Hvad er Sentura? | Indeks | Abonnement | Forhandlere | Links | Notits | Hjem
 M A G A S I N   F O R   L I T T E R A T U R   O G   L E V E N D E   B I L L E D E R                 w w w . s e n t u r a . d k  


LYN-INTERVIEW
med Søren Mosegaard


Af
Ulf Joel Jensen



Søren Mosegaard:

f. 1957, er oprindelig billedkunstner. Han debuterede på Kunstnernes Efterårsudstilling i 1985 og har udstillet i både Danmark og udlandet, indtil han i 1996 erklærede billedkunsten for død og i stedet kastede sig over litteraturen.

Han brugte fem år på at skrive sin debutroman, Uhyret fra Betlehem, men så blev den til gengæld også næsten 900 sider lang – og meget blandet modtaget i dagspressen.

Sideløbende med billedkunst og litteratur har Mosegaard konsekvent brugt sin egen person i offentlige happenings, som blandt andet har medført politianmeldelser og dødstrusler. Mosegaard fortsætter dog og insisterer på, at der er mening med galskaben, alvor bag humoren og ironien.

I det seneste år har han på det nærmest sat ild til internettets nyhedsgrupper med et sindrigt system af opdigtede personligheder, som indgår i dialog med de virkelige personer.

Du kan læse et langt interview med Mosegaard i anledningen af hans debut i Sentura #12/13 – eller bare stikke næsen indenfor i en tilfældig nyhedsgruppe; så får du en fornemmelse af hans aktuelle projekt med spam-kunst.

*

RELEVANTE LINKS:

Besøg Mosegaards hjemmeside

Nyhedsgrupper kan du fx finde på søgemaskinen Google

Læs Mosegaards pressemeddelelse, hvor han tilbyder folk at købe sig ud af en roman...

 
Lyn-interview:
Tavshedens pris
– ugens tilbud fra Søren Mosegaard

Tale er sølv, men tavshed er guld, siger man. Og det tager provokatøren og forfatteren Søren Mosegaard nu konsekvensen af. I øjeblikket skriver han på sin næste roman – når han da ikke lige lægger sig ud med brugerne på internettets nyhedsgrupper – og han vil bytte tavshed for en beskeden sum, som endda går til et godt formål

Mosegaard under udøvelsen af sit kunstneriske erhverv...
Foto: Lise Lyng Falkenberg
Fay Weldons roman Bulgari-forbindelsen vakte stort postyr ved udgivelsen, fordi de italienske juvelerer fra Bulgari havde betalt forfatteren for at bruge deres navn og deres juveler i hendes bog. Nu har Søren Mosegaard, som debuterede med romanen Uhyret fra Betlehem i 2001, taget tråden op – bare omvendt: En række kendte personer kan købe sig ud af hans næste roman.

Med tanke på det postyr, Mosegaard er i stand til at skabe, må dette koncept siges at rumme et vist økonomisk potentiale. Sentura har lavet et lyninterview med det litterære finansgeni bag idéen, og det viser sig, at tomhedskonceptet rummer flere nuancer end de filantropiske og humoristiske.

Faktisk er det ifølge forfatteren en videreførelse af en kunstnerisk tradition, som startede for snart hundrede år siden og omfatter både musik, malerkunst og orientalsk filosofi… Hvad Søren er det hele for noget?

Sentura: Hvordan går det med dit nye projekt – har du modtaget nogen henvendelser efter pressemeddelelsen?

Mosegaard: Det ved jeg ikke, for i dag læser jeg stort set kun post med kendt afsender.

Sentura: Men sendte du ikke din mail ud til kendte mennesker; folk som du ville genkende på afsenderen?

Mosegaard: Næ, det ville have været ulovligt, da den satte en vare – tomhed – til salg.

Sentura: Men hvorfor egentlig stoppe hér? Kunne vi fx ikke slå en handel af, hvis jeg eller en anden meldte sig som interesseret køber af en rolle i bogen. Fx rollen som en, der torturerer en af de personer (det være sig pinger fra regeringen eller andre), der valgte ikke at købe sig ud?

