Hvad er Sentura? | Indeks | Abonnement | Forhandlere | Links | Notits | Hjem
 M A G A S I N   F O R   L I T T E R A T U R   O G   L E V E N D E   B I L L E D E R                 w w w . s e n t u r a . d k  

Publiceret d. 8.2.2007
[Opdateret d. 9.2.2007]

ANMELDELSE
Karin Fossum:
Brud
[Oversat af Poul Bratbjerg Hansen]
Roman
256 sider
Kr. 249,- (vejl.)
Gyldendal
Udkommet 1. februar 2007

 

Af
Anne Liisberg




Omslag til bogen

Karin Fossum
Er født 1954 i Sandefjord, Norge. Hun debuterede i 1974 med digtsamlingen Kanskje i morgen og har siden udgivet både digte, noveller, romaner og dramatik. Hun er dog mest kendt som en af de skandinaviske krimidronninger, hvilket hun har gjort sig fortjent til med den glimrende krimiserie om politibetjenten Konrad Sejr, der indledtes med Evas øje i 1995 [på dansk 1997].

Karin Fossum har modtaget en række både norske, svenske og skandinaviske priser for Konrad Sejr-bøgerne, heriblandt Glasnøglen, der uddeles til det bedste nordiske kriminallitterære værk. Flere af hendes romaner er blevet til udmærkede kriminalfilm.



*

RELEVANTE LINKS:

gyldendal.dk kan du læse et uddrag fra Karin Fossums roman Brud...

På det norske Forfattersiderne kan man læse lidt mere om Fossum og hendes forfatterskab...

I det norske Dagbladet finder man et lille interview med Karin Fossum og et hav af links til anmeldelser og andre interviews...

På NRK's hjemmeside kan man læse mere om Karin Fossum og høre små lydklip, hvor hun bl.a. fortæller om byen Sylling, hvor hun bor...

kvinfo.dk findes en artikel om kvindelige, skandinaviske krimiforfattere...


 

Stille eksistenser bryder ud

Brud er titlen på Karin Fossums nye roman. Det henviser dels til titlen på det dramatiske maleri af en havareret bro, som romanens hovedperson, Alvar Eide, drages voldsomt af, men ikke kan beslutte sig til at købe. Og dels er romanens form præget af brud på fiktionen mellem fortællingen om Alvar og samtaler mellem ham og den unavngivne forfatterperson, der skriver hans historie.

ANMELDELSE: Uden for forfatterens dør står en kø af mennesker. De venter på at blive fortalt. Én bryder rækken, trænger ind i forfatterens hjem og trygler om at blive den næste. Selvom forfatteren ikke er glad for dette brud på arbejdsrytmen, fanges hun ind af den undseelige, men dog insisterende Alvar Eide og historien kan begynde.

Alvar er et meget ensomt menneske, der passer sit eget, ikke vil trænge sig på og har endog meget svært ved at omgås andre. Kun på sit job i et kunstgalleri kan han bryde isen og tale afslappet med kunderne om værkerne, mens frisørbesøg og telefonopkald hensætter ham i noget nær panikangst. Alvar higer efter at være et godt menneske, men har samtidig en lumsk fornemmelse af, at det projekt er svært at realisere, når man ikke betyder noget for nogen, og ingen betyder noget for en selv.

Han kan ikke selv bryde ud af sin skal, og forfatterpersonen lader ham derfor møde den unge narkoman Lindys, der hurtigt trænger sig ind i hans liv. Helt ind på hans sofa, hvor hun rystende af abstinenser skaber ravage i Alvars velordnede cirkler. Det må ende galt, og det gør det. Men inden da har Lindys vakt noget til live i Alvar. Og dette noget er vel oplevelsen af, at hun betyder noget for ham, og troen på, at han betyder noget for hende.

Ingen store armbevægelser
Selvom romanen rummer både død, narkomani og selvmordsforsøg, er der på ingen måde tale om en ramasjanghistorie. Fortællingen lister sig sindigt og nøgternt af sted i et glasklart sprog med nænsomme registreringer af de mange små udsving på Alvars vej mod accept af sig selv. Hans ubodelige ensomhed, der bunder i en dyb skamfølelse over i det hele taget at være til, gestaltes derfor især af romanens tone og tempo. Stilen er manden, og følelsen af skam, ensomhed og desperation siver langsomt, men sikkert over i læseren.

Skiftene mellem fortælling og samtaler om fortællingen fungerer langt bedre, end man kunne frygte, bl.a. fordi det viser sig, at Alvar og forfatterpersonen har en del til fælles. Deres samtaler accentuerer dermed elegant romanens mellemmenneskelige tema, om end man som læser ind imellem kan føle, at maden både bliver skåret og tygget for én.

Brud er en lille, indsigtsfuld historie om menneskelig eksistens, der kan læses for sin diskrete og dog meget facetterede fremstilling af et forkrøblet menneskeligt sind, der langsomt løsnes op. Alvar får aldrig købt det maleri, der er et spejl af hans indre. I stedet træder han med bittesmå skridt ud i verden på den bro, der udgøres af andre mennesker.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

[ t o p ]       [ h j e m ]