![]() |
Hvad er Sentura? | Indeks | Abonnement | Forhandlere | Links | Notits | Hjem |
M A G A S I N F O R L I T T E R A T U R O G L E V E N D E B I L L E D E R w w w . s e n t u r a . d k |
Publiceret d. 21.11.2008 [Opdateret d. 21.11.2008]
ANMELDELSE
Af
* RELEVANTE LINKS:
|
Stjernetegning på landkortet
Lars Frosts Ubevidst rødgang er et tegn på at romanen kunne være i bedring. Den er et lokalt højdepunkt i dansk litteraturhistorie, mener vor anmelder. ANMELDELSE: Det er med litteratur som så meget andet her i livet. Ikke alle kan nå lige langt. Forskellene på, hvor meget man kan opnå med de givne eller fundne evner, er store og uretfærdige. Der kræves et eller andet for at være med og for at blive taget i betragtning. Det korte af det lange er, at nogen har det, og at andre ikke har det det? Alt det der skal til! Lars Frost har det, uden tvivl. Nu er Sentura for en sjælden gangs skyld jo lidt sent ude, og vi har derfor kunnet kigge de andre anmeldere i kortene og kan indledningsvist berette, at Frost har høstet sine roser derude i dagbladene, og at roser sjældent har været mere fortjente. Vi kaster endnu én i bunken og vil endda gerne lægge trumf på. Årets bedste bog. Den irriterende og misvisende titel til trods, nærmer vi os med en bog som Lars Frosts Ubevidst rødgang et lokalt højdepunkt i dansk litteraturhistorie. Lethed og tyngde Hvis man virkelig ville give den gas, kunne man sige, at Frosts tone formår at realisere noget så mærkværdigt som Nietzsches ideal om en distancens pathos. Hvorom alting er: Hvis litterær skrivning er en balancekunst og en kastekunst, så rammer Frost helt rigtigt uden overhovedet at vakle. Sproget kan blære sig Her glimrer især første halvdel af romanen, der tegner et kærligt og humoristisk Danmarksbillede, hvor et så sjældent møde som det mellem indlevelse og udleverelse finder sted. Afklaret holdning til allegorien For eksempel må man beundre hans vilje til at bruge op mod tyve sider i romanens slutning på at gennemgå løst og fast om arkitekturhistorie, tilsyneladende uden berøring med plottet i øvrigt. Den mest gængse blandt de helt gængse læsere vil nok ikke gide at følge med, når hele meningen med det hele netop ikke er den mening Frost fremstiller på sidens overflade, men den der ligger nedenunder, og som han slet ikke gør noget for at fremhæve. Den får bare lov til at eksistere i fred og ro nedenunder alting. Det eneste clue, han giver, er i den noget påtrængende genrebetegnelse "ingeniørroman".
Skifter aldrig linje En anden ting, der holder mig tilbage fra den helt betingelsesløse anbefaling, er plottet, der kun er middelstærkt og i øvrigt nærmest er flyttet ind i synsvinkelen, hvilket bestemt ikke er så originalt som det vist nok giver sig ud for at være. Udover at spille lidt rundt med en første- og en tredjepersonsfortæller, drysser han lidt med verbernes tider og bytter rundt på et par navne. Det er ikke ligefrem til at blive høj af. Det lave tempo Litteratur handler jo blandt så meget andet netop om at blive ved. Men jeg kan som sagt på den anden side godt forestille mig læsere, der før eller siden vil føle kedsomheden komme snigende gennem den stærke stil. Stærk stil Med en usædvanligt stærk stil i behold, kaster den sig ud i alle de samme kravlegårde som resten af unge danske forfattere: de dårlige manerer, genrespillene, tendensen til indforståethed med sig selv, at inkludere en akademisk litteraturliste, legen med fortællerposition, tiden og så videre. Siger og gør noget Vigtigst af alt er hans tilbageholdenhed overfor at bryde alle sine illusioner og vende vrangen ud på læserrollens arbejde med allegorien. Lige såvel som han er meget påpasselig med at tage munden for fuld, sørger han hele tiden for rent faktisk at sige og gøre noget. Her stables byggesten ovenpå byggesten, og her åbnes der et rum, hvor forfatteren ikke blander sin traurige stemme ind i fortællerens højstemte piben. Tingene står underforstået På den måde kan man måske sige, at Lars Frost med en bog som denne både er med til at fuldbyrde nulpunktet og bane vejen udad, fremad og opad. Når boet engang skal gøres op efter 90'erne og 00'erne, tror jeg, det bliver svært at komme udenom Frosts bidrag til den danske litteratur. |