Hvad er Sentura? | Indeks | Abonnement | Forhandlere | Links | Notits | Hjem
 M A G A S I N   F O R   L I T T E R A T U R   O G   L E V E N D E   B I L L E D E R                 w w w . s e n t u r a . d k  

Publiceret d. 26.9.2006
[Opdateret d. 12.1.2010]

ANMELDELSE
Mette Moestrup:
Kingsize
Digte
72 sider
Kr. 175,-
Gyldendal
Udkommet 28. september 2006

 

Af
Stefan Kjerkegaard




Omslag til bogen

Mette Moestrup
Er født 1969. Som lyriker debuterede hun i 1998 med digtsamlingen Tatoveringer. I 1992 kom hendes anden digtsamling, Golden Delicious.

Mette Moestrup er uddannet cand.phil. og har udgivet afhandlingen Rilke & rytme. Desuden har hun været redaktør på tidsskriftet Den blå port. Fast lærer på Forfatterskolen.

Portræt af Mette Moestrup fra bogens omslagsflap. Foto: Cato Lein.
Portræt af Mette Moestrup fra bogens omslagsflap.
Foto: Cato Lein.



*

RELEVANTE LINKS:

Besøg Mette Moestrups side på Forfatternet – bl.a. mulighed for at se et videoklip og at sende forfatteren en mail...

I forbindelse med udgivelsen af sin anden digtsamling lavede Mette Moestrup et brevprojekt, hvor hun sendte et digt fra bogen til 300 personer – se det på afsnitp.dk...


 

Subtil kvindelist

Vor anmelder ligger gerne i ske som en kniv med Mette Moestrups digte.

BONUS-INFO:
Direkte til smagsprøve fra bogen

ANMELDELSE: Mette Moestrups tredje digtsamling er en stilsikker og til tider fremragende balancesang imellem det lav- og højkulturelle.

Intet er helligt for Moestrups tekster, og det er det, der gør denne digtsamling på én gang så befriende let og så irriterende kantet og fjantet. Men irriterende interessant. Moestrup stiller sig an og slipper godt fra det stort set alle steder. Nogle vil måske påstå, at det er charme, men jeg mener, at det er subtil kvindelist, ja indimellem kvindelir, mændene kan få lov til at hørme i fred.

Siden litteraterne Elisabeth Friis og Benedikte F. Rostbøll sammenstillede de tre kække piger eller dubiøse divaer Moestrup, Lone Hørslev og Ursula Andkjær Olsen i tidsskriftet Kritik [nr. 168-169, red.] har man haft på fornemmelsen, at der var tale om en feminin sammensværgelse. Sammenstillingen kan man diskutere, fx hvor meget Hørslev og Moestrups destabilisering af det lav- og højkulturelle, piger der tør lave og slå en fis, kan sammenlignes med Andkjær Olsens raids i poesiens mumlende ingenmandsland.

Knep og Leth
Under alle omstændigheder er det rigtigt, at der her er tale om tre markante stemmer i den nye danske lyrik, og at de alle sammen er udstyret med en fabelagtig humor og trang til at spille en storladen poetisk tradition ud med en kvindelig hverdag.

Og hvad er en kvindelig hverdag så? Tjah, for Moestrups vedkommende kunne den fx handle om et pinligt optrin ved en fest, en litterær én af slagsen, formentlig efter en digtoplæsning: "Hvorfor staver han knæpper med æ?/ Det irriterer mig bare sådan" sagde hun./ Det mindede hende bare sådan om knæ og kæp, sagde hun/ Jeg tænkte: så knep dog med e som i flueknepper, æggehoved. Men sagde:/ "Men er der mere æ i knæ og kæp, end der er æ i kærlighed,/ og udtales e i elske ikke som e i knep (og Leth)".

Lækre digte
Det er jo subtilt, at Moestrup ikke blot får dekonstrueret æggehovedets bogstavelige desillusioner, men desuden får peget på et omsigkneppende e som i Jørgen Leth. Sådanne opgør med en tidligere tids patetisk selvoptagelse af ordenes betydninger, findes der en del af hos Moestrup. Ikke blot i denne samling, men også i de andre. Man skal ikke hænge sig i ordene, men komme videre i og med dem, ja spille dem af – og det gør hun så.

Blandt teksterne i denne digtsamling findes der fx en del readymades, nogle såkaldte touch poems og en decideret alfabetisk kollage af poetiske sætninger. Referencerne til andre digtere er mange, men meget kvindestrategiske fra Yoko Ono til Emily Dickinson. Det betyder ikke, at mændene er totalt fraværende i denne samling. Vi kigger mere end interesseret på, og hvem vil ikke gerne ligge i ske som en kniv med Moestrups mere end lækre digte.



* * *

 
Teksteksempler


1.

En stor sten af en lille sten at være

Kom igen, girl, tænk stort
som en konge, tænk kingsize.
Man kan ikke alt, hvad man vil.
Men sådan ligger landet, som et kort
1:1 for din fod. Far ikke vild
i de små diskrepanser,
de mindste gråzoner.
Hvor vil du egentlig hen
med, at den sten fra den sti,
som du ikke kan finde på kortet,
hvor meget du end har stirret og søgt,
er inde i din ene sko? Hvad ikke er ude
er inde. Og én sten i skoen
gør ingen Innerwelt. Vel? Well.
Just do it. Gør det, du er bedst til.
Hæng dig i småsten. Din løkke er gjort
af spindelvævstynde lakuner.
Og kom så og kom så og kom så
med dit forstørrelsesglas – zoom ind:
Kan du se forskel på lige før og lige nu
på den lille forstørrede sten?
Sten bliver mindre og mindre
over et kolossalt tidsspand, og nu
kommer du så trippende
som hjerter dame i stilet og siger: Aha.
Det er en stor sten af en lille sten at være,
og stenen er i skoen og skoen er på stien
og stien er ikke på kortet og kortet er 1:1.
Én ting er sikker:
Stenen er indifferent.
Men tænk hvis den faldt
fra dit hjerte (siger du).
Nej!
Hvorfor spiser du den?
Du står jo som forstenet.
Du kan ikke gå bort (siger du)
i landet som det ligger.
Du skræver, til du flækker
som en ridderstatue uden hest.
Din hjerne går i sort (siger du).
Come on.
Ryg en Cleopatra King Size og rejs.
Tænk i det mindste:
Mit kongerige for en broget hoppe
at flygte fra det på
i hendes tempo.

2.

Dage med snusende bryster

Irritation over, uset, at klæde sig af:
En højst urimelig følelse. Men også
irriterende pirrende i al sin hæmmede aggression,
sit edderspændte lingeri, eller ... liderlighed:
Ikke et spørgsmål om rimelighed.
Som hoftens dumpe sejrshyl i lutter overgivelse.
Men også dén blinken mellem at give sig hen
og slet ikke, eller ikke helt, eller næsten, om lidt.
Begæret på vagt som en hare, paralyseret, begæret på jagt
som små koncentrerede rovdvr, spredt ud i sporadiske mønstre
på marker, kulturlandskab. Begæret som ... ja, hvad ... så massivt,
at man ikke kan tænke på andet. Dage, hvor man ikke kan
gå op og ned ad mandens lugt, Utålmodighed.
Udholdenhed. De groveste suk og de lyse
og hæse som nætter. Dage, hvor brysterne
er som 'sat på' og vejrer enfoldigt som snuder – juhu –
åh, hvor ødselt.


[NB! Teksterne er fra s. 21-22 og s. 53 i bogen.]

[ t o p ]       [ h j e m ]