Hvad er Sentura? | Indeks | Abonnement | Forhandlere | Links | Notits | Hjem
 M A G A S I N   F O R   L I T T E R A T U R   O G   L E V E N D E   B I L L E D E R                 w w w . s e n t u r a . d k  

Publiceret d. 28.8.2008
[Opdateret d. 29.8.2008]

ANMELDELSE
Lone Hørslev:
Naturlige fjender
Roman
186 sider
Kr. 229,-
Athene
Udkommet 29. august 2008

 

Af
Jesper Elving




Omslag til bogen

Lone Hørslev
Er født 1974, uddannet på Forfatterskolen, modtog Statens Kunstfonds 3-årige arbejdslegat i 2006.

Efter debuten med digtsamlingen TAK i 2001 har hun udsendt yderligere to digtsamlinger og romanen Fjerne galakser er kedelige.

Naturlige fjender er Lone Hørslevs første udgivelse efter skiftet fra Gyldendal til forlaget Athene.

Fanø som kunstnerkoloni
I naturlige Fjender bruger Lone Hørslev sin egen flytning fra København til byen Sønderho på Fanø som afsæt for fortællingen.

Fanø, som ligger ved Vadehavet, har de seneste år langsomt udviklet sig til en mindre kunstnerkoloni, hvor bl.a. flere danske forfattere har slået sig ned.

Til Weekendavisen har Hørslev fortalt, hvordan hun dér har fået sit eget arbejdsværelse, og "rummet bogstaveligt talt har udvidet sig for hende, når hun skriver".
Kilde: Lisbeth Bonde i artiklen Fanø: En kosmopolitisk lilleby [Weekendavisen 1. august 2008]



*

RELEVANTE LINKS:

Besøg Lone Hørslevs egen hjemmeside...

Læs Senturas anmeldelse af Lone Hørslevs seneste digtsamling Lige mig, der kom i 2007...

Læs Senturas anmeldelse af Lone Hørslevs første roman Fjerne galakser er kedelige, der kom i 2005...

Hør tre sange fra en cd som Lone Hørslev har udsendt i samarbejde med musikeren Mads Mouritz...


 

Hipster på Fanø

Lone Hørslevs prosa er stadig ikke det værste, man kan udsætte sig for, men med Naturlige fjender har hun blandet en tynd kande saftevand, mener vor anmelder.

ANMELDELSE: Romanen kører på opskriften "fortælling om en række fiktive skæbner i en landsby i Danmark", og de forskellige handlingsforløb skrider af sted i en gennemsigtig tegneserieverden uden nogen betydelig kompleksitet hos personerne.

Overfladiskheden og klichéerne i de flager af personernes tankemønstre, som vi præsenteres for, er vel tilsigtet og en del af Hørslevs modus operandi, men når hun ikke eksekverer med tilstrækkelig eksplosivitet og temposkift, så løber bogen ud i sandet.

Indre monologer
Vi hører om en tidligere popstjerne, en dyrlæge, en landbetjent, en drukmås og et par andre karakterer, som kunne være klippet ud af en tv-serie som Strisser på Samsø.

Bogen afspiller mange forskellige indre monologer, som ligner dem, der kører i knolden på Højholts Gitte. Der kommer ikke noget nyt på banen dér. Mellem personerne er der noget halvvejs utroskab og lidt sladder, sådan som det jo er i den slags bøger.

Det er da ganske hyggeligt og ind imellem også morsomt, men størstedelen af bogen virker doven og uvedkommende. Personerne ligner mere litteraturmennesker end egentlige mennesker, og i det hele taget havde jeg en fornemmelse af at have læst romanen før. Som var der tale om en genudsendelse af hip dansk litteratur.

Ingen rigtige overraskelser
Der er en del genkendelige træk fra Lone Hørslevs tidligere bøger, bl.a. brugen af versaler og kursiv og nu en udvidet brug af parenteser, men kun i 2-3 korte sekvenser findes den spændstighed, der fyldte det meste af hendes sidste fine prosabog Fjerne galakser er kedelige.

Her blev der klippet langt hurtigere, og bogen kom aldrig ned i traditionel romanfart. Det er måske et eksperiment at afprøve denne form, men det bringer ikke noget nyt med sig.

Lone Hørslev skriver sådan set stadig en upåklagelig mager prosa, men jeg blev stort set aldrig overrasket af bogen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

[ t o p ]       [ h j e m ]