Hvad er Sentura? | Indeks | Abonnement | Forhandlere | Links | Notits | Hjem
 M A G A S I N   F O R   L I T T E R A T U R   O G   L E V E N D E   B I L L E D E R                 w w w . s e n t u r a . d k  

Publiceret d. 12.10.2005
[Opdateret d. 12.10.2005]

ANMELDELSE
Peter Asmussen:
Hul i mørket
Digte og kortprosa
72 sider
Kr. 125,-
Gyldendal
Udkommet 11. oktober 2005

 

Af
Ulf Joel Jensen




Omslag til bogen

Peter Asmussen
Er født 1957. Debuterede i 1989 med novellesamlingen Stemme. Har siden skrevet både prosa, drama og filmmanuskripter. Har bl.a. modtaget Kjeld Abell-prisen og er i øvrigt gift med forfatteren Juliane Preisler. Hans seneste roman er Knogler fra 1996.



*

RELEVANTE LINKS:

Hør et lydklip fra Peter Asmussens radiospil Skyggelandet fra 2005 på dr.dk...

Da Peter Asmussen i 2000 fik Kjeld Abell-prisen, holdt Jens Kistrup en hyldesttale – læs hele talen på Det Danske Akademis hjemmeside...

Læs lidt mere om Peter Asmussen hos litteraturpriser.dk...

Læs en bibliografi over Peter Asmussens bøger...

Litteraten John Chr. Jørgensen har i 2005 udgivet en bog om breve – læs Senturas interview, hvor han fortæller om brevformen...


 

Så hårene på armene rejser sig...

I en stribe breve flår Peter Asmussen det yderste lag af tilværelsen og byder på et kig ind i mørket.

BONUS-INFO:
Direkte til smagsprøve fra bogen

ANMELDELSE: Hul i mørket lyder titlen på Peter Asmussens nye bog. Og i en serie små tekster åbner han en lille lem på klem indtil en stribe forskellige menneskers inderste. De små tekster er alle sammen større eller mindre fragmenter af breve, enten skrevet til en bestemt person eller bare skrevet til den, der måtte finde dem. Fælles for dem alle er, at de er forklaret af forfatteren med en lille note – fælles for flere af dem er, at afsenderen nu er død.

De små tekster bliver på den måde til titlens huller i mørket. Nogle glimt åbnet ind til det mørke, som tilværelsen i de fleste tilfælde har bestået af for brevskriverne. Hver tekstbid er som nævnt forankret med en lille forklarende note, der redegør for omstædighederne for brevet: Om det er skrevet før et selvmord, som en flaskepost, om brevskriveren er hemmeligt forelsket i sin søster, træt af jobbet – eller hvad det måtte være.

Ind imellem kortprosastykkerne serverer Peter Asmussen i tilgift nogle små, komprimerede lynglimt af poetiske udladninger – og helheden, digte, breve og noter tilsammen, er intet mindre end fremragende læsning.

Et glimt af liv
På de første sider virker brevfragmenterne og de forklarende noter som et lidt finurligt påfund, som er lidt vanskelig at forholde sig til og i det hele taget få hold om for læseren. Og omvendt er det til en start også sin sag at finde den rigtige hylde til de små knaldperler af digte, brevene krydres med.

Men efterhånden som læsningen skrider frem, rejser hårene på armene sig. Det pudsige eller finurlige viger for langt stærkere og mørkere følelser. Fra at være en lidt sjov idé bliver Asmussens bog i stedet til en knivskarp balance mellem de distancerende og forklarende noter (som ikke sjældent har et strejf af humor over sig – deraf følelsen af finurlighed) i bunden af siden og den patos, de kolossale følelser, der er på spil i selve brevene, som står øverst.

I teksteksemplet nedenfor afslører brevet først den afgrund af afstand, det nyfødte barn har skabt mellem forældrene – gennem antydninger og med meget enkle virkemidler får vi et klart billede af den desperate situation. Og desperationen bliver så meget mere tydelig af den faktuelle, knastørre note, der enten sætter yderligere en fed streg under en ond skæbne – eller antyder noget endnu værre…

Over for disse breve og noter, på hver eneste modstillet side bogen igennem, kan man som sagt læse en komprimeret, lyrisk eksplosion. De små digte, eller fragmenter af digte er det næsten, står løsrevne og uden umiddelbar tilhørsforhold til brevene. De bare er der og brænder for sig selv – som et helt andet hul i mørket: Et andet glimt af liv.

Til sammen bliver de tre dele til en enhed. Simpelthen en virkelig god bog, der flår huden af både sin læser og de personer, der i mikroskopiske glimt portrætteres.



* * *

 
Teksteksempel


Jeg forstår din afsky for mig. Din helt berettigede afsky. Jeg forsøger blot at være ærlig overfor mig selv – og overfor dig. Jeg sætter ærlighed i forhold til livets inderste forhold højere end noget andet her i "livet". Jeg kan ikke se vores liv for mig med et barn, som aldrig vil kunne opnå nogen form for livskvalitet, som aldrig vil kunne få noget ud af livet. Til gengæld kan jeg se vores liv med det barn for mig. Det vil blive et helvede. Skal den lille skabelse være afgørende for vores fremtid? Jeg ved det muligvis er anderledes for en kvinde, men jeg kan ikke. Nu siger du til mig, at hun smilede til mig og så på mig, da jeg kom ind på stuen i morges. Men kan børn overhovedet smile i den alder? Og kan de overhovedet se de første mange måneder (hvis de nogensinde kommer til at se)? Vil det ikke være mere anstændigt for både hende og os at overstå det, så hurtigt som muligt? Jeg opfordrer dig ikke til ulovligheder. Jeg tror det er uden betydning for hende, hvem der passer på hende, og der er mennesker, for hvem selve livets mening er at passe på nogen som hende. Jeg mener, som jeg ser det, er det enten hendes eller vores liv. Hvad har størst betydning for dig?

*)
Den nyfødte pige smilede vistnok aldrig og hvad hun eventuelt så og hørte, tog hun med sig. Hun døde fire dage gammel. Hendes far og mor gik fra hinanden, fandt andre partnere og andet afkom.


NB! Opsætningen af teksteksemplet kan forekomme anderledes end i bogen.

[ t o p ]       [ h j e m ]