![]() |
Hvad er Sentura? | Indeks | Abonnement | Forhandlere | Links | Notits | Hjem |
M A G A S I N F O R L I T T E R A T U R O G L E V E N D E B I L L E D E R w w w . s e n t u r a . d k |
Publiceret d. 14.4.2009 [Opdateret d. 14.4.2009]
ANMELDELSE
Af
* RELEVANTE LINKS:
|
Rifbjergs blå time
Vor anmelder sammenligner Rifbjergs nye digte med et godt glas rødvin. BONUS-INFO: ANMELDELSE: Time out kalder Rifbjerg sin seneste digtsamling med undertitlen En forårselegi. På baggrund af samlingens indhold må titlen siges at have flere mulige konnotationer: En spilpause, en tid udenfor, det være sig i konkret eller overført betydning, tidens ophør eller en tid udenfor tiden, som den fremstilles i titeldigtet. Omslaget er prydet med et udsnit af L.A. Rings maleri Sommerdag ved Roskilde Fjord, som på fineste vis illustrerer det vemod, den blå time-stemning og den længsel mod en tid, der var engang, som Rifbjergs forårselegi, med sædvanlig indlagt selvironisk distance, udtrykker. Samtidig signalerer den lysegrønne engelsksprogede titel øverst i himmelblået (håbefuldt eller trodsigt) til omverdenen, at Klaus skam fortsat er med i forreste front, når det gælder det moderne. Jovist taler han også danglish hvis det skal være En overvintrende flues synsvinkel Tiden er rindet ud, tiden er inde til sammen med fluen at "galoppere på sine utalte ben ind i evigheden", selvom "oldingen", der ser ungdommen passere på cykler gennem en vårgrøn verden "ser det hele ske og føler han er med er del har adkomst", men på en og samme tid også ved, "at det er løgn".
Tikkende og sitrende tekster Den spadserer dog hånd i hånd med en nærmest euforisk Piet Heinsk besyngelse af verdens, ungdommens og livets fryd og skønhed og samtidig med en bitter modernistisk-eksistentialistisk erkendelse af den enkeltes udsathed og dødens meningsløshed. Her er enkelte linjer, hvor billeder og bogstavrim i hvert fald hos mig vækker minder om Morten Nielsen, fx i digtet Af gode grunde, hvor det hedder: "Så lad os/holde os til vejene eller blot en enkelt/i et tidligt forår hvor hybenroserne stod/med sorte grene og kun en anelse af grønt/et simpelt skær signalerede en mulig/ændring til det bedre" og "Vi var trygge i solide frakker og med/handsker på og halstørklædet kastet koket/hen over skulderen". Rifbjergs melankolske forårselegi kan vel umiddelbart opfattes som indledningen til hans svanesang, men hen mod slutningen af samlingen lader det til, at lyset og dets løfte om nok en sæson vækker det gamle digterjeg til live, "og det som før var gisp og bøn om nåde/bliver til et digt". Lad propperne springe! Lad propperne springe, kære læser, lad vinen flyde, og tag en time out i den blå time med endnu et herligt værk af en aldrende digter, som og det er ikke løgn forsat er med, er del, har adkomst! * * *
[Til top] HEDNING Mellem to byger finder Skyldfri og konfessionsløs Uden særlig lyst til at bruge ordet * SÆRT Det er det mærkelige at de kommer En kildren over lænden Ikke en truende sky i horisonten Selv gamle ord som Mens oldingen rokker sig på plads Fordi han også ved at det er løgn. * KIRSEBÆRBLOMSTER Drukmåsens blævrede rørelse Men en stærk fornemmelse af tab Japanske kirsebærtræer i det
Med min toårige datters Burde tage hende op Sammen i verdensstunden. [NB! Digtene er fra s. 8, s. 19 og s. 43 i bogen.] |