![]() |
Hvad er Sentura? | Indeks | Abonnement | Forhandlere | Links | Notits | Hjem |
M A G A S I N F O R L I T T E R A T U R O G L E V E N D E B I L L E D E R w w w . s e n t u r a . d k |
Publiceret d. 15.12.2005 [Opdateret d. 4.10.2006]
ANMELDELSE
Af
* RELEVANTE LINKS:
|
På udgang fra virkeligheden Pablo Henrik Llambías' syvende bog er en sær omgang selvbiografisk fiktion, der blander et hav af genrer, går i rundgang og glemmer sig selv undervejs lige indtil alting kollapser i en slutning, der slet ikke rimer på resten af bogen, slet ikke rimer på noget som helst. ANMELDELSE: Den både fængsler og distancerer, Pablo Henrik Llambías' roman, Et ukendt barn. Fængsler bl.a. fordi den er glidende, sugende letlæst, fordi bogens jeg-fortæller deler så mange biografiske detaljer med forfatteren, at det er svært at overse, fordi den er smuk simpelthen. Og distancerer bl.a. fordi den er superkynisk, eller rettere jeg-fortælleren virker kynisk i sine analyser af sine omgivelser og medmennesker, fordi den mixer en hob af genrer og nærmest taber sin egen form undervejs, fordi den til sidst bliver næsten uforståelig. Manuskriptskadestuen Det er en detalje, som Llambías i diverse interviews bekræfter også holder vand uden for romanen: Han begyndte faktisk at skrive romanen efter sin skilsmisse, da han ikke kunne hitte ud af sin tilværelse som delefar. Det, man kunne kalde handlingen, tager fat, da fortælleren modtager et manuskript med posten. Fortælleren deler erhverv med forfatteren: Han er forfatter og underviser på diverse skrivekurser på højskoler og Forfatterskolen. Men han betragter reelt sig selv som en slags manuskriptskadestue: Et sted, hvor typisk ensomme ældre kvinder med et selvudslettende følgebrev, sender deres (oftest) mere eller (sjældnere) mindre talentløse selvbiografiske manuskripter hen. Berlin brænder Det giver anledning til, at fortælleren genoplever sin egen brændende interesse for 2. verdenskrig i almindelighed, Churchill og slaget ved Ardennerne i særdeleshed. Han gennemgår slaget i minutiøse detaljer, redegør for kampvognskompagniers indbyrdes bevægelser, signifikante træfninger mellem de allierede og tyskerne, strategiske luftangreb. Desuden får vi en lang beretning om fortællerens tid som vikar på et plejehjem, hvor han ud over at flirte lidt med de kvindelige fastansatte, også fik lejlighed til at diskutere 2. verdenskrig og Churchills rolle i den med en beboer, som måske-måske ikke var frivillig under krigen i SS-kompagniet Wiking.
To slags sammenfald Selvom romanen (utraditionelt) indeholder et (ligeså utraditionelt) index, hvoraf det fremgår, at handlingen falder i fem dele, så er der ingen kapitler, ingen opdeling af den fortløbende ordstrøm. Derfor består indexet også af henvisninger til nogle (lidt kokette) cirkasidetal. Den ene fortælling glider umærkeligt over i den anden, tilbage til den første og over i en tredje osv. Det meste er sådan set spændende nok, konsekvent pirrende pga. de mange sammenfald mellem fortæller og forfatter, som er vanskelige at hitte rede i og gennemskue nytten af. Det hele er velskrevet, og et eller andet sted også relativt logisk fremadskridende lige indtil, at den rammefortælling, som man egentlig havde opgivet og delvist glemt undervejs, forfatteren i den kolde, tomme lejlighed med de drypvise besøg af børnene, faktisk dukker op igen. Så indtræder en anden slags sammenfald. Logikken kollapser Her ender han efter at have slentret rundt og beundret floraen i parkanlægget på begravelsespladsen for tyske flygtninge. Han finder en gravplads for et ukendt barn, graver barnet op og fragter varsomt barneliget hjem til sine egne børn, hvor det indtager hæderspladsen for enden af bordet… Avser! Sikke en underlig slutning på en allerhelvedes underlig roman. Men det interessante er sådan set, at det fungerer. Den på mange måder skamløst god, Llambías' bog. Og jeg slugte den med drengefascination af krigens gru, med opspærrede øjne af spænding i beretningen om kvinden, der søger sin bror i Berlin i kriges sidste dage og timer, med nyfigenhed, når jeg spottede sammenfald mellem fortæller og forfatter og med nydelse over det glatte, elegante sprog. På ét plan kan man vel læse romanen som en lidt berøringsangst omgang selvterapi, hvor forfatteren ad omveje og ved at fortælle alt det, der ligger ved siden af og rundt om det centrale, for fortalt sig gennem sin egen krise ovenpå sin skilsmisse og sorgen ved at miste sine børn. På et andet plan kan man bare læse romanen. Og glæde sig over dens mærkværdigheder og rigdom. |