![]() |
Hvad er Sentura? | Indeks | Abonnement | Forhandlere | Links | Notits | Hjem |
M A G A S I N F O R L I T T E R A T U R O G L E V E N D E B I L L E D E R w w w . s e n t u r a . d k |
Publiceret d. 21.10.2004 [Opdateret d. 21.10.2004]
INTERVIEW
Af
* RELEVANTE LINKS:
|
Den politiske pingvin Tre døde hamstre… Nej, det er ikke titlen på et ukendt dansktop-hit det er afsættet for et russisk/ukrainsk forfatterskab, der i dag omfatter 13 bøger. Den første
Vittigheden stammer fra sovjettidens Rusland, og den russisk/ukrainske forfatter Andrej Kurkov indleder ikke bare sin danske debut, Døden og en pingvin, med at referere denne vits han indleder også sit interview med Sentura på dén måde. Og det er ikke helt tilfældigt. Amerikansk pligtlæsning Da jeg begyndte at blive oversat, blev jeg ofte forundret over den måde mine bøger blev læst på i Vesten. Men nu har jeg efterhånden vænnet mig til det. Døden og en pingvin blev skrevet i 1995-96, og den beskriver ånden i det tidligere Sovjet i de år, hvor der fx var høj kriminalitet. Meget har ændret sig siden, men da jeg var på PR-tour med bogen i USA, kunne jeg til min overraskelse erfare, at bogen blev læst som en politisk roman og flere amerikanske universiteter, bl.a. Seattle University, har min bog som pensum på deres studier i international politik, siger Kurkov. Når man har læst Kurkovs sørgmuntre portræt af en forfatter uden succes, som ved et tilfælde ender som nekrologskribent ved en af hovedstadsaviserne i Ukraine, forstår man hans undren. Et depressivt flokdyr Fx holder hovedpersonen pingvin. Som noget af det naturligste i verden. Selvom han altså bor i en lejlighed i et højhusbyggeri i Kijev. Pingvinen stammer fra dengang den zoologiske have i Kijev af økonomiske årsager måtte opgive at fodre sine dyr og derfor forærede dem væk. Pingvinen, som i øvrigt viser sig at have svære hjerteproblemer, tøffer så depressiv rundt i hovedpersonens lejlighed, spiser frosne gråsejer og lidt rejer, når det går højt, men ellers bruger den meget tid på at stirre ud i luften… Kurkov forklarer: Pingvinen er et flokdyr. De gør altid alting sammen generation efter generation. Hvis du isolerer en enkelt pingvin fra sin flok, bliver den desorienteret og er nærmest fortabt. Det minder på mange måder om den almindelige sovjetborger i tiden lige efter Sovjetunionens kollaps. Sovjetterne var også flokdyr og de kunne heller ikke, fordi de simpelthen ikke havde lært det, overleve på egen hånd… De traumatiske hamstre Og nok har han udgivet flere børnebøger, hvor iscenesættelsen af dyrene virker selvfølgelig, men alligevel forekommer denne overrepræsentation af vores firbenede, behårede eller befjerede venner i hans forfatterskab mærkværdig. I Døden og en pingvin er det lige før pingvinen helt overtager fortællingen: På mange måder er det pingvinen, der virker mest menneskelig, og i hvert fald mest levende af alle karaktererne i bogen. Jamen, pingvinen Misha er da også min største "stjerne" blandt alle mine ikke-menneskelige karakterer. Men de er der stadigvæk: I engelsk oversættelse findes fx en fortælling om en skildpadde, der er tæt knyttet til en af de barskeste personer i bogen, som hedder "The Case of the General's Thumb". Og på både fransk og tysk kan man læse min historie om en kamæleon, der spiller en både metaforisk og symbolsk rolle, siger Kurkov. Han uddyber: Jeg tror i virkeligheden, at dyrene stammer fra min barndom. Jeg begyndte at skrive pga. en tragedie med mine hamstre, da jeg var seks eller syv år gammel: Jeg havde tre hamstre, boede med mine forældre i en to-værelses lejlighed på femte sal i et højhus fra Nikita Khrustjovs æra… Hamstrene løb frit rundt i hele lejligheden og den første blev ved et uheld mast bag døren af min far. Den næste blev ædt af en kat, som jeg havde taget med op lejligheden for at give noget mad. Den var desværre ligeglad med det, jeg fandt i køleskabet og gik direkte efter hamsteren. Så var der ligesom kun én tilbage. Den skrev jeg så et digt om mit første; det handlede om, hvor ensomt det var at være en hamster, som har mistet alle sine venner. Nogle dage senere faldt den sidste hamster ud over kanten fra balkonen og blev dræbt mod betonen nedenunder! Jeg begravede den under hegnet i min børnehave, og næste dag skrev jeg mit andet digt. Det handlede om "Bedstefar Lenin", eftersom jeg jo vidste, at han også var død og at han godt kunne lide dyr…
|