![]() |
Hvad er Sentura? | Indeks | Abonnement | Forhandlere | Links | Notits | Hjem |
M A G A S I N F O R L I T T E R A T U R O G L E V E N D E B I L L E D E R w w w . s e n t u r a . d k |
Publiceret d. 31.10.2008 [Opdateret d. 3.11.2008]
ANMELDELSE
Af
* RELEVANTE LINKS:
|
Kærlighedserklæring til livet og kunsten
Mesterværk! BONUS-INFO: ANMELDELSE: En palimpsest er en pergamentrulle, hvis princip er overskrivelsen. Ordet stammer oprindeligt fra græsk og knytter sig til rødderne palin (igen) og psên (skrabe). Idéen med palimpsesten er at have et næsten uforgængeligt materiale til at skrive på (skind), der samtidig kan bruges igen og igen, ved at det skrabes rent. Det fascinerende ved palimpsesten er imidlertid, at sporene fra tidligere tiders skrift ikke helt kan viskes ud og derfor lægger sig i flere lag som et arkæologisk vidnesbyrd. Det er ikke tilfældigt, at den franske litteraturkritiker Gérard Genette brugte palimpsesten som en metafor for kunstens intertekstuelle væsen, hvor kunstværker bestandig skrives videre og lægger sig ovenpå hinanden.
Lag på lag Digtbogen, der består af 578 svimlende sider, er inddelt i tre hovedafsnit, der hver især beskæftiger sig med forskellige sider af kunsten: "Billederne", "Tonerne" og "Ordene". Målet er det fuldstændigt vanvittige og vidunderligt umulige at opsummere det 20. århundredes kunst. Måden det gøres på er via den idiosynkratiske udvælgelse, hvor digterens egen historie lægger sig som en biografisk palimpsest ovenpå det kunstneriske stof, som igen holdes fastspændt af de objektive systematiske principper, der redegøres tørt for i de to bilag, bogen slutter med. Digtningen før systemet Det er imidlertid som om, at der er sket et skift i Høecks digtning fra og med den selvbiografiske In Nomine (2001). Inddragelsen af det biografiske har været med til at få stoffet til at leve på en anden måde. Høeck er ikke blevet mindre systematisk med årene, men den formelle virtuositet, der kunne virke forstyrrende, er blevet neddæmpet og digtningen kommer nu før systemet og ikke omvendt. Her er mere menneske end (skrift)maskine. Ubesværet elegance Tag som et eksempel digtet "So What" fra sektionen "Tonerne": SO WHAT jeg har også spil sågar helt oppe ne høre toner og jeg gjorde det Digtet sender en hilsen til nummeret "So What" af Miles Davis fra den legendariske jazzplade Kind of Blue (også en af Per Højholts favoritter), hvor saxofonisterne John Coltrane og Julian "Cannonball" Adderley medvirker. Det lyriske Jeg mindes, hvorledes han selv har forsøgt sig som musiker med et mindre heldigt resultat, men bestræbelsen var den samme: at nå det guddommelige ("tonernes bøn"). Den eksistentielle patos, der ligger i digtets metafysiske struktur, bliver holdt humoristisk i skak ved, at de tunge metaforer bliver fysisk konkrete. Den himmelstræbende musiker befinder sig vitterligt på toppen af en bygning og når han spiller så konstateres det tørt, at det lyder "ad helvede til". Endeligt slutter digtet med en bogstavelig oversættelse af sangtitlen ("So What"): "og hvad så?", der på fornem vis forbinder det lyriske Jegs humoristiske, personlige kommentar med den objektive kunsttitel. Livskunst Et sted mellem en sitrende nerve, en fasthamret tanke og et stykke krøllet, uopslideligt skind, befinder Klaus Høecks ord sig. Ord taget fra fortiden givet til eftertiden. Et tonstungt mesterværk, der simpelthen ikke må få lov til at samle støv. * * *
[Til top] SKY udvælg dig et styk stil dig hver morgen betragt skyernes len hvor latterli * BODY AND SOUL er det kun kroppen sætning som calci mens i hvilket in muslingeskaller * ODE TIL EN LIMEFRUGT jeg triller en li me smuk som en grøn ikke se den for gen på den anden [NB! Digtene er fra s. 165, s. 256 og s. 568 i bogen.] |