![]() |
Hvad er Sentura? | Indeks | Abonnement | Forhandlere | Links | Notits | Hjem |
M A G A S I N F O R L I T T E R A T U R O G L E V E N D E B I L L E D E R w w w . s e n t u r a . d k |
Publiceret d. 15.11.2004 [Opdateret d. 20.11.2008]
INTERVIEW
Af
* RELEVANTE LINKS:
|
Interview med Lars Frost: Litteratur handler om at gøre noget med sproget. Det må være mere givende at læse litteratur, der prøver at afsløre sprogets vaner, end at læse det ene efter det andet forsøg på at tvinge sproget til at imitere dagligdagens vaner. Sådan siger den 31-årige forfatter Lars Frost i dette interview til Sentura. Frost har siden debuten i 2000 udgivet tre selvstændige bøger plus det løse og generelt ligget særdeles lunt i lommen hos anmelderne. Vi fik en lille snak med ham om nogle af de tanker, der ligger bag forfatterskabet. Det kom bl.a. til at handle om det interessante ved at mixe genrer og i at udfordre læsernes forventninger. Og om hvor vigtig det er at være præcis i sit sprog. Vi startede med at tale om den næsten kulørte knaldroman, Frost udsendte i foråret 2004: Hvordan fik du ideen til at skrive Smukke biler efter krigen? Den kritik provokerede mig til kaste mig ud i at skabe en roman med masser af meninger, også nogle af den forkerte slags. Der skulle være sex og biler, masser af handling og blod, en smule blod i hvert fald, og en problematisering af min generation og dens forhold til verden og sig selv. Eksperiment med populære genrer Island gav mig mulighed for at eksperimentere med rejsefortællingen. Bogen bruger på overfladen en lang række genrer, blandt andet den realistiske roman, kriminalromanen, rejsefortællingen og selvbiografien allesammen populære genrer som den tager ind og leger med. Der er fx passager, som parodierer rejsehåndbøgers velmenende råd, og naturbeskrivelser der driver den dårlige realistiske roman og rejsefortællings af slagsen helt ud i det absurde. Og så låner du jo også fra den politiske retorik. Er du blevet mere politisk engageret i din nye bog? Sproget danner vores virkelighed Jeg bilder mig ind, at vi i høj grad formulerer vores virkelighedsopfattelse i sproget. Lige fra vores politiske drømmebilleder og mareridt til vores etiske og moralske antagelser. Eller sagt på en anden måde: sprogets strukturer giver os et glimt af den mekanik, vi bruger til at bevidstgøre os om verden. Hvis man ikke har et sprog, som er præcist nok, nuanceret nok og hvis sproget ikke bliver holdt levende, så bliver vi simpelthen holdt fast i dumme tanker. Sløset og upræcis omgang med sproget kan få forfærdelige konsekvenser i den håndgribelige, politiske og hverdagslige virkelighed. Forfærdelige misforståelser kan komme ud af såkaldt poetiske omskrivninger og manglende præcision i sproget. Bliver det fx ikke sværere at være uenig i, at fremmedarbejdere og alle deres voluminøse slægtsophobninger skal sendes hjem, hvor de kommer fra, når de aldrig får lov til at kalde sig danske, men bliver ved at hedde 'anden-generationsinvandrere'? Opfinder ikke meget Udformningen af personer gør jeg ikke meget ud af i starten. Jeg låner karakterer fra film, TV, virkeligheden. Jeg finder ikke ret meget på. Hvis jeg lader en person sige én ting i teksten, så følger den næste ting ofte sig selv. Man kan måske sammenligne det med at lege med dukker. Reglerne for de forskellige personers handlingsmønstre bliver formuleret og dannet hen ad vejen. Hvordan har du det med den halvgamle diskussion om en forfatters værk i forhold til hans privatliv? Man kan sige, at det er en del af vores livsvilkår at færdes i en samtidig objektiv og subjektiv forvirring. Det vil sige, at de problemer, læseren kan have med at adskille og fastholde figurer i en roman, ligner det arbejde vores bevidsthed må gøre udenfor bøgerne for at holde os fast på sig selv og de andre i den såkaldte virkelighed.
Betegnelserne lyrik og prosa bruges forkert Der er i øvrigt mange vrangforestillinger om prosa. Prosaen lever i lige så høj grad ja, jeg er fristet til at sige endnu højere, men det ville være ligesom at invadere Irak af rytme. Dette bare for at nævne én ting, man ofte glemmer i forbindelse med prosa. Litteratur handler om at gøre noget med sproget. Det må være mere givende at læse litteratur, der prøver at afsløre sprogets vaner, end at læse det ene efter det andet forsøg på at tvinge sproget til at imitere dagligdagens vaner. De to ting er vidt forskellige. Egentlig er jeg tilfreds med at fabrikere min egen meget mindre sproglige virkelighed på siderne. Og hvis den så i glimt ligner noget, vi har set udenfor den litterære fiktion, så skal det stå folk frit for at tage den litterære fiktion med hjem og ud i samfundet. |