Mosegaard: Det kunne bestemt ikke falde mig ind at stoppe hverken her eller dér, men før jeg besvarer resten af spørgsmålet, vil jeg godt understrege den kunstneriske signifikans af ikke at blive nævnt i min næste bog:

99,9 % af ethvert atom – og dermed af universet – er tomhed. Resten er vibrerende tomhed. Så alt, hvad vi kan sælge til hinanden af grise, bøger og Porscher er tomhed. Sådan er dét! Bibelen har alligevel ret. Lær at leve med det!

Men den tomhed, jeg taler om, er den orientalske slags, som snildt kan være fyldt til randen med had og kærlighed
John Cage:
f. 1912, amerikansk komponist, som udover balletten Seasons har skrevet musik for klaver og orkester. Han har beskæftiget sig med tavsheden i musikken – men er dog mest kendt for sine meget utraditionelle værker og opførelser, hvor der blandt andet bliver klippet i publikums tøj og savet i flyglet.
og underlige hajer. Denne balance mellem form og tomhed har jeg arbejdet med, siden jeg i 1982 malede og udstillede billedet Wu Shih (kinesisk for 'ikke noget særligt') og startede rockbandet Sweet Nothing. Tilbudet om ikke at komme med i bogen er således en videreudvikling af dette arbejde, som igen er en videreudvikling af det billedkunstneriske koncept White Paintings og John Cage's komposition 4:33.

Men i modsætning til disse værker, der jo, set fra en bestemt synsvinkel, er mislykkede, idet Malevich' og Rauschenbergs hvide malerier
Kasimir Malevich:
(Malevitj), 1878-1935, russisk maler og kunstteoretiker. Med udspring i først fauvismen og siden kubismen blev han foregangsmand for suprematismen, som helliger sig det enkle og de rene, geometriske former. Hans idéer om kunstværkets egen realitet har skabt en ikke ubetydelig del af fundamentet for hele det forrige århundredes nonfigurative kunstnere i den vestlige verden. Hans mest kendte værk, som Mosegaard også refererer til, Hvidt kvadrat på hvid bund, hænger på New Yorks Museum of Modern Art.
faktisk eksisterer som synlige objekter, og Cage ikke selv reelt troede på eksistensen af akustisk stilhed, ja, så kan jeg tilbyde ægte tomhed! Der bliver således intet spor af George W. Bush i min næste bog! Han findes ikke i den. Han er væk. Har aldrig været der. Tænk over det!

Tilbage til spørgsmålet: Det skal ikke være nogen hemmelighed, at jeg nærer forståelse for dine synspunkter vedrørende den siddende regering, men jeg har samtidig tiltro til, at Skæbnen vil straffe dette triumvirat hårdt og nådesløst for dets onde gerninger. Fx med en nyopsætning af Lukkede døre.

Robert Rauschenberg:
f. 1925, amerikansk maler. Rauschenberg arbejder med effekter fra virkeligheden i sine billeder. Hans værker består af alt fra kasserede slips til skrammel, tekststumper, gamle klude og barberkoste, som kombineres med farver på lærredet. Rauschenberg har desuden arbejdet med lyd; han har konstrueret en interaktiv lydmaskine, som kan "samtale" med publikum. Med en række seriegrafier af kendte mennesker var han med til at introduceret popkunsten, og endelig har han skabt scenografi til en række balletter, hvori han selv har danset.
Jeg ser det for mig: Efter døden mødes Anders, Tove og Brian på en bar – Anders forelsker sig uhjælpeligt i smækre Tove, som er mere interesseret i Brian 'Mulder' Mikkelsen, der imidlertid er sprunget ud som bøsse og faldet for Anders med skægstubbene. Enjoy!

Men jeg vil ikke udelukke, at du kan få en anden rolle! Selvfølgelig betinget af, at jeg forinden har modtaget en med kropsvæsker (den røde vil være udmærket) underskrevet erklæring om, at du ikke offentliggør evt. insider-viden om bogen før dens udgivelse. Derefter har jeg så muligvis en karakter til dig. Dens størrelse bliver begrænset, hvilket nok vil sige mindre end fx Brando i Apocalypse Now, men større end Hitchcock på vej ind i bussen i North by Northwest.

