elskede elskede
-
kenneth krabat:
der bliver sagt
jeg 229 gange, du 205 gange, vi 48
gange, os
12 gange, hinanden 124, ikke 181, og vil
157 gange,
overvejende i forløb, men ikke sjældent op mod
tegnsætning
komma, punktum, spørgsmålstegn, udråbstegn,
semikolon. Tid forekommer ofte (tiden 34,
altid 20,
tid 13, fremtid 3, fremtiden 2,
tidsnok, tidligt,
tider og livstid hver 1) i forhold til
f.eks. kærlighed
(kærlighed 13, elske 9,
kærligheden 10,
forelskelse 2, kærlighedens 2,
kærlighedsmolekyle
1, efterkærlighed 1, elskoven, forelsket og
forelsker hver 1) toenhalv gang hyppigere, og sådan er det
over hele linien. Men når man kalder en bog elskede
elskede
beder man vel selv om det?
forekomst af forkortelser
1 dvs. (det vil sige) og 1 kl (klokken).
talesprogsforkortelser
6 ku, 6 ka, 4 ha, 2 gi, 4
gir, 3 ska
og 1 ta.
ordforekomster
12535 ord; i forhold til bogstavforekomst 3,9 bogstav pr.
ord. Den store
forekomst af en-stavelsesord, f.eks. 439 og, 268 at, 222
i, og så fremdeles: jeg, det,
der, er,
du, vil, til, på,
med, af,
en, to, for, den, mig, som alle har
frekvenser på over 100 angiver dog et noget højere
lixtal end man umiddelbart måtte tro, alene baseret på den
gennemsnitlige ordlængde.
tegnforekomst
ialt 65642 tastetryk, mellemrum indregnet (10518), skifteknap til store bogstaver og accenter, og alt-tast til specialtegn ikke indregnet; heraf bogstavforekomst (53619) fordelt på 20037 vokaler og 33498 konsonanter: 2707 a heraf 2 accenterede á, 8803 e heraf 111 accenterede é, 3150 i, 2220 o héraf 1 accenterede ó, 909 u, 368 y, 482 æ, 757 ø, 639 å, 1 ü, 1 ä, og 1898 b, 134 c, 3432 d, 1127 f, 2820 g, 1243 h, 681 j, 2022 k, 2691 l, 2138 m, 4040 n, 575 p, 1 q, 4679 r, 2550 s, 3051 t, 375 v, 18 w, 7 x, 3 z, 1 ß (tysk dobbelt-s) og 3 & (eta=og); talforekomst (232) niogfyrre 1, enogtredive 2, femten 3, ni 4, tolv 5, syv 6, seks 7, tolv 8, treogtredive 9, otteoghalvtreds 0; tegnforekomst (1346) 359 komma, 504 punktum, 136 udråbstegn héraf 1 spansk, 132 spørgsmålstegn, 15 semikolon, 27 tankestreg, 73 bindestreg, 17 venstreparantes og 17 højreparantes, 1 hård venstreklamme og 1 hård højreklamme, 7 slash forward, 2 underscores, 17 kolon, 1 havelåge (#=nummertegn), 1 snabel@, 16 'gåseøjne', og 18 citationstegn; grafik (findes ikke på tastaturet) 2 copyleft-tegn
. Ialt 55124 bogstaver, tal og tegn, hvoraf 29990 er tastet med venstre hånd på tastaturet, 22918 med højre og 2216 med enten højre eller venstre (y og b).
tegn i afsnit
elskede elskede 6179 tegn, åremål
5839, tid til og fra 2355, da jeg byggede reolen 7326, i
virkeligheden hvad 10 og 11 1049, ialt 22748 i virkeligheden hvad 8 og 9 2483, 1 og 1 er 4 1387, gummihud 411, todervil ABC 7668, termodynamikken udsat for vand 114, ialt 12063 CR-solar plexus 5371, i virkeligheden hvad 6 og 7 1530 æggende i klar figur 636, ved håret 4915, efterår 603, ialt 13055 CR-mellemgulv 4205, krum vej til blind lænker 453, i virkeligheden hvad 4 og
5 1028, disse uegale dage 672, kody 615, ialt 6973 CR-underliv 6361, slangesøjle 301, vandfast med havet 863, i virkeligheden hvad 2 og 3 1191, voksen hele ugen 585, ialt 9301 jeg rød 259 i virkeligheden hvad 1 653
tomme sider
12: s. 1/96, ss. 5/92 og 93/4, ss. 9/88 og 89/8, s. 73/24, s.
61/36, ss.
