![]() |
Hvad er Sentura? | Indeks | Abonnement | Forhandlere | Links | Notits | Hjem |
M A G A S I N F O R L I T T E R A T U R O G L E V E N D E B I L L E D E R w w w . s e n t u r a . d k |
Publiceret d. 24.8.2006 [Opdateret d. 31.8.2006]
INTERVIEW
Af
* RELEVANTE LINKS:
|
At takke og bukke for en så dobbelt pakke Digteren Knud Steffen Nielsen har siden 1980 udgivet gode og svært oversete bøger. Det er poesi, det behandler alting, og læses af få hundrede danskere. I dette e-interview fortæller han om forholdet mellem skrift og maleri, humorens lokkende element og nogle af de andre uendelige refleksionssider, som ligger i arbejdet med at skrive. BONUS-INFO:
INTERVIEW:Når jeg læser dine ting, tænker jeg meget på begrebet flygtighed... Flygtighed, ja. Det handler om, hvad tid er. Et underligt rum med biologisk alder i modstrid med fx at føle sig som en begynder permanent. Begynder i betydningen, at man fjerner det automatisk Grundlæggende er mit projekt antipatriarkalsk helt ind til benet: Jeg ville ikke den magt, jeg så fædrene i gaden prøve at udøve, og som mødrene var en del af. De skød først og spurgte bagefter. Og sproget i kæftene var meget med kommandoer, som jo netop ikke skulle argumentere for sig selv. De stod klippefast i egen ret. Samtidig skulle jeg klare mig. Sproget viste sig jo også som et middel, som kunne bruges til at sno sig ud af øretæver. Denne imaginære sabel opdagede jeg som noget fantastisk. Det var muligt at hente styrke dér, og det kunne jo også bruges til slå nogen oven i hovedet med. Og så bliver springet til at starte på at skrive med dette sesam-luk-dig-op-middel en mulighed. Det er muligt at lave sine numre og vise frem. Og en specialitet inden for det område er så humoren, som en krølle, der viste sig at kunne opløse tilspidsede situationer. Det er nok deromkring, at scenen blev sat. Tidens små fætre Tempo... Hvad giver en tekst fart? Små korte sætninger illuderer vel hast. Hurtige skift i scenen fra en situation til en anden gør det samme. Men når jeg nu har kaldt min seneste samling for Intarsia som jo er en slags træindustriens collage, hvor den enkelte brik puttes ind ved siden af den anden så er det ikke tempo i den forstand. Det er vel en fluktuerende ting, som har noget at gøre med en kontekst, der lidt forenklet sagt får liv
Et andet aspekt ved det temporale, som jeg tværer meget rundt i, er tidens små fætre: forventninger, forhalinger, spådomme, prognoser, tilbageskuen og hele posen omkring det. Tidens forskydninger, der giver denne fornemmelse af at være på distancen og ikke rigtig her, er en fatal revne i tiden og en nødvendighed for at være menneske…
Det er legen, der har interesse Jeg tror på, at man villet eller uvillet lokker folk ind i skydeteltet ved at bruge humoren. Altså man svinger med labben og siger: Kom ind og lad os se, hvad vi kan gøre sammen. Det er
Det er selvfølgelig svært at smile hele vejen til exit. Men det er en forpligtelse både at takke og bukke for en så dobbelt pakke med det søde og død og besværligheder. Humoren bliver på den måde en slags mere eller mindre distraktion, der får én til i momenter at glemme den grimme smag i munden. Men selvforglemmelsen går jo over, og man kigger direkte ned i kloakken, og det er jo på en god dag lige ved at være både morsomt og absurd. Jeg oplever at sproget og skriften indeholder en mulighed for forglemmelse og distraktion. Også her hvor jeg sidder og skriver direkte face to face med uhyrlighederne, forglemmer jeg mig indimellem. Fordi skriften distraherer fra det, man lige skulle til at skrive. En verden af sceniske muligheder
Humorens logik er en anden. Den kan bryde ned eller lave lidt kaos, hvor man så i røgen sekundet efter ser og hører en tanke eller en følelse. Det er noget i den retning, jeg læner mig opad. Humoren tilbyder en verden af sceniske muligheder. Jeg elsker at servere det hele. Og gerne med et pokerfjæs, der kan smække en tvivl ind foran, før humorens dobbelte pille virker. Indfald kommer og går Det er jo delvist den almindelige proces, at indfald kommer og går. De kommer associativt som i alle andre sager. Hvis man
