Publiceret d. 21.5.2008
[Opdateret d. 21.5.2008]
UDDRAG
Ole Meldgaard:
Hvorfor gør vi aldrig noget fantastisk?
Noveller
172 sider
Kr. 248,-
2 Feet Entertainment
Udkommet 17. april 2008
[Uddraget bringes med venlig
tilladelse fra forlaget og forfatteren]
Af Ole Meldgaard
Ole Meldgaard
Er født 1958 i Århus, oprindeligt uddannet lærer, har gennem mange år arbejdet som tekstforfatter.
Uddannet fra Den Danske Filmskole og har skrevet manuskripter til film, radio, teater og tv heriblandt Morten Korch [sammen med Lars von Trier], Juletestamentet, Forsvar og Taxa.
Hvorfor gør vi aldrig noget fantastisk? er hans debut som skønlitterær forfatter.
|
*
RELEVANTE
LINKS:
Læs et kort interview med Ole Meldgaard hos Sentura "Jeg er stor fan af Bukowski, Raymond Carver, John Fante" også andre gode links...
|
|
Ole Meldgaards intro For Senturas læsere introducerer Ole Meldgaard sin historie med følgende ord:
Fortovscaféer er fantastiske. Her er man til stede i livet, livet passerer, og livet kommer til dig. Men ved nogle borde sidder sjæle på nåle og er elendige samtalepartnere, for de kan hverken holde tråden i samtalen eller øjenkontakten. De er evigt spejdende, søgende og usikre, og de har et helt andet projekt end at nyde dagen og kaffen, for de leder efter lykken, og lykken er en kæreste. Deres eneste håb er, at ridderen i en cabriolet med tilpas slidt læderindtræk eller den uneurotiske prinsesse en dag rejser sig fra sit bord og kommer over og sætter sig og siger: Du ser sød ud. Helt banalt. Og meget lidt sandsynligt. Og det er her, i strømmen af café latte,, vi møder hovedpersonen i novellen Et håbløst projekt. Han kan ikke finde ud af det længere. Det er ikke mig, og det er heller ikke dig. Men det er én, vi kender.
Uddrag fra Ole Meldgaards Hvorfor gør vi aldrig noget fantastisk? [2 Feet Entertainment, 2008]:
Et håbløst projekt
Jeg sad på en fortovscafe og prøvede at fange tjenerens
blik. Det lykkedes ikke. Så lænede jeg mig
tilbage og prøvede at udstråle, at det ikke var noget
problem. Det lykkedes heller ikke.
Hvad faen, er det dig? sagde en stemme.
Jeg vendte mig og så Martin komme gående. Vi
havde ikke set hinanden i tre år, og han skyldte mig
5000 kr.
Du skal nok få de penge, sagde han og satte sig. Jeg har dem bare ikke lige nu.
Fint nok, sagde jeg.
Vi skal da ha’ kaffe, sagde han og vendte sig mod
tjeneren. Hun kom over til os med det samme. Martin
bad om to latte. Hun smilede og gik. Martin så
efter hende.
Hun har spansk blod i årene, sagde han.
Kender du hende?
Nej, men det kan jeg se. Hun er typen, der bliver
stiktosset, når man skrider.
Det var jo utroligt. Jeg kunne ikke få en date med
den grimmeste pige i byen, og Martin tænkte allerede
på, hvordan han skulle slå op med en smuk pige,
han ikke engang kendte.
Nå, hvordan går det? spurgte han.
Gamle venner kan fortælle hinanden alt. At nogen
er død, at man har ondt i ryggen, eller at kæresten er
skredet, men man fortæller ikke, at man har svært
ved at finde en kæreste. Det er et problem, der ikke
tåler lys, for så vokser det og sætter sig fast i panden.
Heldigvis er Martin ikke som andre. Han har en
rummelighed i sin person, der gør, at man kan fortælle
ham sådan nogle ting. Måske er det fordi, han
dybest set er så ligeglad med andre mennesker, at
han hurtigt glemmer alt, man har sagt.
Så du har ikke været i seng med nogen i to år,
sagde han, i det øjeblik tjeneren satte kaffen på vores
bord.
Ja, er det ikke en sjov historie? sagde jeg febrilsk,
men for sent. Mit liv sprællede på det blanke cafebord.
Tjeneren så medlidende på mig. Det er det værste
blik, en mand kan få. Selv afsky er så langt at
foretrække. Faktisk er afsky ikke så langt fra sex,
hvorimod medlidenhed er den ultimative turn-off.
