
tur. Først gjorde jeg som Casper, men da jeg bagefter så Molbo,
lange, tynde Molbo, tangere skiltet med sin sarte pandebrask,
kunne jeg godt se, at der skulle mere til.
For helvede Molbo! Har du pikhud på forhovedet? skreg
jeg.
Vi drak igen. Casper rørte mere vodka i den gærede æblemos,
han havde fundet bagest i køleskabet. Jeg gjorde det af
med elefanten.
En flyveskalle mod en åben trædør gør ikke særlig ondt
efter syv elefanter. Døren, som ikke kunne lukkes på grund
af fugt, bragede op, jeg ramte ikke skiltet, men ramte efterfølgende
gulvet med en svuppende lyd. Måske slog jeg
tænderne her. Kim-René satte piben tilbage mellem sine og
klappede, mens han nikkede anerkendende. Casper tog den
næste, men holdt sig på benene. Så gjorde Molbo sit sidste
ynkelige forsøg på at holde sig inde i kampen, men hans version
af Flyveskalle mod Åben Dør adskilte sig ikke mærkbart
fra hans første jomfrunalske tangering af skiltet. Casper
og jeg afgjorde det mellem os. Jeg husker det, som om Casper
vandt med en baglæns FmÅD, hvor han afsluttede med
at knalde nakken i flisegulvet.
Det, jeg ikke kan huske, er, om jeg på det tidspunkt allerede
havde slået tænderne i undermunden løs. eller skete det
først senere?
Jeg husker den aften, hvor det skete. Det var faktisk Molbo,
der slog dem ud. Det var naturligvis et uheld, en danseskade.
Anlægget spillede Walk on the Wild Side med Lou Reed, den
lange live-version. Jeg har altid haft en stor dans, en fysisk,
pladskrævende eksplosion af livsvilje, kaldte Casper den engang.
Sådan noget husker man. Molbo vogter omvendt ret
nidkært over det rum, han til enhver tid måtte have erobret på
gulvet, som om han er bange for ikke at kunne vinde det tabte
terræn tilbage, så da jeg den aften svævede ind over ham,
hævede han skulderen for at holde mig væk, eller måske bare
for at beskytte sin skrøbelige krop. Han hakkede skulderen
direkte op i hagen på mig, mens jeg var ved at lande på ham.
Jeg havde tre år tidligere knækket halebenet til Walk on the
Wild Side. Du dudu dudu du dudu duuuuuuu og saxofon.
Denne aften kostede de fire forreste tænder i undermunden
og en hjørnetand foroven. Jeg fik kvalme af at synke mit eget
blod. Måske løber blodet hurtigere fra brudte blodkar, når det
er spritfortyndet? vi var gået hårdt til en mørk rom, som Gitte
havde haft med hjem fra Berlin. Normalt besvimer jeg ved synet
af blod, især fra sår forårsaget af glasskår eller fra knivsår,
ja, jeg kan blive svimmel, miste farvesyn og evnen til at skelne
ord, blot jeg ser en køkkenkniv, men denne aften grinede jeg,
så tænderne blafrede. Jeg kastede op, men grinede. Jeg er meget
glad for mine tænder, jeg plejer dem som en Barbie-dukke,
de får med tråd og børste tre gange daglig, men jeg kunne
ikke lade være med at grine, da de blev slået løs. De løse tænder
var som et adelsmærke, en tapperhedsmedalje for forrykte.
Tre af dem dinglede i en enkelt nervetråd eller to. Jeg lagde
mig på ryggen og hældte rom i såret, jeg hældte rom i hele
hovedet, sank noget, inhalerede noget, hostede. Jeg vaskede
blod af trøjen med rom, råbte på mere, tog en slurk, gurglede,
kastede op gennem næsen og tog endnu en slurk, jeg hader
rom uden cola, gurglede.
Bunde! råbte jeg, men kunne ikke synke mere.
Hey, hvad?
Nogen tog flasken fra mig.
Så tog vi på skadestuen. Jeg tror, det var en taxa. Molbo
var for fuld til at køre i Centrum. Casper tog også med i bilen.
Jeg sad i midten, men talte kun med Casper undervejs.
vi talte om, hvad blindfødte drømmer, om de drømmer i billeder,
og hvordan billederne så ser ud, hvor de kommer fra.
