![]() |
Hvad er Sentura? | Indeks | Abonnement | Forhandlere | Links | Notits | Hjem |
M A G A S I N F O R L I T T E R A T U R O G L E V E N D E B I L L E D E R w w w . s e n t u r a . d k |
Publiceret d.
26.10.2007 [Opdateret d. 15.9.2010] INTERVIEW
Af
Dennis Gade Kofod Året efter afgangen debuterede Dennis Gade Kofod med
generationsromanen Anskudte dyr på forlaget Anblik, hvor han også
efterfølgende har fungeret som redaktør og konsulent. Anskudte dyr er siden hen blevet fulgt op af romanerne
Brøndjætten fra 2006, samt nu altså Nexø Trawl. Begge på
Rosinante. Udover sine skønlitterære udgivelser har Kofod publiceret
børnebogen Frøken Knirk og den store hemmelighed [Phabel/Artpeople]
og redigeret og bidraget til antologien Christian Skov – læsninger i
forfatterskabet [Anblik]. Han er også tilknyttet redaktionen på litteraturtidsskriftet
Ildfisken. Fakta om bogen
* RELEVANTE LINKS:
|
En brandert i sproget Symbiotisk venskab, famlende ungdommelig identitet, alkoholmisbrug, ubarmhjertig social arv og Bornholmsk fiskeriprovins. Efter to velmodtagne romaner har forfatteren Dennis Gade Kofod igen kradset i sprogets overflade med en fortællelystig bog. INTERVIEW: Vi har spurgt forfatteren bag den både barske og poetiske skildring Nexø Trawl om bl.a. fortællestrategier, romangenren og fascinationen af Bornholm. Du er meget sparsom med informationer om fortælleren i romanen, som
ellers samtidig fortæller de andres historier. Hvilke overvejelser har du
gjort dig i den retning? – At det så skulle være en jeg-fortæller – i forhold til fx en klassisk alvidende-fortæller – har baggrund i to ting. Først og fremmest at stoffet havde brug for det. Jeg havde brug
– Derudover er det en slags muteret fortsættelse af jeg-fortælleren fra både Anskudte dyr og Brøndtjætten. En fortæller, der bl.a. er konstrueret ud fra den stemme, der kan lyde i mundtlige beretninger og fra den måde, hvorpå nogen kan være inde i tankerne på andre i almindelig sladder i et lokalområde. En jeg-fortæller, der både kan trække på sin egen fortællelyst – opdigtningen – og en kollektiv sandhed eller myte. Kronologi skal ikke bestemme
– Men skubber vi det til side, er der altså også noget provokerende i, at så mange af de modeller, vi beretter efter som mennesker, ligger med en eksponentielt voksende kurve; hvor x er minutter, der er gået af fortællingen og y det antal ord, der bruges – og sådan virker Nexø Trawl for øvrigt også. Der var tanken så, at det skulle afspejle en slags brandert eller anden beruselse, hvor overskuddet af energi bliver ved med at vokse frem imod søvnen. Høj sproghastighed
– Det er vel sådan, at det først er, når tonen og formen på sproget har lagt sig fast, at jeg kan begynde og afslutte en tekst, altså begynde at vælge stof fra og forme det, der er. Men det er vel også en selvfølge for alle, der skriver... Thomas' historie er en meget barsk beretning om en stofmisbrug,
vold, død og alkoholisme. Hvor kommer lysten fra til at fortælle om et så
dunkelt miljø? – Selv er jeg af den opfattelse, at der er nok, der modarbejder den plathed – som vel også forstærkes af patos og sentimentalitet – bl.a. ammende fiskere og citater fra en musik, der i den grad dyrker at se sig selv som sentimental og lidende. Bornholm i bagagen – Og hvorfor er Bornholm godt romanstof..? For mig
– Det synes jeg, jeg finder på Bornholm, i naturen der meget ofte er som på et postkort, i reminiscenserne af den gamle kultur, der er knyttet til havet mere end landbrug. Gudhjem er fx en underlig blanding af frilandsmuseum og Lalandia. Der kan jeg sagtens forestille mig, at nogen ville slå ihjel for at bevare hemmeligheden bag familiens smukke stokroser… Plads til afstikkere Det er nok de færreste begyndende forfattere, som starter med at gabe over tre ambitiøse og stort anlagte romaner. Hvad er det, som tilsyneladende tiltrækker dig ved romangenren? – Jeg begyndte også med kortere tekster, men jeg er voldsomt fascineret af romanen. Jeg vil gerne fortælle, og der er romangenren meget gavmild. Dog synes jeg ofte, det er misbrug, hvis ikke man tager på sig, hvad det er, man sidder med. Det er ikke film eller tv, der er ingen fotorealistiske billeder – det er sprog, og det må man overveje. Det er en anden forvrængning eller gengivelse af det, det gengiver. – Selvom de er meget små i Nexø Trawl , holder jeg meget af digressionen og betragter den som en af romanens stærkeste forcer. Dét, at man – uden romanen falder fra hinanden – nærmest når som helst kan aflive eller sprænge en sætning eller scene, er meget betagende.
|