![]() |
Hvad er Sentura? | Indeks | Abonnement | Forhandlere | Links | Notits | Hjem |
M A G A S I N F O R L I T T E R A T U R O G L E V E N D E B I L L E D E R w w w . s e n t u r a . d k |
Publiceret d. 10.4.2006 [Opdateret d. 15.9.2010]
INTERVIEW
Af
* RELEVANTE LINKS:
|
Bag havelågen bor en cirkushest Ude på en villavej i Sundby på Amager BONUS-INFO:
INTERVIEW: Da vi ankommer til det runde kuriøse træhus i udkanten af Sundby, er det ikke umiddelbart til at se, at vi kun befinder os et par stenkast i medvind fra Hovedstadens galopperende storbyliv. Villavejen på Amager ligner villaveje på en prik, hvorimod huset på Grækenlandsvej 160, skiller sig ud ved at ligne en sammensmeltning af en anorektisk ødegård og en buttet Christiania-villa. Vi stemmer dørklokken, og kort efter bliver vi budt indenfor af Blendstrups kone med beskeden om, at han desværre er lidt forsinket. I køkkenet fortæller hun historien om deres arkitekttegnede Carl Brummer-hus, som kun findes i 12 forskellige eksemplarer i Europa, og om deres mislykkede forsøg på at flytte til provinsen i Rude på Sydsjælland: Vi kunne alligevel ikke undvære at være i nærheden af byen og specielt ikke Jens, lyder hendes ærlige kommentar. Forfatter rimer på far Det er blot ét af de ubesvarede spørgsmål, som melder sig, før Jens Blendstrup en teslurk senere træder ind i entreen med sine to døtre, som han netop har hentet i børnehaven på Christiania-cyklen. Allerede dér punkteres den romantiske kunstneropfattelse af forfatteren som isoleret og evigt arbejdende geni på afstand af hverdagens strabadser. Ingen prætentiøse fornemmelser her: Forfatter rimer på både far og forpligtelser ikke på forfinet eller fornem. Inden vi tager imod invitationen om at fortsætte samtalen i kælderens arbejdsværelse, bemærker vi imidlertid en iøjnefaldende besked på familiens kridttavle: Mennesket er en FÆskine, står der skrevet med en fed grøn kridtstreg. Og selvom historien ikke melder noget om afsenderen, er sætningen alligevel ganske symptomatisk for forfatterens påhitsomme og uhøjtidelige omgang med det danske sprog. Cirkushestetrangen Jeg tror, der ligger en fascination i det at være ordmenneske. Jeg fik tit at vide førhen, at jeg også gerne må skrive en historie, at det ikke behøver være ordflip det hele. Jeg kan godt se det, når jeg læser noget af mit tidligere jeg forstår det jo knap selv. Men jeg er meget fascineret af ord, forklarer Blendstrup begejstret bag det mørke fuldskæg. Han sagde ja til at optræde i anledning af Dan Turèlls 60 års fødselsdag. Vi spørger ham derfor, hvorfor det er aktuelt at fejre Dan Turèll, her 12 år efter hans tidlige død: Turèll har jo inspireret mange generationer efter sig selv. Især med det mundtlige og oplæsningen. Det er lige så meget rytme. Det var en rigtig god maskine at læse op på, som han havde. Jens Blendstrups egen maskine er allerede anerkendt som lidt af en jetmotor i det voksende danske oplæsningsmiljø, som ofte går under samlebetegnelsen spoken-word. Her har han blandt andet udfoldet sig som medlem af digterkollektivet Øverste Kirurgiske og i selskab med barndomsvennen og kritikeren Lars Bukdahl i det fabulerende foretagende Litterær Hypnose. En "cirkushestetrang" som han kalder oplæsningsfascinationen, og som han har tilfælles med Onkel Danny og Sølvstjernernes litterære eskapader: Jeg har sgu' da også den der cirkushestetrang. Jeg har en glæde, hvis det virkelig kører, denne her fornemmelse med bare at være i pagt med publikum, og på de bedste dage levere noget, som virkelig brænder igennem. Det er derfor, jeg er optaget af masker og sådan noget. Turèll var meget imponerende… men min mor syntes, han var irriterende bøsseagtig med de sorte negle og sådan. Blendstrups maskine eller måske rettere fæskine er sat i gang, kan man høre. Ikke i forudsigelig tomgang, men afledt af en smittende fortælle- og