Jeg gav hende rigelige drikkepenge i håb om at købe
hendes tavshed. Forstod hun min hensigt? Uden
tvivl. Ville hun rette sig efter den? Næppe.
Det må vi da gøre noget ved, sagde Martin, som
om problemet var en kommode, der skulle bæres op
på første sal. Det skulle senere vise sig, at det var
det.
Hvis du kan få mig op at køre igen, så skylder
du mig ingenting, sagde jeg.
Det er en aftale, sagde han.
I samme øjeblik kom en pige over til os. Hun kyssede
Martin og sagde hej skat. Så rakte hun mig hånden.
Hej, jeg hedder Linda, jeg er Martins kæreste.
Og jeg hedder Per, sagde jeg og rakte hende hånden. Jeg er Martins gamle kammerat.
Jeg skal tisse, sagde hun og tog sig til maven. Har de et toilet derinde?
Nej, de har muret det til, svarede Martin.
Er det rigtigt? spurgte hun.
Nej, svarede han.
Linda så perpleks på ham, så gik hun ind.
Du taler ikke pænt til hende, sagde jeg.
Jeg bliver sindssyg af hendes spørgsmål, sagde
han. Skal vi ikke gå?
Hvad med kaffen? Og hvad med Linda?
Vi går, sagde Martin og rejste sig.
Mens vi gik, øste Martin af sin viden. Fidusen var at
lægge an på piger, som om det var et tilfælde.
Det er ligesom at fiske, forklarede han. Du skal
lægge blinken, så fisken føler sig heldig, er du med?
Ikke helt, sagde jeg.
Så tager vi et eksempel, sagde Martin og så rundt.
Længere henne af gaden stod to piger og kiggede ind
i en antikforretning. Jeg blev rædselsslagen på stedet.
De var smukke hver for sig, og tilsammen blev de et
uindtageligt fort af designerjeans og Prada-sandaler.
Ku’ du tænke dig én af dem?
Min indre bankmand og alle de andre tøsedrenge
i mig råbte nej, men af en eller anden grund nikkede
mit hoved. Det var alt, Martin behøvede.
Undskyld, sagde han og gik hen til dem. Ved I,
om der ligger en god sushi-restaurant i nærheden?
Pigerne begyndte at diskutere, hvilken restaurant
der var bedst. De blev enige om én, der hed Sushitime
og gav os vejanvisninger. Martin takkede og
begyndte at gå. Så vendte han sig mod dem igen.
Ved I, om der er lokaler til salg her i nærheden,
helst med glaspartier ud til gaden?
Skal I åbne en forretning? spurgte den ene.
Ja, en antikforretning. Men i den bedre ende.
Jeg leder efter en kommode, sagde den ene pige.
Hvilken slags? spurgte Martin
Cirka den her størrelse, viste pigen. Med tre,
fire skuffer.
Vi har i hvert fald én, som kunne være noget.
Den har fire skuffer og en buet front og små søde
ben, og så er den flødefarvet med patina på den helt
rigtige måde.
Hvad skal I ha’ for den? spurgte pigen interesseret.
Hvad har vi sat den til? spurgte Martin mig.
Jeg anede det ikke. Jeg anede ikke, hvilken kommode
han talte om. Jeg vidste ikke engang, hvorfor
vi talte om den.
Omkring 1500, sagde Martin
Kan jeg se den? spurgte pigen.
Så skal vi smide den i bilen, når vi skal herind i
aften. Bor I her i nærheden?
Vi bor deroppe, svarede pigen og pegede.
Hør her, sagde Martin. Vi kommer forbi med
kommoden i aften, og hvis I kigger efter ledige lokaler
i området, må I få den. Er det fair?
Pigerne nikkede. De elskede opgaven. Martin så
på uret og sagde, at vi måtte se at komme af sted.
Han hankede op i mig. Vi gik et par skridt. Så vendte
han sig mod pigerne.
Hvad siger I til sushi? spurgte han.
Den ene pige råbte ja, men den anden tog hende i
armen og sagde noget. Så råbte de, at de nok skulle
sørge for det. Martin slog ud med armene, som om
han var overvældet, så gik vi.
Det gik da godt, sagde Martin, da vi var kommet
lidt væk.
Ja, bortset fra at vi ikke har en kommode.
Det er en detalje, svarede han. Vi køber bare én,
men jeg tror faktisk, min mor har en stående.