Dette er vist en generel erfaring. Men lad os brede det lidt ud... Man kan være trist som en tone, der kører, og pludselig får man og det er et eksempel fra i går i en hyggelig samtale hos en ven øje på en finurlig gul citronsommerfugl, som han gjorde. Og han griber tanken og fortsætter "Sådan er mrs. X, hun er en gul sommerfugl...". Han havde ikke tænkt på det med sommerfuglen, før den fløj forbi hovedet af ham. Og straks ryger den ind i hans ordstrøm og bliver forklaring på, at hendes tilgang til verden var stille og smukt og harmonisk og indirekte, lettere undvigende, ikke-aggressivt, og dermed stemningsspredende. Altså indfaldet kan komme udefra som med et vip med hånden: sådan! Talen kan altså ofte være delvist ukontrollabel. Man ved ikke, hvad der sker. I hverdagstrummerum og gentagelser er der hele tiden ubekendte størrelser. Maleriet og skriveriet er to scener Hvorfor både male og skrive? Jeg har tænkt over det i hele perioden, fra jeg som barn tegnede og så ellers blev ved med det og videre med billederne. Og som 16-17-årig koblede skriveriet sig så også på. Helt banalt er det to scener, hvor friheden kan spankulere. Du kan oveni købet, hvis du får lyst, tage samme emne op i begge medier: Mand møder dame, og kaffe kommer på bordet, og snakken går. Det, som sproget igen helt banalt kan udover at befolke
Og en anden akse for sproget kunne være tidsaspektet, bagud og fremad, altså at lagre erindring eller at se frem mod noget. Og så alt det, som befinder sig midt imellem. Systemet i skrift er jo bundet op i en masse differentieringsmuligheder, der endda er veldefineret ved deres funktioner. Og man kunne i øvrigt blive ved... Maleriets differentiering er ikke så velafgrænset, men har selvfølgelig også sine akser. Her er horisonten den mest tungtvejende selv som medspiller i ikke-figurativt maleri. Så kort fortalt er det to ret forskellige klaverer, man spiller på. Samtidig er jeg decideret visuelt anlagt i hele ansigtet. Og af og til må jeg dæmpe billedstrømmen, for jeg tager alt for tit mig selv i at tale i billeder til hverdag, hvor mere direkte almindelige ord var at foretrække, hvis der skal kommunikeres. Base hos énmandshæren Henrik Have After Hand er noget helt specielt, og det er mest på godt. Man er udvalgt. Med det mener jeg, som nu har udgivet
Litteratursynet på After Hand kunne man nok formulere som, at sprog aldrig alene er transport af en mening eller plot. Hvis sproget tilfældigvis også er transporterende, er det fordi, der er god mening med det. Men forlaget handler i den grad om sprog som materiale og proces og leg, alvorlig leg og legende alvor. Derfor læner nogle af Henrik Haves egne udgivelser sig undertiden op ad avantgarde og dada, men det er ikke avantgarde i sin rene form. Heller ikke skørt skizoidt sprog, som forbliver lukket og privat og ikke fører til noget litterært set. Man behøver også bare at kigge på forlagets udgivelsesliste over dansk og udenlandsk litteratur for at finde ud af, at det ikke kun handler om mainstream eller kun om surrealisme. Det kan fx være Novalis eller en bibliografi over Nelly Sachs' poesi, Henrik Bjelke eller Peter Laugesen .* * *
Teksteksempler fra Intarsia 3 10 22 [Til top]
Digteren Viggo Madsen har læst Knud Steffen Nielsens digtsamling Intarsia og er begejstret: Haven med stier der deler sig Jeg har fulgt Knud Steffen Nielsens forfatterskab ret intenst de seneste år: En Kinamands chance fra 2002, Toppilot fra 2004 og nu Intarsia. Et forhalingspapir, udgivet på Edition After Hand. Og Intarsia er en stor voldsom digtsamling, stram i teksturen, flot i sine glidende associationer, der altid er fuldkomment beherskede, netop ikke løbskkørsel, men kontrolleret vildskab, på en gang dødelig alvor og så, indimellem ufattelig morsom, i stil med de store absurdister. Ordene sidder som de skal skræddersyet og det hele i en stil, der svinger sig langt ud over, hvad der ellers præsteres. Lyrik af meget høj klasse. Hvert digt står som en uafvendelighed, man kan forholde sig til igen og igen, i al sin drilagtige changeren, sit vekselspil mellem lys og skygge, leg og latter, "dødelig ramt" eller "skråt op". Det er ikke surrealisme, men bevidsthedsdigte. Fordi de forsyner læseren med det indkik, det smugkik bag tilværelsens kulisser, man ikke kan undgå at blive (ikke klogere, men) vidende af, på en måde, kun digte kan: Sjælenes, kroppenes, atomernes genererede erfaringer formidlet på ny, i en form der hverken er påtrængende familiær eller anmassende pædagogisk eller påståelig. Suverænt! V.M. 2006 |