Casper foreslog, at blindfødte sikkert drømmer i lyde, lugte
og måske temperaturer.
Eller hvorfor ikke også berøringer; de sanser langt stærkere
end os andre, sagde han.
Det gjorde mig ked af det, fordi jeg troede, at vi talte om
noget andet. Jeg troede, at vi talte om følelsen af at gå omkring
som seende i en verden af blinde. Blinde, som selv i
drømme var handicappede og ikke kunne forestille sig, ikke
kunne tænke sig til, hvordan vores verden så ud. Kun han og
jeg kunne gennemskue og trodse de normer og konventioner,
der havde lukket vores vrede og lyst inde det meste af
livet, sådan noget, og finde ind til kernen af vores væsen, at
vi var anderledes, vi var de to forrykte, netop fordi vi kunne
sanse, vi kunne føle det, ingen andre kunne.
Jeg holdt Molbo udenfor. Han var en af de blinde. Han
holdt min hånd, jeg holdt ham ude. Men jeg var alene i den
samtale. Jeg havde klynget mig til en svag metafor, men Casper
fik den til at bryde sammen. Nu var det de blinde, der
kunne sanse, de blinde, der var heltene. Det kom til at handle
om, at synssansen var overvurderet. Jeg tror, Molbo kunne
høre, hvordan Casper og jeg talte forbi hinanden.
På skadestuen kunne de intet gøre for mig. Jeg troede, de
kunne sætte en skinne på eller noget andet smart, men jeg
skulle ganske enkelt holde mig i ro, så ville tænderne gro fast
igen. Jeg havde været heldig, sagde de. Det skulle vise sig, at
de fik ret, tænderne groede fast. eller de fik ikke ret. Tænderne
overlevede, selvom jeg netop ikke holdt mig i ro, mildest
talt ikke gjorde, som de sagde, men det kunne jeg jo ikke vide
dengang.
Heldig? O.k., jeg oplever det lidt anderledes, sagde jeg.
Jeg skulle spise flydende føde i to måneder. Flydende føde
til Tylle.
Jo tak, men jeg bruger kød til øllet, sagde jeg. Flæskesvær,
lammekølle. Kød.
Jeg kan huske, at jeg lidt efter tænkte, at o.k., måske har
jeg alligevel været heldig. Jeg kunne nå at blive klar til juleanden.
To måneder inden jul. Så har det været tæt på min fødselsdag
og på Caspers. Måske var det ham, vi fejrede? Nej, det
ville jeg huske. Jeg husker ikke, hvilket år det var. vi holdt
festen i en betonkælder. Det husker jeg til gengæld tydeligt.
Jeg ville ikke hjem og sove den ud, men tog med tilbage til
festen efter turen på skadestuen.
Jeg vil på det kraftigste anbefale dig at tage direkte hjem
i seng, havde lægen sagt.
Men han havde ikke nævnt flyveskaller mod betonmur.
Måske var det o.k. med en enkelt FmB. Casper syntes, det
var for åndssvagt, det overraskede mig, eller det ærgrede
mig, gjorde mig trist, måske fordi det netop ikke overraskede
mig. Måske fordi jeg i virkeligheden allerede vidste, at
det var et solo-projekt, at jeg var alene.
Det behøver du ikke, Tylle, sagde Kloge-Kim, som ellers
nød at iagttage mine dumheder på sikker afstand.
Det er ikke sjovt længere, hviskede Molbo til mig. Du
udstiller dig selv.
Men jeg ville være med, hvor der blev festet hårdest igennem.
Udskæringen i min T-shirt var sølet til i rom og blod.
Der var gule skjolder på de hvide bukser. Jeg havde bræk i
håret. Så hårdt var der bare ingen andre der festede, men jeg
havde insisteret så længe, at jeg ikke kunne trække mig tilbage.
Jeg nåede aldrig længere end til at nikke muren en stående
skalle, en afprøvende skalle. Der er forskel på en åben trædør
og en betonmur. Det kan man sgu ikke, men jeg ville bevise,
at jeg ikke var mærket af det med tænderne, at der ikke
var grund til at sætte mig af holdet.
