Hvad er Sentura? | Indeks | Abonnement | Forhandlere | Links | Notits | Hjem
 M A G A S I N   F O R   L I T T E R A T U R   O G   L E V E N D E   B I L L E D E R                 w w w . s e n t u r a . d k  

Publiceret d. 10.5.2006
[Opdateret d. 24.8.2009]

ANMELDELSE
Lars Skinnebach:
Din misbruger
Digte
72 sider
Kr. 150,-
Gyldendal
Udkommet 5. maj 2006

 

Af
Stefan Kjerkegaard




Omslag til bogen

Lars Skinnebach
Er født 1973. Debuterede i 2000 med digtsamlingen Det mindste Paradis [Gyldendal]. I 2004 udkom digtsamlingen I morgen findes systemerne igen [Gyldendal]. Desuden medforfatter til bogen Kærlighed til fædrelandet var drivkraften [Lindhardt og Ringhof, 2001]

Har gået på Forfatterskolen fra 1994-96. I en årrække medredaktør af Den Blå Port. Modtog Klaus Rifbjergs debutantpris i 2004 og Gyldendals Boglegat i 2005. Bosat i Bergen, Norge.

Om at bo i Bergen
"Her kan jeg læse og høre musik hele dagen. Endda mange dage i træk uden at blive forstyrret. Hvad der sker i Danmark, forekommer ikke længere så betydningsfyldt, og samtidig lægger man mere mærke til, hvor smuk en by København er, når man kommer hjem".
Citat: Lars Skinnebach i interview med Henrik Vesterberg [Politiken 7. maj 2006]

Portræt af Lars Skinnebach. Foto: Lars Solkær Starbird.
LEGER MED LÆSEREN: – I nogle af sine nye digte driller Lars Skinnebach læserne og beder dem fx om ikke at læse videre... (Foto: Lars Solkær Starbird)



*

RELEVANTE LINKS:

Besøg Lars Skinnebachs egen hjemmeside, hvor du kan se billeder, høre lydoptagelser eller sende forfatteren en mail...

Læs mere om Lars Skinnebach på litteratursiden.dk – bl.a. mulighed for at høre og se ham læse op på stranden en sommermorgen i Århus...

Læs hele Politikens interview med Lars Skinnebach, hvor han fortæller lidt mere om Din misbruger...

Læs Senturas anmeldelse af Lars Skinnebachs første digtsamling Det mindste paradis fra 2000...

Læs Senturas anmeldelse af Lars Skinnebachs anden digtsamling I morgen findes systemerne igen fra 2004...

Se en serie billeder med Lars Skinnebach i alle mulige og umulige situationer hos inkinc.dk...

Lars Skinnebachs I morgen findes systemerne igen er for nyligt oversat til svensk – læs en svensk anmeldelse af bogen...


 

Skamridning af versets skræv

Poesien serveret råt og skråt op. Lars Skinnebach har med Din misbruger skrevet en fremragende og versoprivende bog.

BONUS-INFO:
Direkte til smagsprøve fra bogen

ANMELDELSE: I Lars Skinnebachs nye digtsamling får man poesien serveret råt og skråt op. Skinnebach gør vrøvl og går amok i skæve og utilpassede linjer. Man fornemmer, at han ser skævt til den poesi, han skriver, og det er mange læsninger værdigt. Bogen er præget af dette noget idiosynkratiske forhold til både sin form og sit indhold.

Hvad han helt bestemt er allergisk over for, bliver man måske aldrig helt klar over – det er alt fra krig til konservatisme. Men det er på sin vis lige meget, for når det drejer sig om linjer, der ikke blot knækker, men snarere brækker sig på midten, så er jeg uden tøven lydhør, for også jeg er misbruger af værste skuffe, når det kommer til god, rå og ærlig poesi.

Had og kærlighed
Men måske er det i virkeligheden det, denne digtsamling handler om: et had-/kærlighedsforhold til poesien, at den fortsætter ufortrødent med og uden sin poetiske tøven, at den med bogens egne ord giver folk "et billedsprog/at slikke sig om øjnene med", også selvom man destruerer sig frem.

