Hvad er Sentura? | Indeks | Abonnement | Forhandlere | Links | Notits | Hjem
 M A G A S I N   F O R   L I T T E R A T U R   O G   L E V E N D E   B I L L E D E R                 w w w . s e n t u r a . d k  

Publiceret d. 25.8.2005
[Opdateret d. 25.8.2005]

ANMELDELSE
Lars Kjædegaard:
Montebello
Roman
255 sider
Kr. 248,-
2 Feet Entertainment
Udkommet 25. august 2005

 

Af
Ulf Joel Jensen




Det orange omslag til Montebello er skabt i nært samarbejde mellem forfatter og forlag:
- Det endelige omslag er baseret på Kjædegaards første udspil som viste sig, at være det, der bedst rummede bogens ånd. Det har været et godt samarbejde, og vi bilder os ind, at man kan mærke, at Montebello er en bog, det har været sjovt at arbejde med, siger udgiveren Steen Langstrup. 
Læs mere på 2-feet.dk

Lars Kjædegaard
Født 4. juni 1955 i Jylland. Han er uddannet cand. mag. i engelsk og litteraturvidenskab. Han debuterede som romanforfatter i 1981.

Mange, der ikke kender ham som romanforfatter, er måske alligevel stødt på hans navn: Kjædegaard ernærede sig nemlig i mange år ved at være tv-tekster.

Allerede i løbet af efteråret kan man høre nyt fra Kjædegaard igen. Det sker, når 2 Feet Intertainment udgiver krimien Skyggen af Sadd, som Kjædegaard har skrevet i fællesskab med Steen Langstrup, Sara Blædel og Gretelise Holm.

Kjædegaards bibliografi
1981 Sidste år
1994 Ringelheim
1995 Et Helvedes hus
1996 Hvor hunden ligger begravet
1997 Et slag på tasken
1998 Herren giver
1999 Som man råber
2001 Nekrolog
2002 Det store sus
2003 Israel Falk
2004 Noget fremmed
2005 Montebello

Kjædegaards afsløring
Som man kan se, har Kjædegaard indtil videre udgivet 12 bøger under eget navn. Men han afslørede i 2004, at han i bedste krimi-tradition også har skrevet fire krimier under pseudonymet Grethe Lange – som handler om forbrydelser i det gamle Helsingør og omegn.

Da de to første Grethe Lange-krimier udkom, skrev Bo Tao Michaëlis i Politiken bl.a.:
"[...] man gribes af Langes sans for sprogets nuancer og stemningsfulde tidsånd, hendes behagelige og rolige prosa, der uden de store armsving alligevel leverer spændende og fascinerende krimier langt ud over det sædvanlige. Skal man sammenligne, må det blive med Ruth Rendells 'Inspektør Wexford'- serie [...] to anbefalelsesværdige romaner, der kan tolkes som et håb om, at et længe ventet forår for dansk krimilitteratur endelig er på vej".

Grethe Langes udgivelser:

2000 Hammermanden
2000 Tømmeren fra Tikøb
2001 Det sorte hus
2002 De knuste spejle

Foto: Ulf Joel Jensen
Lars Kjædegaard iført den uundværlige hat. Foto: Ulf Joel Jensen.
Lars Kjædegaard iført den uundværlige hat



*

RELEVANTE LINKS:

Besøg Lars Kjædegaards side på Forfatternet – læs bl.a. om inspiration eller send en mail til forfatteren...

Læs Senturas anmeldelse af Lars Kjædegaards foregående roman, Noget fremmed, der udkom i 2004 – også masser af interessante links, bl.a. til interviews og radio-indslag...

Sentura har længe prøvet at gøre opmærksom på, at Lars Kjædegaard er en spændende forfatter. Læs vores KÆMPE-interview i 5 dele med Kjædegaard fra 2002 om alt fra depressioner til tanker om thriller-genren...

Lars Kjædegaard er en ferm skribent, der også har en god sideindtægt ved at skrive ugebladsnoveller til bl.a. Ugebladet Hjemmet. Læs Senturas interview med Hjemmets fiktionsredaktør, Flemming Mortensen, hvor vi går lidt bag om den ugentlige kriminovelle...

Lars Kjædegaards Montebello er udkommet på 2 Feet Entertainment, der er startet af forfatteren Steen Langstrup. Læs Senturas interview fra 2003, hvor Langstrup fortæller om forlagsbranchen...


 

Lille – men helt ærlig

I sin 16. roman tager Lars Kjædegaard endnu et skridt væk fra thrilleren og spændingsromanen i retningen af humanismen og hverdagsdramaet. Kjædegaards bøger er stadig lige velskrevne og afdæmpede – og tager endnu engang sit udgangspunkt i fødebyen Helsingør.