Men jeg var sat af, de lod mig stå ved muren. Så drak jeg
mere rom, rensede såret. Dåseøl med skodder i, rensede efter
igen. Mine ben løsrev sig fra hofterne, jeg bankede mig selv
på baglårene for at få liv i dem igen. Selv Molbo vendte skulderen
til, når jeg talte til ham.
Jeg forstår ikke, hvad du siger, Tylle, sagde han.
Jeg spurgte ham, om han var interesseret i noget uforpligtende
sex. Sådan sagde jeg det. Jeg ville ikke give ham nogen
illusioner.
Han bad mig holde op sagde, at det ikke var det, jeg ville.
Jeg kender ham, han må have sagt sådan noget, og jeg må
have forsøgt at vække mig selv, klappet rom i ansigtet, råbt
halsen klar. Pludselig har jeg mærket mit hjerte. Jeg har kigget
mig om efter Casper og konstateret, at han har hørt mit
tilbud til Molbo. Jeg er et øjeblik blevet bevidst om, hvordan
jeg svedte på panden. Så har jeg kigget ned ad mig selv. Jeg
har skreget igen, det må jeg have gjort, skreget med min dybeste
stemme og kastet nakken tilbage.
Jeg ved, at jeg råbte på pik, som Kloge-Kim, galante Kim-René,
formulerede det dagen efter.
Så knep mig da, for helvede! råbte jeg.
Jeg ville tages hårdt. Det skulle gøre ondt, gøre mere ondt.
Jeg husker længslen efter at flyde væk i en strøm af glasperler.
Det er derfor, jeg tænker, at festen i Rowsing må have ligget i
forlængelse af den nat i betonkælderen. For i Rowsing blødte
jeg også fra munden.
De fleste var taget hjem eller havde lagt sig til at sove på
gulvet, Kim-René var hoppet på en af sine højskoleelever,
hende den høje, intrigante, som Casper også var ude efter, og
Molbo var på kroen for at teste sin mandighed ved at kalde
de mandlige gæster for bonderøve. Så dum har han aldrig
været før eller siden.
Jeg tænker på, om det måske var mit stunt i betonkælderen,
der fik ham så langt ud, om han har følt, at det var tvingende
nødvendigt for ham at gøre noget, der fik min dumhed
til at se mindre ud. Det ville være et heroisk offer. Molbo
så frygtelig ud, da han kom tilbage; han er aldrig kommet af
med det trekantede ar på hagen.
Måske ville han for alt i verden bare ikke stå tilbage for
mig i rituel mandighed.
Selv lå jeg i Kim-Renés badekar, i Kloge-Kims tilkalkede kar
med ornamenterne, men uden løvefødder, og så mit blod
danne billeder i det skoldhede vand, som smeltet kakaois,
der løber sammen med vaniljeis, bare hurtigere. Jeg så en
orange mink dannes og opløses på mindre end et sekund;
måske gik der et minut, min tidsfornemmelse er usikker, når
jeg bader om natten. Gitte sad på kanten med udspilede næsebor
og cigaretrør.
Jeg må have grædt. Jeg ved, jeg fortalte Gitte, at jeg var
ulykkeligt forelsket.
Hvem er ikke det, lille ven? sagde hun.
Lidt efter blev hun mere empatisk. Hun sagde nogle søde
ting om, hvad en fyr, der ikke kunne få øjnene op for en dejlig
tøs som mig, måtte fejle. Jeg kan huske, at jeg var bange
for, at de ord kun skyldtes, at hun troede, det i virkeligheden
var hende, jeg var forelsket i, at så syntes hun, det var
nødvendigt at holde mig i hånden, når jeg lå dér og emmede
blod i Kim-Renés badekar med alt tøjet på og en flaske slave-
Gin i hånden.
Hvorfor skulle jeg bløde fra munden på grund af et par
flyveskaller, hvis jeg ikke i forvejen havde slået tænderne
ud? Kan vi være taget til Rowsing et par uger efter, at jeg slog
dem løs? Det kan vi vel. Men på den anden side forekommer
det mig, at det slet ikke var det samme år. Det var den samme
ulykkelige forelskelse, det er klart, det var den samme
forelskelse i alle Svendborg-årene. I ugerne efter danseskaden
var jeg ikke ædru to dage i træk. Tænderne gjorde ikke
ondt, men generede hele tiden.
