![]() |
Hvad er Sentura? | Indeks | Abonnement | Forhandlere | Links | Notits | Hjem |
M A G A S I N F O R L I T T E R A T U R O G L E V E N D E B I L L E D E R w w w . s e n t u r a . d k |
Publiceret d. 20.10.2006 [Opdateret d. 23.5.2010]
ANMELDELSE
Af
* RELEVANTE LINKS:
|
Åkandeteknikken slår til Med en superstram roman om Annika Bengtzon slår Liza Marklund sin position fast som en af de absolut førende krimiforfattere i Norden. Nobels testamente er lige så elegant skruet sammen, som den er altopslugende spændende… ANMELDELSE: Hvad er det lige, der gør, at Liza Marklund skiller sig markant ud i et ellers efterhånden både imponerende stort og imponerede velskrivende kompagni af skandinaviske femikriminalister? Spørgsmålet er højaktuelt lige nu, hvor Marklund udgiver det sjette fritstående bind i serien om journalisten Annika Bengtzon, Nobels testamente. For det gør hun skiller sig ud. Positivt, vel at mærke. Og endnu mere bemærkelsesværdigt altså langt fra på nogen billig baggrund. Superstram roman For Marklund bruger nemlig femidelen, altså dykkene ned i privatliv, haltende sexliv, børneliv osv. osv., som et aktiv på flere planer: Hun nøjes ikke med at bruge det til at give sin karakter fylde og personlighed nej, hun strammer på skruerne og presser tempoet og intesiteten i vejret på alle planer på én gang hen mod klimaks. Det betyder, at vores stakkels heltinde til sidst i bogen ikke bare er ved at blive fyret, nej hun er også ved at miste forstanden, miste sin mand, blive slået ihjel af to-tre forskellige gerningsmænd og kampsnydt og udnyttet af sin hjerteveninde, alt imens hun faktisk også er ved at opklare en særdeles spektakulær seriedrabssag gennem sin journalistiske tæft. Det er nok til at tage pusten fra de fleste inklusive ellers hårdføre Annika Bengtzon og denne læser. Eller sagt på en anden måde: Liza Marklund skriver allerhelvedes tight! Trods romanens fylde (+ 500 sider), trods genrens obligatoriske sidespring ind i privatsfæren, så er Nobels testamente en superstram roman. Den har et stensikkert og uigennemskueligt plot, der kun langsomt optrevles for ens blik og konsekvent overrasker sin læser. Karaktererne er præcist og omhyggeligt tegnet op ofte med stor hjælp fra det, der ikke står på siderne. Det er antydningens kunst. Det er isbjergsteknikken (ok måske ikke helt et isbjerg, men så en åkande; det er muligt, at man tror, at man kan overskue hele planten, men i virkeligheden ser man kun den ene side, den med blomsten. Den anden, den med roden, er skjult under vandet), det er journalismens grundregel nr. 1: Don't tell it show it. Det er godt! Mord i Nobelnatten Skuddene falder, mordet er næsten perfekt, og som altid befinder Annika Bengtzon lige midt i begivenhedernes centrum. Tilfældet vil, at hun endda bliver politiets hovedvidne og dermed diskvalificerer sig selv fra at skrive om mordet og de efterfølgende forviklinger. Men det betyder dog ikke, at den overivrige, evigt stressede journalist kan lade historien hvile. Selvfølgelig kan hun ikke det… Som nævnt er det både spændende, intelligent og helt basalt god læsning. I Nobels testamente holder Marklund for alvor tungen lige i munden og balancerer tre-fire handlingsforløb og flash back-serier knivskarpt. Det hele er korrekt doseret ikke et komma står forkert.
|