Hvad er Sentura? | Indeks | Abonnement | Forhandlere | Links | Notits | Hjem
 M A G A S I N   F O R   L I T T E R A T U R   O G   L E V E N D E   B I L L E D E R                 w w w . s e n t u r a . d k  

Publiceret d. 14.4.2009
[Opdateret d. 14.4.2009]

ANMELDELSE
Lone Hørslev:
Jeg ved ikke om den slags tanker er normale
Skilsmissedigte
48 sider
Kr. 198,-
Forlaget Hjørring
Udkommet 5. marts 2009

 

Af
Stefan Kjerkegaard




Omslag til bogen

Lone Hørslev
Er født 1974. Uddannet fra Forfatterskolen i 2003.

Debuterede med digtsamlingen Tak i 2001.

Modtog Statens Kunstfonds 3-årige arbejdslegat i 2006.



*

RELEVANTE LINKS:

Læs et langt interview med Lone Hørslev i DSB-bladet Ud & Se fra marts 2009 – også uddrag fra digtsamlingen...

Lone Hørslevs digtsamling er anden bind i serien Knut Beckers håndtryk – læs mere om serien...

Læs Senturas anmeldelse af Lone Hørslevs roman Naturlige fjender, der udkom i 2008 – også andre gode links...


  Miss skilsmisse-mis

Det er en følsom, sårbar og forfjamsket stemme, der lyder gennem Lone Hørslevs digte. Men selvom de har fået betegnelsen "skilsmissedigte" og virker bekendende, er de også iscenesatte.

BONUS-INFO:
Direkte til smagsprøve fra bogen

ANMELDELSE: Et sted læste jeg en anmelder, der betragtede Lone Hørslevs nye digte med titlen, Jeg ved ikke om den slags tanker er normale, for at være knækprosa. Men det er for mig at se en uholdbar anakronisme.

Umiddelbart har Hørslevs nye digte til en vis grad det bekendende til fælles med fx Vita Andersens Tryghedsnarkomaner, som vel kan betragtes som prototypen på knækprosa, men der er alligevel flere verdener til forskel.

For det første skriver Hørslev i en tid, hvor mediebilledet er meget mere diffust, og hvor det at være forfatter ofte også kræver en form for performance, der kan håndtere og integrere medierne. For det andet er "knækprosa" jo en lidt nedladende betegnelse for en form for poesi, der stort set ikke benytter sig af nogen som helst form.

Kender sine virkemidler
Sådan er det langtfra i Hørslevs digte. De er yderst formbevidste og kender sine virkemidler til fulde. Når Hørslev således allerede i det indledende digt skriver, "ADVARSEL:/Meget stærk giftgas/er netop blevet/lagt ud", så er det både en koket ironisk advarsel til læseren om digtenes karakter og om ikke at tage alting for bogstaveligt. Man skal jo huske at gemme en smule til nissen, som Hørslev senere skriver det.

Hvor halvfjerdsernes knækprosa ikke var særlig bevidst om formen for og af deres bekendelser, ja ofte ikke engang vidste, at det var knækprosa, der blev skrevet, der er Hørslevs digte indpakket i en genre: skilsmissedigte.

Spundet ind i et spil
Læser man disse digte, ja, så handler de jo om skilsmisse – en skilsmisse som de fleste i det litterære miljø er bekendt med, eftersom Hørslev jo har været gift med litteratur alt-mulig-manden Martin Glaz Serup – men man kan diskutere, hvor bekendende de i virkeligheden er.

Er disse digte mere bekendende end dem, man kender andre steder fra? Fx Søren Ulrik Thomsens? Vi hører fx mere om Thomsens mis end om Hørslevs. Digtene er blot spundet ind i et spil, som i virkeligheden er et vellykket mediestunt.