Jeg husker to dramatiske styrt, hvor jeg fløj hen over cykelstyret,
da jeg kørte ind i en bom på stien hjem fra seminariet.
Hjem fra fredagsbarens forvandlingsrum. I fredags-
baren var der så lavt til loftet, så mørkt, så tung en bas, at
man blev tosset af tre pilsnere. Havde man drukket den første,
var man dømt til at tage tre, og efter den tredje tog man
hele turen ud i hækken, det var umuligt at standse op, og det
var utænkeligt at holde sig fra baren, vi skulle i baren, det lå
fast. Det var den samme bom to fredage i træk. Anden gang
gjorde det så ondt, at jeg ikke kunne grine helt så meget, som
jeg ville. Jeg kunne ikke fatte, at drengene ikke syntes, det
var sjovt, at jeg baldrede direkte ind i en vejbom i en kæmpebrandert
og tog den hen over styret med løse tænder og
hudløse skuldre. Det blev pinligt på samme måde som med
betonmuren. Forskellen var, at de lod mig ligge. Molbo satte
sig bagest i feltet og vred ryggen flere gange for at kigge efter
mig, tjekke, om jeg var kommet på cyklen igen. Det var jeg,
men han ventede ikke. Det glemmer jeg heller ikke. Jeg husker
to cykelstyrt i ugerne efter tandskaden, men jeg husker
ingen tur til Rowsing i forlængelse af dem. Jeg husker ingen
hudløse skuldre i badekarret. Jeg kan ikke få det til at passe
sammen.
Jeg ville ikke fortælle Gitte, hvem jeg var forelsket i, men
jeg fortalte hende, at det var en mand. Det må have lydt underligt
insisterende: Jeg er ikke lesbisk. Nej, hvem havde
da også sagt noget om det? Men jeg ved, at mange af pigerne
og sikkert også en del af drengene havde mig under
mistanke for at være til piger, at Casper havde. Gitte har
tænkt det samme den aften. Kælderblege Gitte med den sorte
makeup kunne selv være interesseret, tænkte jeg og vidste,
at jeg ville være flov over tanken, hvis jeg var ædru nok
til at have en moral. Men jeg vidste også, at hun var ulykkeligt
forelsket i Kloge-Kim, idrætspsykologen, som altid stod
tre meter væk og bed i en pibespids.
Min søn nikker døren stående skaller, og jeg tænker på, om
det havde været flyveskaller, hvis Casper var blevet faren.
Jeg ringer til min mor og spørger, om jeg var et lykkeligt
barn. Det var jeg.
Du var det gladeste barn, jeg har kendt, siger hun.
Jeg tænker, at Emil griner meget, at han virker tryg.
Og Emil? siger jeg.
Alle siger, at han har fået dit gode humør, siger hun. Det
er min mor, der siger det. og hun har ret, alle siger, at det har
han.
Jeg kigger på ham og tænker, at nej, ligefrem flyveskaller
havde det næppe været.
Jeg turde ikke fortælle Gitte, at det var Casper, jeg ville have.
Måske vidste jeg allerede dengang for fjorten år siden, at jeg
aldrig ville få ham, at han slet ikke var interesseret i en pige,
som uden vanskeligheder kunne drikke Molbo under bordet,
at jeg ville ende sammen med Molbo, selvom der skulle
gå otte år, før jeg opgav Casper og tog ham, som ingen af
os dengang kunne se som sin kæreste, som nogens kæreste.
Måske var det derfor, jeg var så hård ved Molbo, selvom han
var sødere ved mig, end alle andre var, og selvom han var så
ivrig efter at imponere med sin mandighed. Jeg var vred på
ham, fordi jeg vidste, at jeg til sidst ville tage til takke med
ham.
Jeg sætter mig i vindueskarmen med Emil. Jeg åbner og
kigger ned.
Du skal ikke være bange, siger jeg. Mor slipper dig
ikke.
Det er vindstille, men det tager spytklatten syv sekunder
at nå gaden. Kvinden, som jeg rammer, kigger op og råber
noget, som Emil griner ad. Det her har Molbo ikke fortjent,
tænker jeg. Så siger jeg det højt. Jeg siger det for at bringe
mig selv i tvivl, for at tvinge tvivlen frem.
Lidt efter lukker jeg øjnene.