Og hvis pigerne ikke kan lide den?
Så leverer vi den tilbage.
Jeg nikkede. I mit hoved havde planen et hav af løse
ender, og der var specielt én, der lagde sig om min hals.
Hvis vi nu leger med tanken om, at jeg bliver
kæreste med én af dem, hvad sker der så, når hun
opdager, at jeg ikke handler med antikviteter?
Ingenting.
Jeg har jo fyldt hende med løgn.
Nej, du fandt på en god historie, fordi du forelskede
dig i hende.
Jamen, jeg er så glad for den kommode, sagde Martins
mor og trissede efter os ind i soveværelset.
Det er jo bare en kommode, sagde Martin.
Vil I ikke blive og spise med? spurgte hun.
Vi har ikke tid, mor, sagde Martin og lagde hånden
på kommoden og så mod mig.
Tror du ikke, det er den helt rigtige?
Jo, bortset fra at det er din mors, sagde jeg.
Er I sikre på, at I ikke vil spise med? spurgte Martins
mor.
Hvor skal vi lægge det? spurgte Martin og begyndte
at tage tøj ud af skufferne.
Jeg kunne tø et par bøffer op, sagde hun.
Jeg lægger det på sengen, sagde Martin.
Vi bar kommoden gennem lejligheden. Ved hoveddøren
bukkede Martin sig og lavede trutmund.
Moderen stillede sig på tæer og kyssede ham, og hun
blev stående i den åbne dør og så os skramle ned ad
trappen. Da vi var kommet helt ned, så jeg op gennem
gelænderet. Hendes lille bebrillede ansigt tittede
bekymret efter os.
Jeg kan ikke lide det, sagde jeg.
Det er jo bare en kommode, sagde Martin.
Buschaufføren nægtede os adgang til bussen, så Martin
foreslog, at vi gik ind til byen. Jeg ville ringe efter
en taxa, men Martin sagde, at så ville hele fortjenesten
ryge, og han levede sig så meget ind i rollen som
antikvitetshandler, at sagen ikke var til at diskutere.
Selv om jeg både er større og stærkere end Martin,
var det mig, der blev træt af at bære kommoden.
Han småsnakkede med folk undervejs, og på et
tidspunkt kom en købmand ud med kolde øl til os.
Jeg tilbød at betale, men købmanden så på mig, som
om jeg var idiot.
Vi satte os på jorden med ryggen til kommoden.
Øllen smagte bedre end nogen af de øl, jeg havde
drukket på cafe hele sommeren. I det øjeblik var der
ikke noget sted, jeg hellere ville være.
Da vi kom ind til byen, var der stadig to timer, til vi
skulle møde pigerne, så vi satte os på en cafe og spiste
peanuts og drak øl og kaffe. Det slog mig, at vi på
intet tidspunkt havde talt om, hvad vi lavede, og
hvordan det hele ellers gik.
Jeg betragtede Martin i smug og kom til at tænke
på noget, jeg engang så i zoologisk have. En ung abe
blev jagtet af en større og meget brutal abe. Den unge
abe undgik med nød og næppe at blive banket til
pindebrænde, men så snart faren var ovre, begyndte
den at lege med en kapsel. Kapslen var rund og rød,
og den kunne trille og var sjov at bide i. Ergo eksisterede
fortiden ikke.
Pludselig lænede Martin sig mod mig.
Hvorfor har du ikke sagt noget? hviskede han
og nikkede bagud.
Jeg fulgte hans blik og så en ufattelig smuk pige
ved et bord skråt bag ham. Hun havde kastanjebrunt
hår, mandelformede øjne og en hvid skjorte, der var
knappet diskret op. Rundt om halsen havde hun en
tynd sølvkæde, der smøg sig over delikat tegnede
kraveben. Hun sad helt roligt og røg en cigaret, der
ville møde den smukkeste død mellem hendes læber.
Hun var en ung Sophia Loren på en god dag, men
hun var også noget andet.
Mange smukke kvinder opbygger en permanent
afvisning i deres blik, fordi de hele tiden er genstand
for beundring, men hendes øjne var så fyldt med had,
at alt frøs i mig.
Jeg er forelsket, sagde Martin.
Jeg er ikke sikker på, det er en god ide, hviskede
jeg, men Martin havde allerede rejst sig, og i det
øjeblik han gik over til pigen, vidste jeg, hvorfor det
ikke var nogen god ide. Pigen sad i rullestol.
