Hvad er Sentura? | Indeks | Abonnement | Forhandlere | Links | Notits | Hjem

 M A G A S I N   F O R   F I L M   -  L I T T E R A T U R   -  T V                 w w w . s e n t u r a . d k

 

ANMELDELSE
Rubén Palma:
Fra lufthavn til lufthavn - og andre indvandrerfortællinger
kr. 225,-
189 sider
Hovedland
2001


Af
Michael Balle Jensen

 

omslag
 

Når fortiden forsvinder

Rubén Palmas noveller er fulde af rejser. Alle hans hovedpersoner har foretaget rejsen eller flugten fra enten Sydamerikanske regimer eller andre steder i verden. Umiddelbart er det beskrivelser af disse rejser og mødet med et nyt land, altså indvandrerhistorier. Men de er langt mere end det.


Sjælen og rejsen
Elegant tematiseres de grundlæggende metaforer i vores hverdag: rejsen, menneskets indre, psykisk opsplitning og tidens forløb. I novellen Isabels forestilling møder vi en lille Chilensk pige, som deltager i sin første skoleforestilling i sit nye land Danmark. Hun har ikke alene oplevet at rejse til et fremmed land, men også skiftet fra veltilpasset til akavet og fra sikker til usikker. Smukt fortalt alene ved indre monolog nærmer novellen sig en mytisk behandling af emnerne. Skal man lade en hjemløs sjæl himle eller vælge virkeligheden. Pigen gør det sidste af kærlighed til sin mor.

Sjælen er også tema for novellen Santiago, sommervarmen og det hinsides. Det er en fortælling om at vende tilbage til sit udgangspunkt, nemlig den Chilenske barndom og folketroen, for at finde ud af at man ikke længere møder den som en indfødt, men oplever den som en dansker, der har det svært med varmen: "Havde det altid været så varmt i Santiago?"

Rejsen fremstår i Rubén Palmas noveller med en dobbelthed. Dels den konkrete rejse, dels metaforisk som indre rejse. Ligesom konkrete rejser har et mål har indre rejser det også i Palmas noveller. I titelnovellen Fra lufthavn til lufthavn foretager fortælleren således en rejse tilbage i tiden foranlediget af en lufthavnsmeddelelse. Her må han lære at komme overens med sit tidligere liv og lægge det fra sig. Minder kan ikke erstatte hverdagen.


Tid og kærlighed
Tiden er også under Palmas behandling. Smukkest siger han det med novellen En engels kys: "Ved min ankomst til Danmark frigjordes jeg fra fornemmelsen af før og efter. Pludselig befandt jeg mig i en ny verden, hvor tidens spor ikke var synlige for mig." For at have fornemmelse af tiden må man have oplevet forandringen, det skaber en særlig situation for flygtningen: "Mennesker og ting var, som de nu var. De var ikke sammenlignelige med noget, de havde været før." Tidsfornemmelsen vender tilbage ved en tilsyneladende ubetydelig begivenhed. En fuld dansk kvinde kysser fortælleren fordi han låner hende en cigaret. Da han i årene efter genkender hende, har han pludselig en fortid at forholde sig til: "Ved synet af hende føler jeg både den tid, som løber med os, og den som løber fra os."

Endelig er kærligheden blandt Palmas yndende motiver, men igen er det med en fin litterær fornemmelse, han belyser den. I Adam og Shaha er en Chilensk flygtning flygtet for anden gang. Denne gang til Finland på grund af problemer i kærlighedslivet. Hans gamle chilenske kæreste vil komme til Danmark, hvor han allerede har en dansk kæreste. Han elsker dem begge og vil ikke vælge. Selvterapeutisk forsøger han at digte sig ud af det med store ord som 'afgrunde' og 'at splitte sig'. Efter et møde med en mand fra Bangladesh, som hverken kan vende tilbage eller få kærligheden han rejste efter, må fortælleren indse at tiden nok skal vælge for ham, og han i det mindste har et hjem at vende tilbage til.


Overtræder forbud
Palmas humor er en fornøjelse. Især den groteske historie om Edgardo og Teresa. Den fremstiller ægteparret der tæver hinanden til blods, er lige gode om det og altid afslutter med hed elskov. Det er en ironisk fremstilling af klichéen om det sydlandske temperament. Og den er ekstra morsom, fordi den går i ring, så historien begynder forfra ved sin slutning.

Hovedpersonen i Roy Jackson vender tilbage er colombiansk-chilensk forfatter, der på et tidspunkt hvor ingen vil udgive hans danske værker frarådes at skrive på dansk. Hvis man gør det, fortæller en ven ham, så skal det handle om indvandreres problemer, og man kan ikke tillade sig at være kreativ med sproget, fordi det vil blive opfattet, som om man ikke kan ordentligt dansk.

Virkelighedens forfatter Rubén Palma overtræder heldigvis begge forbud, og får på den måde afleveret en samling af stærke noveller, som habilt behandler nogle af tilværelsens grundvilkår på samme måde som den fiktive forfatter blot ønsker at gøre det: "Hans nydelse fandtes i vovede eksperimenter, udsøgte formuleringer, overraskende handlingsdrejninger og så videre."

 

[ t o p ]       [ h j e m ]