Man fornemmer det i de fleste af Skinnebachs linjer. Enjambementet, dvs. versbinding (versets mening der fortsætter udover linjebruddet), udnytter Skinnebach fx på det groveste, ja han nærmest skamrider denne metriske figur – et sted skriver han:

"jeg er bare venlig og inviterer dig
til det sundeste selskab du plejede
at være usynlig i dit inderste
gnaver en bille i sit eget sprog"

I linjer som disse, især ved udtrykket "i dit inderste" som både binder sig til den ene og den anden linje, fornemmer man Skinnebachs teknik. Det splitter nærmest ordene eller udtrykket ad, river dem i stykker mellem flere vers, dér hvor versene skræver. Skinnebach skriver således også:

"[...] ser du
overhovedet efter hvad skriften har
at tilbyde dig, linjebruddet
er ikke længere et problem
for verdensfreden og de kønne piger
er efter mig [...]"

Det kan man godt forstå, at de er, altså de kønne piger, for Skinnebach skriver originalt og opfindsomt. Eller som han skriver, så er "der […] en belønning for hver sætning/Rækker de ud efter synet? Øjnene/selv, tegnsætningens og linjebruddets/tydelighed. Må man opløse/et jeg er jaget vildt". Læser man her henover punktummet, står der at "selv tegnsætningen og linjebruddets tydelighed må man opløse", og det må man sige, at Skinnebach med succes forsøger at gøre med sin poesi.

Læs mig! Jeg har store bryster
Den nulevende italienske filosof og litterat, Giorgio Agamben, taler om versets tøven, der består af en spænding mellem lyd og mening. Sådan en tøven forsøger Skinnebach konstant at puste op med sine vers, men kun for at punktere den hurtigt igen. Den skal nemlig ikke pustes op af nogen som helst form for patos, men den skal kun (mis)bruges til at rive versene af og ned.

I øvrigt kan man selv få lov til at rive versene af, når man kommer til bogens sidste afsnit, der hedder Læs mig! Jeg har store bryster. Her er alle digte skrevet ud fra forskellige kvinders perspektiv, men måske nok med en mandlig pornointonation og -intuition – som det lyder i et af versene, så kan kvinderne her "rive dig/helt ud af dig selv". Og det er jo præcist det, der sker, når Skinnebachs lyriske stemme pludselig bliver en kvindes.

Den blanding af mandlige sproghormoner og kvindelistigt perspektiv fungerer overrumplende fint, og jeg kan kun glæde mig til at læse mere fra Skinnebachs mangfoldige sider, der med Din misbruger har skrevet sin bedste bog til nu, fremragende og versoprivende.



* * *

 
Teksteksempler


1.

Det er liderlighedens skæg
jeg barberer mig frem til
hver gang en længsel
tilbereder sine fristende dagligvarer
med tålmodighed. Hun er faktisk ren
og fuld som et 21. århundredes ærinde
Du kan sagtens vise mig vej
og det vil gøre en hvilken som helst
selvsikker vært godt på stikkerne
Hey, er der nogen dér, der
vil ha lidt mere på kærligheden?
Du hører ikke, hånd, på mig
Du ved jeg ville være en løgner
og ægteskabsrådgiver om ikke
jeg gad klatre den lille visdom, hr.

2.

Hvor har du været, jeg har savnet dig
Du skal ikke føle dig intimideret
du er i trygge hænder
Du forstår ikke henvendelsen?
Eller spørgsmålet?
Hvor meget kan man be sin læser om at gå?
Jeg ber dig om at lade være med at læse mig
og alligevel bliver du ved
er det ikke uhøfligt?
Tror du mere på henvendelsen, det lille du
end på udsagnet?

Ensomheden er hellig, fordi den ikke er
et grundvilkår, den her tøven
er min egen. Min fejl
var ikke at tænke på dig
Det er mærkeligt du igen begynder at tvivle
på om det virkelig kan være dig
jeg henvender mig til, nå ja
folk vil gerne ha et billedsprog
at slikke sig om øjnene med

Jeg, sociale menneske, er et grundvilkår
er født til at lære dit sprog
fra fladlandet, forbandet er det
mindste forlis i skriftens swimmingpool

3.

De siger om mig
at jeg kommer
fra bjergene
at jeg er god
til at slikke pik
og at jeg aldrig
har afsluttet en handel
med ordet tak
Men det er ikke sandt
Jeg kommer ikke fra bjergene
og ude i fladlandet
solgte jeg uret
som var det eneste
min far efterlod mig
og jeg sagde tak. Velbekomme
jeg kommer tilbage
med sindet indrettet
efter lang tids opdragelse
og en mand som dig


[NB! Digtene er fra s. 18, s. 37 og s. 65 i bogen.]



[ t o p ]       [ h j e m ]