Interesseret? I så fald nærmer vi os det interessante spørgsmål om betalingen!

Den bør naturligvis være passende. Men hvad vil det sige? Jo, først og fremmest må den stå i et rimeligt forhold til varens værdi. Dernæst skal den være rigelig i betragtning af den omfattende operation det bliver at tilføje bogen en ny karakter på dette stadium. Med andre ord kommer du til at lave et ordentligt overtræk i Danske Bank. Men på den anden side, hvad skal jeg med penge? Købe mere tomhed?

Nej, så jeg vil nok foretrække, at du i stedet lader mig skrive et par linjer i den her artikel. I dit navn, forstås. Eller endnu bedre: at du lader mig anmelde min næste bog i et eller andet medie – også i dit navn. Det skulle nok ku' gi' dig kolde fødder for en stund. Men, kunne man indvende, hvor er egentlig rimeligheden i, at jeg, som løn for at skrive om dig, også skal til at skrive for dig?

Det er ikke lige til at svare på. Så du kan sikkert se, hvor det bærer hen: Jeg står tilsyneladende ikke og mangler noget, der kan gøre det ud for passende betaling for en så betragtelig tjenstydelse.

Altså, bortset fra ... jeg blev faktisk bragt i en mindre forlegenhed for nylig. Ganske uforskyldt, må jeg tilføje. Nej, vi taler ikke et par kroner til bussen. Men grundet lavkonjunkturer på aktiemarkedet og andre forhold uden for min kontrol mistede jeg gradvist og lige pludselig et ganske substantielt antal internetforbindelser. Kan ske for den bedste i disse tider. Og – ja, jeg ved ikke, om vi kunne gå ind i porten og fortsætte drøftelserne? Der er jo en forbandet larm her ude på gaden. Måske kunne vi også tale mere utvungent, hvis du lige slukkede diktafonen? Tak, det var bedre, nu kan man ligesom ånde lettet op.

Se, sagen er den, at min lille niece ligger syg oppe i Herning. Rygerlunger, du ved. Frygtelig historie. Må indrømme, at jeg har forbandet ondt af staklen. Jo, det har jeg. Ens hjerte løber sgu af med én, når man tænker på, hvordan hun ligger helt alene deroppe på hospitalet, uden anden forbindelse til verden end internettet. Så det ville da helt klart være pokkers dejligt, hvis jeg kunne skrive lidt sammen med hende ude i nyhedsgrupperne om vores fælles hobby, store rottweilere. Få hende til at glemme smerterne og dødsangsten og den evindelige hvæsen fra iltflasken ved hendes leje. Mere præcist ville jeg nok have brug for at kunne sende omkring et par hundrede indlæg om store rottweilere. Så hvis du stiller en relevant mængde båndbredde til rådighed i, lad os sige to gange én time, tror jeg, at vi har en aftale…

Sentura: Det er meget fint, Søren. Jeg tror, vi må afslutte den handel på et senere tidspunkt… Omfanget af dit handelstalent er efterhånden blevet klart for mig – og jeg spekulerer på, om ikke du har valgt den forkerte branche. Måske skulle du have åbnet et Fynsk Sengetøjslager… Men hvad skal pengene fra den aktuelle tomhedsauktion gå til?

Mosegaard: Amnesty. Altid Amnesty. Det er det rigtige svar på et hvilket som helst af den slags spørgsmål. Og som sagt medvirker George W. Bush jo ikke i min næste bog, så det løber op til et ganske pænt bidrag til en ny og bedre verden. Har du mere at spørge om, eller kan jeg gå hjem og pudse Porschen nu?

Sentura: Vi er skam lige straks færdige. Jeg kunne dog godt tænke mig at vide, hvor mange gange din internetforbindelse egentlig er blevet lukket ned (der er måske potentiale for en optagelse i en rekordbog) – og har begrundelserne været gode nok?

Mosegaard: Jeg har ikke tal på det, men begrundelserne har været vidunderlige!

Sentura: Til allersidst: Hvor langt er du med din næste roman? Hvad handler den om, hvornår kommer den, inddrager den aktivt andre medier? Og … Søren? Søren… Kom nu tilbage for pokker… Søren…

[ t o p ]       [ h j e m ]