ANMELDELSE: I Ydunscentret i Helsingør sidder en venlig mand. Poul, hedder han – Poul Helweg. Han driver en forretning, eller i virkeligheden er det ikke en egentlig forretning, eftersom selve kerneydelsen er gratis… I mangel af bedre kan vi vel kalde det et foretagende. Han kalder det "Ærligt nærvær" – og det er præcis, hvad man kan få af Poul Helweg. Ærligt nærvær – og så en kop rigtig god kaffe…

Det er udgangspunktet for Lars Kjædegaard sekstende roman, Montebello, som er en lille afstikker fra den historiske trilogi om Helsingør, Kjædegaard indledte sidste år med Noget fremmed.

Jørn Hjorting med en kant
Et eller andet sted er projektet det samme – eller ikke det samme, men lignende eller en del af det projekt, Nick Hornby prøver af i sin roman Hvordan man er et godt menneske. For dem, der er så uheldige, at de endnu ikke har trawlet sig gennem denne lille bittert-humoristiske perle, kan jeg kort ridse op, at den handler om byens vredeste mand, der en dag, mest af alt som en trodsreaktion mod sin formelt uddannede læge-hustru, bliver healet – og efterfølgende beslutter, at han vil være flink.

Han vil være et godt menneske – med alt hvad det indebærer af ofre – og begynder at give tiggerne penge (mange penge), give søndagsmiddagen til de hjemløse, børnenes legetøj til de fattige, computeren til de voldsramte, lader de hjemløse flytte ind til sig og sin familie osv… Kort sagt gør han det utænkelige at droppe maskespillet: Han erkender, at det er muligt gøre en forskel selv, og at det offer, man skal bringe for at hjælpe andre, svagere stillede, er så lille i forhold til, hvad de får ud af det, at det er moralsk forkasteligt ikke at lade mindst én hjemløs bo i sit hus, når man nu har flere værelser, end medlemmer i familien… Han erkender, at hele det værn, vi har bygget op omkring vores materialistisk funderede tilværelse, består af løgne og blinde øjne vendt mod de paradokser, der udgår fra selve fundamentet i vores liv: Vi æder os ihjel, samtidig med at andre sulter mere eller mindre lige uden for vores gadedør…

Helt så langt går Lars Kjædegaard ikke i Montebello, men han spørger på samme måde "hvor ærlig kan man være?" For Poul Helweg fra "Ærligt nærvær" er netop ærlig og nærværende overfor de mennesker, som opsøger ham for at få råd om alt mellem himmel og jord i Ydunscentret. Langt mere nærværende end vi er vant til – og mere ærlig end vores normale omgangsform dikterer. Helweg lytter til deres problemer, til deres sorger og glæder som en anden Jørn Hjorting – men i modsætning til radioens snik-snak, så får hans "kunder" (og ligesom "Ærligt nærvær" ikke er en rigtig forretning, fordi ydelsen ikke koster penge, er kunderne ikke rigtige kunder. Vi kunne kalde dem gæster) et ærligt og velment svar eller råd med på vejen. Som man spørger, får man svar. Ærligt og nærværende.

Lillebyen som fundament
Og det er kernen. Rundt om denne kerne spinder Kjædegaard flere historier. Der er både indvandrerproblemer, problemer med de sociale myndigheder, seksuelle problemer, problemer med kærligheden og hvad-ved-jeg. Men kernen er Poul Helwegs kompromisløse ærlighed og hans insisterende nærvær.

Selvom jeg indledningsvis kaldte Montebello for en lille afstikker i Kjædegaards historiske trilogi – og mente det i den forstand, at bogen ikke ligefrem er forfatterskabets største bedrift – så har hans ekstremt lokale scene, Helsingør, som danner rammen om alle Kjædegaards bøger, måske aldrig fungeret bedre end i Montebello. For hvis vi alle sammen var ærlige og nærværende lidt i stil med Poul Helweg, så ville vi måske trække hele verden sammen til et mindre og mere harmonisk samfund. Så kunne man måske bruge de sunde og gode træk fra lillebysamfundet til at bygge hele samfundets fundament på: Det nærværende, det ærlige – det at betyde noget for hinanden.

Det viser sig nemlig, at ved at være nærværende, ved at tage sine medmennesker alvorligt, ved på den måde at bevare værdigheden og ærligheden selv i mødet med fremmede mennesker – ved at insistere på, at selvom de er fremmede, er de ikke ligegyldige for en, så kan Poul Helweg ændre verden. Til det bedre – om end i det små.

Og det er da et både velkomment, humanistisk, varmt og forholdsvis enkelt budskab.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

[ t o p ]       [ h j e m ]