![]() |
Hvad er Sentura? | Indeks | Abonnement | Forhandlere | Links | Notits | Hjem |
M A G A S I N F O R L I T T E R A T U R O G L E V E N D E B I L L E D E R w w w . s e n t u r a . d k |
Publiceret d. 28.4.2009 [Opdateret d. 28.4.2009]
ANMELDELSE
Af
* RELEVANTE LINKS:
|
Hvad vi gør ved os selv
Urovækkende, hverdagsagtige og ærlige digte. BONUS-INFO: ANMELDELSE: Normalt bruger vi tegnsætning, når vi skriver for at skabe orden og overblik. I Christians Dorphs digtsamling med den lumske titel De sidste mange år har det handlet om børn (digtene handler nemlig slet ikke om børn som sådan) er der hverken punktummer, kommaer, spørgsmålstegn eller bare store bogstaver, hvor vi normalt ville forvente det. Dorph valgt en løsning, hvor han bruger dobbelt-mellemrum i stedet for punktummer, som i fx det første digt: din kjole sidder skævt den sidder løst jeg tror vi blundede vi sov vi var uenige om noget det var en tvist og jeg blev trist men lyset prikker hul det er en væg et plettet æg jeg tænker på så lidt som muligt jeg tænker på en hamster som døde fordi jeg havde malet buet hvidt jeg tænker at du burde smøres ind i flødeskum jeg tænker på en linje fra en sang jeg havde glemt jeg tror vi trænger til at komme væk jeg tænker på den påfugl jeg så den anden dag jeg gik derhen og kunne række ud og røre den og nu den kjole dér der sidder skævt og krøller som en pjusket halefjer Det giver det ellers hverdagsagtige sprog og den hverdagsagtige situation en underliggende tone af ubehag, ubestemmelighed og usikkerhed. Forholdet som en skæv kjole På overfladen har vi at gøre med et skænderi mellem et par, som får manden det er kun hans tanker vi får til at føle afstand og trække sig ind i sig selv til et kaos, som tilmed spejles i digtes grafiske form med den manglende tegnsætning og springende i associationer fra den døde hamster til konen, der burde smøres ind i flødeskum (ikke uden humor). Og det første digt angiver klart tonen og det videre indhold i denne rige, mystiske, urovækkende og humoristiske digtsamling. Efter de to indledende digte følger seks afsnit med titlerne luksus, lyset er sjofelt, at gå ned, sig noget, den blinde mand, og ødeland, som det er mig umuligt at forbinde med indholdet, men udgør stadier på en drengs/mands vej gennem livet: Fra døds- og begravelseslege i barndommen for at tiltrække sig opmærksomhed, over en mors død og parforholdet og til sidst en rejse til New York, hvor forholdet vistnok revitaliseres. Hensynsløs ærlighed Det er en hensynsløs ærlighed, som er befriende i en tid, hvor vi ofte er ved at drukne i forstillelse. Jeg overvejede en overgang, om vi var tilbage i 70'ernes knækprosa, som den praktiseredes af Vita Andersen, Lola Baidel og Kristen Bjørnkær, hvor det private blev hængt ud til beskuelse som vasketøj på en tørresnor. Men sproget, formen, holdningen og tonen gør hele forskellen, og vi er nærmere i holdning på den sanselighed, som man finder hos Jørgen Leth; "jeg holder kæft det er min ret," skriver Dorph oven i købet et sted med umiskendelig Leth-frasering. At stå ved sig selv På det umiddelbare plan kan samlingen forekomme forvirrende, fordi den iscenesætter et meget velkendt og dagligdags univers i et dagligdags sprog, men hvor der hele tiden lurer noget uforklaret, uroligt i digtenes lakuner og tomhed og abrupte linjeskift og pludselige spring i associationer. Samlingens sidste to verslinjer er også sjove og karakteristiske: "jeg går ud og pisser ordene er med som gæslinger efter en gås." Hvem mon det er, som er med ham på toilettet, når nu det mandlige forbindes med det tavse og kvinden med snak? * * *
[Til top] Uddrag fra De sidste mange år har det handlet om børn jeg tænker kun på mig selv det er mit problem det er mænds problem jeg vil gerne have at du tager mig i munden vi kunne forsøge at forstå hinandens hensigter jeg snyder mig til sex jeg snyder mig uden om følelserne jeg taler til dig taler lyset er sjofelt og du er sjofel jeg burde sætte dig på plads jeg burde bure dig inde jeg savner dig lyset er sjofelt og længslen gør ondt du lyner ned i øjet døden er sjofel og lyset er på vej herind som en luder hvor længe endnu kan du have det her digt i munden her taler jeg her taler en anden her taler jeg igen her taler du til dig selv du får mig galt i halsen betal de ubetalte regninger se en mor dø af kemo jeg river mig ud af mig selv og brøler som et billede på sorg lyset er sjofelt og lykken er en svanehals du har mig stadig i munden hvordan er det [NB! Digtet står s. 25. Opsætningen kan forekomme lidt anderledes end i bogen. Det gælder også det citerede digt i selve anmeldelsen.] |