Publiceret d. 20.4.2007
[Opdateret d. 31.8.2007]
ANMELDELSE
Louise Rosengreen:
Lydstykker
Digte
59 sider
Kr. 150,-
Borgen
Udkommet 20. april 2007
Af
Stefan Kjerkegaard
 Louise Rosengreen Er født 1983. Læser dansk og historie på RUC.
|
*
RELEVANTE
LINKS:
Louise Rosengreen anmelder på nettidsskriftet litteraturnu.dk...
Louise Rosengreen havde seks digte med i Hvedekorn 2/2006...
I forbindelse med hendes digte i Hvedekorn 2/2006 lavede Information et interview med Louise Rosengreen som "onsdagsprofil" "Jeg synes ærlig talt, at det er noget pjat, at digte skal være uforståelige for at være gode."...
Se en oplæsning af Louise Rosengreen fra et arrangement i Odense på youtube.com [NB! Billede og lyd er lidt uens]...
|
|
Sukkerknaldende
Louise Rosengreen debuterer med charmerende digte om fester og opvask: Lydstykker er som et soundtrack til en forelskelse.
BONUS-INFO:
Direkte til smagsprøve fra bogen
ANMELDELSE: I en tid, hvor lyrikken spiller en stadig mindre og mindre rolle, ikke blot i vores samfund generelt, men også inden for det litterære område som sådan, er det dejligt, at Borgens forlag stadig holder lyrikkens sprogfane nogenlunde højt og sørger for, at der udkommer ny dansk lyrik, som er innovativ og spændende.
Man fristes nok til at kalde temaet typisk for en debutant: Digtene, som handler om den berusende forelskelse, der langsomt ophører og opløses, kulminerende i og med et sammenfald med mormorens død, der beskrives sidst i samlingen. Men til trods for, at temaet kan forekomme en smule naivt, formår Rosengreen at imponere i sine sukkerknaldende digte, især fordi naiviteten er bevidst og sødmefuld, hvilket jo passer fint til forelskelsens stilleje.
Digtene udspiller sig generelt i et hverdagsligt ungdommeligt univers med fester, demonstrationer, opvask, samlejer, eftertanker, og de knytter sig tæt opad rock- og popmusikken, dvs. en række nyklassikere fra The Beatles til Radiohead, og bogens omslag er udformet som et omslag til en singleplade, dvs. sådan én forældet ting man lægger på en pladespiller, du ved nok. Det er fint fundet på og passer godt til indholdet.
Mundrette digte
Digtene er mundrette og bør læses op, måske endda med en passende lydkulisse, fx nogle af de mange sange, som der halvvejs citeres fra og kredses om i løbet af bogen. Desuden snubler Rosengreen hellere end gerne over et ordspil eller et rim, som når hun skriver "Leverpostej rimer på jeg elsker dig" eller "Her var de, siger du, gøgler med nøglerne og giver min kind et smækkys, inden du/smækker døren".
Indrimet gøgler/nøgler er frisk, næsten rapagtigt, ligesom associationen smækkys/smækker med døren føles naturlig i Rosengreens univers, der på mange måder kan minde om en anden ung lyrikers, nemlig Rasmus Nikolajsens. Rosengreen har både en bevidst digterisk lethed og den pikareske beskrivelse af at være forelsket til fælles med nogle af Nikolajsens digte.
Tonen er koket og ligefrem, og den verden, der beskrives gennem digtene, er genkendelig for enhver, der nogensinde har været ung og forelsket, også selvom måden, den beskrives på, oftest er bevidst underfundig og naiv, ja charmerende kunne man igen sige med et efterhånden slidt udtryk. Samlingen har et fint og naturligt flow henover siderne, der kan give mindelser om nogle af Dan Turèlls tekster, også selvom de er skrevet fra et langt mere feminint perspektiv.
Hvis jeg skulle undervise i gymnasiet, tror jeg, at jeg ville præsentere mine elever for disse digte. De burde kunne gøre indtryk og få eleverne i gang med at læse noget ny dansk lyrik.
|
* * *
Teksteksempler
1.
Lasse spidser læber.
Han fløjter en lille melodi, han selv finder på.
Vi cruiser hen over Amagers hullede asfalt på hans Christianiacykel.
Det kniber over Knippelsbro.
Villy må stå ud og skubbe bagpå.
Han bander.
Det er fandens fødselsdag, det sagde man i hvert fald engang, fordi det var i dag
terminen skulle betales.
Det ene tårn på Børsen minder mig om et garnnøgle:
irgrøn uld gennemspiddet af strikkepinde med rød-hvidt hår flagrende fra hovederne.
Det er Prins Henriks fødselsdag.
Vi fejrer det ved at ryge en lakridspibe hver på trappen foran Christiansborg.
Dem med det lyserøde krymmel selvfølgelig.
Det er en af sommerens første dage, og jeg fanger Lasse i et fotografi.
Han hopper i på benene, og i luften suser hans hår opad, ligesom badebukserne gør det
nede i vandet.
2.
Jeg tørrer af, du vasker og kan puste sæbebobler med munden. Det er fint med
flyvende farver i køkkenluften, men jeg synes, det er ulækkert, når du stikker tun-
gespidsen ned i flasken med opvaskemiddel. Mit næste kys skal ikke smage alt for
rent.
Paul Simon er en lav mand med et fornavn til efternavn.
Art Garfunkel er en høj mand med højt hår, men vi behøver ikke en bro til at
hjælpe os over de urolige vande, der går over deres bredder og ud på køkkenbordet.
3.
Vi spiser tebirkes, drikker kakaomælk og ser på cd-covers, fordi det er godt mod
tømmermænd.
Leonard Cohen er den eneste mand, der kan se sej ud, imens han spiser en banan.
Steffen Brandt er den eneste, der kan se sej ud på en cykel.
Vi var på snaps og på pulverkaffe og ikke så meget andet, men det syrede i mine
ben, da klokken blev otte. Solen stod op over Danmark, og vi dansede stadig, fordi
anlægget skød med blomster.
I min mormors have nede i græsset mellem trekløvere og margueritter var min
yndlingsblomst smørblomsten, fordi den var gul.
Jeg har fundet en myre i et askebæger. Den kravler op over kanten og videre ned.
Når venner bliver ved med at være der, bliver de familie, siger jeg til Villy, der
samler skod op fra fliserne, og til Lasse, der har fyldt en pose med tomme flasker.
For de penge, vi får i pant, vil vi købe et træ i regnskoven eller et barn i Afrika.
[NB! Digtene er fra s. 9, afsnittet A-stykker, s. 20, afsnittet Mellemspil og s. 53, afsnittet B-stykker.]
|
[ t o p ] [ h j e m ] |