![]() |
Hvad er Sentura? | Indeks | Abonnement | Forhandlere | Links | Notits | Hjem |
M A G A S I N F O R L I T T E R A T U R O G L E V E N D E B I L L E D E R w w w . s e n t u r a . d k |
Publiceret d. 27.8.2008 [Opdateret d. 27.8.2008]
INTERVIEW
Af HOLDER AF AT LØBE: Inger Wolf har en forestilling om, at det løser op for en masse indre spændinger at løbe. [Klik for at se i stort format]. Inger Wolf Har en BA i engelsk fra Handelshøjskolen, og når forfattererhvervet ikke rækker, lever hun af at oversætte på freelancebasis. Udgivelser For Sort sensommer modtog hun Det danske kriminalakademis pris for "Spændende Debut 2006".
Hun har udgivet sin anden krimi Frost og aske (Modtryk) i april 2008. I bøgerne er hun ikke mindst god til at beskrive personernes psykologi og samspillet mellem hovedpersonerne vicekriminalkommissær Daniel Trokic og makkeren Lisa Kornelius. Et kig på Inger Wolfs reol Af skønlitterære forfattere læser hun gerne Bret Easton Ellis, Michael Strunge, Jean-Christophe Grangé, Karin Fossum, Jo Nesbø og Stieg Larsson. Når hun arbejder med en krimi, går der et stort researcharbejde forud. Her læser hun bl.a. magasinet New Criminologist.
Musik som Hendes musiksmag kan også aflæses i hovedpersonen Daniel Trocik, der er stor fan af Rammstein. Wolfs egen smag er derimod knap så hårdtslående. Hun hører primært rock og hardrock, som fx Audioslave, Kashmir, Pink Floyd, Mute Math, VETO, Nickelback, Jonny Lang, Spleen United.
Inger Wolf anbefaler Tre krimiserier: * RELEVANTE LINKS:
|
Tæt på døden på en sikker måde Forfatteren Inger Wolf har udgivet to fremragende kriminalromaner og har dermed meldt sig ind i rækken af talentfulde krimiforfattere. Hun opfatter krimigenren som en ventil for samfundskritik og fortrængte tabuer og er selv nysgerrig efter at forstå ondskaben og dens væsen. Mød hende her i et interview om krimigenren, samfundet og skriveprocessen. INTERVIEW: Hvordan opfatter du krimigenren? Samtidig giver det mulighed for debat, når nogle kriminalforfattere bruger genren samfundskritisk. Desuden er kombinationen af den traditionelle krimi og samfundselementet muligvis en af grundene til, at genren har fået så meget medvind de senere år. Hvad er din egen indgangsvinkel til at skrive kriminalromaner? Jeg har nok også et lidt mørkt væsen selv, og det er på en måde som at forfølge og undersøge sin angst og skræk på en sikker måde. Krimier kan være befriende
Det kan virkelig skræmme en. Men i en krimi er der noget befriende ved at få afdækket ondskaben og at det gode vinder til sidst. Har vi i det moderne samfund fortrængt de mørke sider af livet? Og tror du, det er derfor, kriminalromanen har fået så stor opmærksomhed de seneste år? Døden er i høj grad tabu, og nogle gange tænker man, at vi konstant forsøger at fortrænge den med antirynkecremer, bøger om at blive 10 år yngre, plastiske operationer osv. Vi stikker lidt hovedet i busken i forhold til døden og vil ikke omgås den. De fleste af os har det jo forholdsvist trygt. Vi er rige i økonomisk forstand i forhold til resten af verden, og de færreste af os behøver frygte ret meget i hverdagen. Men med krimierne kan vi komme tæt på døden på en sikker måde. Skriver ikke femikrimi
Men ellers er jeg klart mere til den klassiske krimi af britisk tradition med fokus på mordgåden, og det er den boldgade, jeg koncentrerer mig om at blive bedre i ironisk nok, da jeg egentlig er pænt feministisk. Hvordan ser du så på kritikken af femikrimigenren? Faktisk mener jeg, at der kan være mere substans i en samfundskritisk femikrimi med noget på hjerte end i en ramasjang-voldelig-mandekrimi uden videre budskab. Inspirationskilderne er elementer Jeg opfatter mine inspirationskilder som en slags elementer. Eksempelvis har der været mange tilfælde i pressen, hvor
Andet er mere spidsfindigt det kan fx være ondsindede handlinger, jeg bemærker blandt børn, der sætter tanker i gang om, hvordan og hvornår betingelser for ondskab opstår hos et menneske. Så researcher jeg på sager og læser en masse psykologi og cases, som jeg så får skabt mine forbrydere ud fra. Men virkeligheden overgår jo konstant fiktionen i rædsel. Tag nu den seneste sag i Østrig om datteren og børnene i kælderen. Det er jo længere ude end den værste kriminalroman. To hovedpersoner giver godt flow Lisa har til gengæld nogle af mine mere feminine sider, og så er hun en computernørd, hvilket jeg også selv er i et vist omfang. Jeg kan godt lide at veksle mellem de to figurer, fordi det giver et godt flow i teksten. Skriver ikke kronologisk
Jeg skriver ikke kronologisk fremad, men springer temmelig meget rundt i manuskriptet efterhånden som jeg kommer på nye elementer i handlingen. Det bliver det lidt rodet af undervejs, men efterhånden kommer der mere struktur på. Hvordan er det for dig at skrive? Men at skrive kan også være det værste verden, i den forstand at jeg jo er nødt til at arbejde ved siden af det meste af tiden, og så bliver det til en kæmpe frustration ikke at kunne skrive, fordi der bare ikke er tid og penge til det. Nogle gange ville jeg ønske, jeg bare kunne løbe en tur... Arbejdsforhold for krimiforfattere Lige i øjeblikket har jeg sådan en periode, hvor jeg bare er nødt til at oversætte for fulde gardiner for at få brød på bordet. Så kan jeg ikke skrive, fordi jeg har brug for perioder
Men behovet for at skrive presser sig jo på. Så jeg er begyndt under min morgenløbetur at holde en pause på et kvarter og tømme hjernen på et stykke papir. Det er jo ikke meget, men det er tanker og idéer, jeg kan bruge, når der igen åbner sig mulighed for at skrive, og det skal der nok gøre før eller siden. Selvom jeg nogle gange stresser over det, så minder jeg mig om, at jeg har tiden for mig. 36 år er jo heldigvis ikke så meget i den her branche. |