forklaringslyst, så det næsten føles som et kirurgisk indgreb at bryde ind i tænkerækkerne. Blendstrups forstadsfetich Jeg har aldrig læst særlig mange bøger. Den eneste bog af Dan Turèll, jeg har læst helt færdig, er Vangede billeder. Men den sagde mig virkelig meget. Jeg læste den op med supertømmermænd og superpiratos til. Han var jo også en forstadsdreng. Og jeg kan godt se slægtskabet, for jeg var nok lige så besat af Risskov, som han var af Vangede. Det er tydeligt, at Blendstrup føler sig tiltrukket af provinsernes og forstædernes enspændere og særlinge. En tiltrækning som har resulteret i forfatterens helt egen forstadsfetich at fotografere havelåger: Jeg har taget billeder af menneskers havelåger. Jeg har måske 100 billeder nu, hvor jeg så vil skrive om de folk, som bor bag lågerne. For at udfylde et landsbytosse-landkort. Og gøre det trygt på en eller anden måde. Jeg kan godt lide at skrive om de store ting via de helt små. Turèll var jo ekspert i det, konstaterer Blendstrup eftertænksomt. Og karakteriserer både sig selv og sin far og romanfigur Uffe Blendstrup i Gud taler ud, som det han kalder et "villavejsvidne". Det vil sige én, som registrerer forskellige begivenheder i villavejskvarterer og drøvtygger alt det, som andre ikke har tid til. Da vi øjeblikket efter spørger til, i hvilken udstrækning han sympatiserer med disse landsbytosser, som andre måske vil afskrive som excentriske eller usædvanlige, er man da heller ikke i tvivl: Jeg kan godt lide at skildre det defekte. Det jeg ser med min landsbytossesplint i øjet… Du kan bedre se ind i mennesker, som ikke har en normalitetsfacade. Og når man har en troldsplint med at se det lidt skæve, får man sympati med de forskellige skæbner og ser og fremstiller dem med kærlighed. Når det sjove og alvorlige fusionerer I Blendstrups øjne er der ikke nødvendigvis nogen kvalitetsforskel på den alvorlige og den mere satiriske tilgang: Alt, der er humoristisk, er ikke ironisk, det kan også godt være tragi-komisk. Og det irriterer mig ad helvede til fx med den type anmeldere, som siger, at bare du læser op med grådkvalt stemme, så er det satanedeme stærkt. Der synes jeg, Dan Turèll var virkelig stærk, slår Blendstrup fast og afslutter med at forklare, at idealet må være, når det sjove og alvorlige fusionerer.
* *
*
[Til
top]
Gud er glad, han står i sin have, og det er tidligt morgen. Han står betragter en rose der kommer op af jorden. På dette tidspunkt af dagen er tiden helt frisk og utrolig. Og Gud kan se det hele komme op med kanonfart. Han kan se lærketræet der vokser med en meter, og græsset der myreflittigt strammer sig an. Og Gud er i sit es. Han sidder på sin bænk foran villaen med et askebæger og en pakke med King's og ved at alle sover, bortset fra ham selv. Og Postmesterinden overfor. Han har en fantasi med Postmesterinden. Eller Pismosterinden som han kalder hende. Han siger hun går ud på vejen og drejer sig i erotiske positurer i en gennemsigtig natkjole. Men Gud lader sig ikke friste, han har set hendes mand, det trætte postbud. Og Postmesterinden er en frister og en kvæler tænker han. Men iagttage hende kan han vel godt. Det er jo ikke hver dag der etableres kontakt mellem guder og Postmesterinder. Gud har besøg af Putte. Putte er frisør og gift med en kæmpe af en mand. Det er formiddag, men de har været hygsomme hele natten. Putte har en egenskab som Gud sætter meget højt. Hun kommer når hun er kærlig og glad og går når hun græder. Det er en kvinde med hele spektret, siger Gud. Og så hedder hun Putte. Putte sætter da også pris på Gud som den gamle. Han er så god af sig, siger Putte, inden hun bliver båret hjem af sin kæmpe. Gud kommer ind med en kasse. Han er helt rød i hovedet. Jeg har købt en hund, siger han. En hvalp. Børnene flokkes om Gud. NB! De ovenstående historier står s. 27, s. 31, s. 48 i bogen. |