Det spektakulære ved det stunt er naturligvis, at det forener private ting med en snagende offentlighed, som Hørslev i øvrigt kontrollerer som en mis. Men det betyder, at hun til trods for at digtene udkommer på Forlaget Hjørring formår at komme i Deadline på DR2 og få en fantastisk omtale af sin bog. Det er dæleme godt gået for en lyriker.

Uheldig på den heldige måde
Især når den lyriker er så god som Hørslev. For digtene er en fornøjelse at læse. Hørslevs måde at tale lige ud af posen er formidabel.

Hendes kvindelighed, om den er iscenesat eller ej (gør det nogen forskel?), er lige i (mand)skabet: Følsom, sexet, forfjamsket, charmerende, sårbar, uheldig på den heldige måde – man kan ikke andet end at holde af og lade sig indtage af den stemme, man hører, og det gælder også selvom denne fx siger:

"Frem og tilbage, og nu er jeg i København. Og ikke et ord om/afskeden med børnene, så begynder jeg bare igen. I toget mødte/jeg en mand med et flakkende blik og med slips. Han talte til mig/og mens han tale tog han sin vielsesring af og på KONSTANT/han fortalte han var bange for vampyrer. Jamen dog. Alt det man/ kan fortælle en fremmed. Jeg kan fortælle at jeg i dag har set på en/lejlighed. I Hedebygade, i barndommens gade, hvad gir du! Og/det er slet ikke en bolig jeg har råd til. Mine ønsker er pakket ind i/urealistisk og farvestrålende papir og alligevel jublede jeg tungt da/mægleren ringede til mig. En halv million, sagde han, jamen helt/sikkert; bad i kælderen og rotter på loftet, og mandens evindelige AF/og PÅ, nej nu må han simpelthen stoppe. Du kan kneppe dine fingre/derhjemme, Kong Hans, du skal i hvert fald ikke sidde dér og smitte/mig med panik."

Bukdahl i charme-lommen
Når Lone Hørslev derfor skriver om sine sexfantasier, fx den om Lars Bukdahl, så er det jo blot noget, der foregriber en temmelig forudsigelig mediesituation senere hen. I charme-lommen med ham – det som kulturteoretikeren Frederic Jameson et sted kalder for strategisk inddæmning.

Digtsamlingen er derfor, udover en digterisk fin præstation rent digterisk, også mediemæssigt og mediestrategisk et mindre kunstværk.

Dertil kommer, at bogen som bog og håndværk fremstår ret deliciøs, i et minimalt og lidt bevidst gammeldags design, men på tykt papir og uhm, sprød at bladre i, ligesom Hørslevs digte.



* * *

 
Teksteksempel


Uddrag fra Lone Hørslevs Jeg ved ikke om den slags tanker er normale

Jeg bekæmper min trang til at

tjekke min mail for gud ved hvilken gang

i dag, ro på, ro på –

Jeg har fået et udstoppet egern Nu

sidder det også og venter, det

stirrer bebrejdende

op fra sin kogle, vi venter på noget – fordi jeg følte mig fri.

Og inviterede en NY mand ud og nu-nu-nu er det for sent

for fanden, at trække håbet i land

igen, jeg er fanden, for fanden

og han smilede så sødt og rakte mig sin

lillefinger, se, han har rakt mig sin hånd og hans arm

har lagt

en drøm hen over mine øjne. Et egern sidder her

ved siden af min pc, det har

en grankogle mellem sine poter. HENT POST, trykker jeg, men

indbakken er stadigvæk tom. Bum-bumme-lum, det

spiser ikke mere, det er dødt. Egernet. Jeg klipper

halen af, og det er stadigvæk dødt, jeg klipper ørerne af, og det er

stadigvæk dødt, det stirrer stadig

så bebrejdende

op

fra sin kogle, nå, ja, okay

jeg slukker.

Begæret.

Forstørrer bare det, jeg ikke har.

[NB! Digtet står s. 16 i bogen.]

 

 

[ t o p ]       [ h j e m ]