43/54 og 55/42, ss. 29/68 og 67/28, og s. 7/90.
tabuleringer
1345 pauseindrykninger, i op til 7 tabuleringer på en
linie.
antal tomme
linier i tekstmassen
210 (titler ikke medtaget som del af teksten).
tekstcentreringer
4 tekstsider (begge titelblade, kolofon, "af samme
forfatter").
digtene
er placerede hhv. midt på siderne og med ca. 3 cm
margen til venstre
side eller ryg, givet optisk vurderet efter hvor lange de længste
linier er.
titler
ialt 27 digte og tekster, i syv afsnit, med fem digte i hver
fem afsnit,
og 1 digt i hver af to og vignetterne som skillerum: elskede
elskede; åremål; tid til og fra; da jeg byggede reolen; i
virkeligheden hvad (afsn. 10 og 11); vignet; i
virkeligheden
hvad (afsn. 8 og 9); 1 og 1 er 4; gummihud; todervil ABC;
termodynamikken
udsat for vand; vignet; CORPVS REGIVS
solar plexus;
i virkeligheden hvad (afsn. 6 og 7); æggende i klar
figur; ved håret;
efterår; vignet; CORPVS REGIVS mellemgulv;
krum vej til blind lænker; i virkeligheden hvad (afsn. 4 og 5);
disse uegale dage ; kody; vignet; CORPVS REGIVS
underliv;
slangesøjle; vandfast med havet; i virkeligheden hvad (afsn. 2
og 3); voksen hele ugen; vignet; jeg
rød; vignet;
i virkeligheden hvad (afsn.1). Digtene varierer i længde fra
tolv sider til fire linier.
digtenes titel
forekommer kun i de enkelte digtes begyndelse, og er sammen med sidetal
rykket ud til ca 1,5 cm fra sidekant, svagt grå-rastede titel for
oven, paginering for neden.
sideantal
96. Pagineringen er dobbeltrettet, dvs. side 9 er samtidig
side 88, skrevet
9/88 på en højreside; side 10 er også side
87, skrevet
87/10 på en venstreside, og så fremdeles, så tallet
tættest ryggen tæller siderne fra forside mod bagside, og
sidernes yderstplacerede sidetal tæller fra bagside mod
forside.
vignetter
på s. 95/2, 90/7, 74/23, 62/35, 44/53, 30/67 disse spiller
op imod omslagets tegning af fauen der klamrer sig til Kloden, og viser
en nærmest filmisk udvikling i 6 klip, hvor den lille
faun på
5 af vignetterne roterer på sin klode og kommer tættere og
tættere på eller længere og længere væk
fra beskueren, alt efter hvilken læseretning man
følger forløbet,
mod eller væk fra den sjette vignets reproduktion af
den stjernehobslignende
eksplosion fra omslagets bagside.
indholdsfortegnelse
der er ikke
nogen indholdsfortegnelse.
1.
tekstside
er en venstreside!
taksalver
4 digtere, heriblandt 1 prominent navngivet og 1
anonymiseret, samt venner,
familie, kærester, bogens redaktør og Statens
Kunstfond takkes.
Det angives at bogen har taget en uhyrlig
årerække
at blive færdig med.
kolofon
rummer forfatter, forfatters email, ISBN (ISBN 87-595-2050-7), trykkeri
(Nørhaven Book), årstal (2003), skrifttype (Trebuchet MS),
illustrator og layout, samt forlagets
web-adresse. Ud for forfatteren sidder et spejlvendt
copyright-tegn?
Nederst på siden er en tekst indledt med det samme tegn
som
om tegnet i kolofonen var en fodnotehenvisning. Teksten
definerer begrebet
"copyleft": en tilladelse givet til læseren af forfatteren til at
citere elektronisk fra bogen, såfremt læseren
selv giver egne
tekster fri til elektronisk citat en moralsk byttehandel, kaldet
Copyleft.
citater
Indledende: 2 (bruce lee og gregory benford) taler om flow og
nærvær.
bibliografien
forekommer umiddelbart lang, men ser man efter er kun 6
værker forfatterens
personlige, mens de resterende 5 angives som "medvirken
på".
titelblad
titlen med relativt store typer, forfatterens med mindre og
en undertitel
i samme størrelse den sande historie om det
udenfor indeholdte
og termodynamikken udsat for vand. Absurd! Dog
sammenbinder et lille
"og" titel og undertitel altså er den fulde
titel: elskede
elskede og den sande historie om det udenfor indeholdte og
termodynamikken
udsat for vand. Hmmm?
indledende
titelblad
elskede elskede skrevet med meget små typer.
papir
valset, mat, formodentlig 110 eller 120 grams, sikkert syrefrit. Smag:
Jeg har ikke smagt på det, ikke endnu. Duft: Det dufter
af nyt papir!