Undskyld, sagde Martin, men pigen skar ham af
og ned og førte ham gennem en makuleringsmaskine
i ét hug.
Fis af, sagde hun ind i cigaretrøgen. Jeg kender
din type forfra og bagfra, og du kan lige så godt
glemme det.
Må jeg i det mindste ikke ha’ lov til...?
Pigen prajede en tjener, der kom forbi
Er du sød at bede ham om at gå?
Hvad fanden bilder du dig ind? sagde tjeneren
til Martin. Kan du ikke se?
Se, hvad? sagde Martin.
Se, hvad? sagde pigen.
Tjeneren blev forvirret, men genoprettede værdigheden
ved at tage føregreb på Martin. Martin skreg,
av for helvede, og da han kun kunne undgå smerten
ved at småløbe foroverbøjet, havde tjeneren let spil.
Han skubbede Martin ud over en stensætning til et
springvand, og gik som en stolt hane hjem til hønsegården,
mens folk ved bordene klappede. Martin
møvede sig ud af vandet og begyndte at gå tilbage.
Tjeneren løftede hånden og sagde, at hvis Martin kom
ét skridt nærmere, så ville han få samme tur igen.
Hvad med min kommode? råbte Martin.
Den skulle du ha’ tænkt på noget før, råbte
tjeneren tilbage.
Jeg rejste mig og bar kommoden over til Martin.
Han tog fat i den ene ende, og så gik vi hen ad torvet
og rundt om hjørnet. Martin havde blod i ansigtet,
og hans ene skjorteærme var revet i stykker. Vi satte
kommoden. Lidt efter kom pigen i rullestolen hen
til os.
Det var ikke meningen, sagde hun.
Det er okay, sagde Martin.
Pigen mønstrede Martins ansigt og hans iturevne
skjorte.
Jamen, så farvel, sagde hun og kørte. Vi så hende
rulle hen til fodgængerovergangen. Hun ventede på
grønt lys, så rullede hun over og forsvandt.
Kan du klare de to piger alene? spurgte Martin.
Hvorfor?
Jeg er nødt til at følge efter hende.
Er du sikker på, det er en god ide?
Ja, sagde han og begyndte at gå.
Hvad nu? Der sad to piger i Prada sandaler og
ventede med sushi om en time. Jeg hankede op i
kommoden, og på en eller anden måde lykkedes det
mig at bære den gennem gaderne og hen til opgangen,
hvor de boede. Så forlod modet mig, eller også
trådte min fornuft i karakter.
Jeg prajede en taxa og fik kommoden smidt om
bag i. Jeg kunne ikke huske adressen, og vi endte
med at køre rundt i lang tid, men endelig fik jeg øje
på huset. Jeg betalte chaufføren og slæbte kommoden
hen til døren og ringede på. Martins mor kom ned
og åbnede.
Er Martin ikke med? spurgte hun.
Nej, men han bad mig aflevere den, sagde jeg,
og så bar jeg kommoden op ad trapperne, ind gennem
lejligheden og ind på soveværelset, hvor tøjet
stadig lå på sengen.
Skal jeg ikke varme lidt mad? spurgte hun.
Jo, tak, sagde jeg og var lige så forbavset over
svaret, som hun var.
Hun stod i sit køkken med forklæde på og varmede
en bøf på en lille sort pande, der uden tvivl havde stegt
hundredevis af bøffer, og så spiste jeg, mens hun lavede
saftevand, og bagefter fandt hun is i fryseren. Jeg kunne
se, at isen var købt på tilbud, og udløbsdatoen var
overskredet, men jeg sagde ikke noget, og den smagte
godt. På intet tidspunkt satte hun sig ned, der var hele
tiden noget i et skab, som skulle på bordet, og jeg fik
vafler til isen og kaffe og fløde i kaffen.
Du er en god dreng, sagde hun. Så kyssede jeg
hende på kinden og gik.
Da jeg kom ind til byen, var der stadig et par timer
til cafeerne lukkede, så jeg satte mig og drak øl, og
for første gang i lang tid slappede jeg af. Jeg var ligeglad
med kvinder, og jeg var ligeglad med at sidde
alene. Øl og mig var fint.
Ved du, hvor Martin er? spurgte Linda og nærmest
dumpede ned i stolen ved siden af mig.
Næh, sagde jeg.
Det svin, sagde hun og drak af min øl. Hold
kæft et svin.
Vil du ha’ en øl? spurgte jeg.