Farve: knækket hvid, behageligt for øjnene. Bogen ligger
i øvrigt godt i hånden, selvom den er stor.
højreflap
er farvet ligesom venstreflappen. Her står 5 udpluk af
anmeldelser
af andre af forfatterens bøger, ...Naiv? sagde det
nøgne
barn, Dragens tab af hoveder, og alle veje
fører til Magtenbølle.
Der citeres fra hovedsagligt forfattere i anmelderrollen
Poul Borum,
Klaus Lynggaard, Juliane Preisler og Per Højholt, samt
Per Stounbjerg
fra Standart. Budskabet er rosende, de enkelte anmeldelser
hver for sig,
men tilsammen forekommer tonen at rumme en snert af ironi. Tegninger af
et opretstående klaver, bladet på et stemmejern og et par
gavepakker anes i baggrunden, på vej ud af billedet.
Nederst på
flappen står navnene på illustrator og omslagslayouter: Ole
Comoll Christensen og Werktoy, i hvid skrift.
venstre flap
rummer et aflangt, gulnet forfatterportræt; en mand
står omgivet
af hvide spisestuestole-lignende stole med dobbelt-lange ben,
hans venstre
hånd hviler næsten vandret på en stoleryg,
den højre
hånd holder noget, muligvis et bæger, cirka midtvejs ud for
kroppen. Han er iklædt hvidt; er kortklippet, og har et
lille tykt
overskæg ligner noget fra mormors skuffe. Undertekst: "digteren
som gammel" i hvid skrift. Flappen er noget mørkere
end omslaget,
men gennemsigtig, så man kan se endnu to objekter på vej ud
af billedet: Over forfatterportrættet en tegning af en
brændende
bro, underneden og halvvejs skåret af bogens kant, en tegning af
en mølle.
et opslag
afslører en ca. halv meter lang, pang-rød akvarel af en
smækker kvinde, der ligger hen over opslaget, med
brysterne på
omslagets bagside og mave og underliv på forsiden. Stjernehoben
er ca. dér hvor hjertet er. Og overalt er alle objekter i
bevægelse
ud af billedet, væk fra stjernehoben,
retningsmæssigt forbi
beskueren. Nederst dækker den trykte hvide stregkodeboks for et
objekt. Fy!
ryggen
på ryggen ligger forfatter og titel i ens
typestørrelse
og typografi, igen i sort og hvid; et par tegnede objekter fra forsiden
lapper ind over ryggen: venstre side af et
åbentstående tegneseriealbum
og slangen til en håndbruser. Nederst står
L&R, forlagets
initialer.
bagside
midtpå ses noget der ligner en stjernehob eller en
eksplosion, hvorfra
objekter slynges mod beskueren en pakke cigaretter, en
"dark side
of the moon"-plade, en blyant, en cykel, en afskåret hånd
med fjerpen og andre ting. "(elskede
elskede)" står
trykt i hvidt cirka midtpå, med mindre typer end forsidens titel
teksten er optisk placeret til venstre for en stump
fly-landingsbane,
komplet med vindpose.
forsiden
på forsiden er en størrelsesmæsstigt
dominerende tegning
af en lille trold eller faun, der stirrer ud på beskueren, mens
den klynger sig til Jordkloden; dé to og en mængde andre objekter
en bruserslange, et kranie, et tegneseriealbum, en
gammeldags telefonboks,
en blå tyr og en bogreol med et par bøger hængende
i luften ud for øverste hylde, forekommer alle
at svæve,
på en baggrund af et knaldrødt hav.
Omslagskartonen er blank
og farverne meget klare. Titel og forfatter står ind mod ryggen;
titlen elskede elskede med hvidt og meget store typer,
mens kenneth
krabat forholdsmæssigt står ret småt, med sort.
Både titel eller forfatter er med små begyndelsesbogstaver.
Nederst, også ud mod ryggen, står forlaget,
Lindhardt og Ringhof,
i kapitæler. Bogreolen øverst i billedet til højre
og en blå og panisk tyr nederst til højre synes
at være
på vej ud af billedet, hvilket kunne angive at alle
objekter bevæger
sig væk fra noget, som måske er at finde
på bagsiden.
bogen
er ret stor måske 25 x 25 cm. Ikke just et
pocketformat.