Jeg er bare så færdig med ham, sagde hun.
Jeg bestilte et par øl, og så drak vi, mens hun fortalte
mig, hvor færdig hun var med ham. Endelig
gik luften ud af hende.
Skal vi tage hjem til mig? spurgte hun uden videre.
Hvad var de moralske implikationer i det? Som
tommelfingerregel bør der gå et år, før man går i seng
med venners tidligere kærester. Her var der gået
mindre end tre timer.
Jeg har lyst til dig, sagde hun og lagde en hånd
på mit lår.
Det var et vigtigt argument. Vi gik gennem gaderne
og op i hendes lejlighed, hvor hun uden videre smed
tøjet og lagde sig i sengen. Var det virkelig sandt? Lå
der en smuk pige under dynen og ventede på mig? Jeg
fik den tanke, at det ikke var mig, der stod der, men så
blev dynen åbnet, og en stemme sagde: Kom nu.
Vi vil ikke tale om Martin, stønnede hun.
Nej, sagde jeg og kunne mærke, at jeg allerede
var ved at komme. Jeg begyndte systematisk at
forestille mig alle delene på min cykel, men jeg
opdagede hurtigt, at bremsekablet var knækket, og
at jeg var på vej ned ad en stejl bakke og ind i et land
af vat. Ny plan. Jeg lå bomstille. I bedste fald virkede
det, som om jeg nød situationen, men hvor rart er
det at ligge i et minefelt, hvor selv den mindste
bevægelse udløser begyndelsen til enden? Opgaven
blev ikke lettere af, at der var nye folk i bataljonen,
som ikke vidste, at farerne lurede overalt.
Jeg hader ham, sagde hun og bevægede sig.
Lig stille.
Jeg er bare så færdig med ham, sagde hun og
bevægede sig igen.
I det sekund kastede jeg mig ud i det mest håbløse
projekt i verden. Jeg ville komme lige så stille og efter
et stykke tid, ville jeg fortsætte, som om intet var hændt.
Som en tjener, der vælter rødvin ud på dugen og når at
skifte den, inden gæsterne sætter sig. I et uendelig kort
øjeblik virkede planen, så kollapsede den totalt.
Det er løgn, sagde hun.
Det næste gik så stærkt, at jeg ikke nåede at reagere.
Hun snoede sig ud under mig og knaldede mig
en lussing, mens hun skreg, at jeg skulle forsvinde.
Da jeg åbnede hoveddøren, kom hun løbende ud
i entreen.
Hvis du går nu, vil jeg aldrig se dig igen, sagde
hun.
Jeg gav Martin ret. Hun var kugleskør.
Ha’ det godt, sagde jeg og lukkede døren bag mig.
Jeg holdt mig hjemme de næste par dage, men da
jeg en formiddag gik ned for at købe ind, løb jeg ind
i Martin. Han stod og røg uden for en tøjforretning.
Se, sagde han og rakte hånden frem. En forlovelsesring
strålede om kap med hans ansigt. Er det
ikke fantastisk?
Jo, sagde jeg.
Vil du vidne på, at vi har boet sammen i tre år?
Hvem har du boet sammen med i tre år? spurgte
jeg.
Pigen i rullestolen.
Hvorfor skal jeg vidne på det?
Vi tænker på at adoptere, og det er et helvede at
komme igennem.
Martin, du har kendt hende i tre dage.
Det er en detalje, sagde han. Kan jeg regne med
dig?
Selvfølgelig, svarede jeg.
Døren til forretningen blev åbnet af ekspedienten.
Pigen i rullestolen kom ud. Hun manøvrerede kørestolen
frontalt mod Martin.
Jeg troede, du kom ind, sagde hun vredt.
Jo, men jeg mødte lige Per, vi kan gå ind nu.
Der er ikke noget derinde, sagde hun og drejede
kørestolen og rullede hen ad fortovet. Martin gik efter
hende og begyndte at skubbe med bevægelser, der
allerede virkede vante. Efter et par meter drejede han
ansigtet mod mig.
Jeg ringer, råbte han.
Jeg nikkede og så dem rulle af sted. Af en eller
anden grund, som jeg ikke kunne overskue, så det
rigtigt ud. Det skulle nok gå. Så tog jeg mine solbriller
på og gik hen og satte mig på en cafe og bestilte en
kop kaffe.
NB! Novellen står s. 113-125 i bogen.
[ t o p ] [ h j e m ] |