Hvad er Sentura? | Indeks | Abonnement | Forhandlere | Links | Notits | Hjem
 M A G A S I N   F O R   L I T T E R A T U R   O G   L E V E N D E   B I L L E D E R                 w w w . s e n t u r a . d k  

Publiceret d. 14.4.2009
[Opdateret d. 14.4.2009]

ANMELDELSE
Klaus Rifbjerg:
Time out
En forårselegi
Digte
64 sider
Kr. 175,-
Gyldendal
Udkommet 10. marts 2009

 

Af
Tina Charlotte Møller




Omslag til bogen

Klaus Rifbjerg
Er født i 1931 på Amager, hvor han voksede op. Læste i årene 1950-51 ved Princeton University, hvorefter han læste litteratur og engelsk ved Københavns Universitet.

Rifbjergs debut kom i 1956 med digtsamlingen Under vejr med mig selv, og siden har Rifbjerg med en alenlang liste af romaner, novellesamlinger, digte, skuespil, filmmanuskripter m.m. vist sig som en af de mest produktive og uomgængelige forfattere i Danmark.

Priser, legater og andet tilbehør? Han har været hele turen rundt.



*

RELEVANTE LINKS:

Se Peter Mogensens interview med Rifbjerg om kulturens tilstand på Politiken.tv...

Læs opslaget om Klaus Rifbjerg i Nordisk forfatteratlas på dr.dk – også forskellige medieklip...

Læs Senturas anmeldelse af Klaus Rifbjergs digtsamling Pap, der udkom i 2004...


  Rifbjergs blå time

Vor anmelder sammenligner Rifbjergs nye digte med et godt glas rødvin.

BONUS-INFO:
Direkte til smagsprøve fra bogen

ANMELDELSE: Time out kalder Rifbjerg sin seneste digtsamling – med undertitlen En forårselegi. På baggrund af samlingens indhold må titlen siges at have flere mulige konnotationer: En spilpause, en tid udenfor, det være sig i konkret eller overført betydning, tidens ophør eller en tid udenfor tiden, som den fremstilles i titeldigtet.

Omslaget er prydet med et udsnit af L.A. Rings maleri Sommerdag ved Roskilde Fjord, som på fineste vis illustrerer det vemod, den blå time-stemning og den længsel mod en tid, der var engang, som Rifbjergs forårselegi, med sædvanlig indlagt selvironisk distance, udtrykker.

Samtidig signalerer den lysegrønne engelsksprogede titel øverst i himmelblået (håbefuldt eller trodsigt) til omverdenen, at Klaus skam fortsat er med i forreste front, når det gælder det moderne. Jovist taler han også danglish – hvis det skal være

En overvintrende flues synsvinkel
Rifbjerg er imidlertid ingen ungersvend længere, og denne Rifbjergs og digter-jegets erkendelse er det fælles omdrejningspunkt for samtlige tekster i bogen. Uanset om verden ses fra en overvintrende flues synsvinkel, fra den herreløse hunds eller fra menneskets.

Tiden er rindet ud, tiden er inde til sammen med fluen at "galoppere på sine utalte ben ind i evigheden", selvom "oldingen", der ser ungdommen passere på cykler gennem en vårgrøn verden "ser det hele ske og føler han er med er del har adkomst", men på en og samme tid også ved, "at det er løgn".

Tikkende og sitrende tekster
Teksterne i Time out er afdæmpede, men tikkende og sitrende i deres underspillede intensitet, hvor den weltschmerz, som nogen i tidens løb har efterlyst hos Rifbjerg, omsider dukker frem.

Den spadserer dog hånd i hånd med en nærmest euforisk Piet Heinsk besyngelse af verdens, ungdommens og livets fryd og skønhed – og samtidig med en bitter modernistisk-eksistentialistisk erkendelse af den enkeltes udsathed og dødens meningsløshed.

Her er enkelte linjer, hvor billeder og bogstavrim i hvert fald hos mig vækker minder om Morten Nielsen, fx i digtet Af gode grunde, hvor det hedder: "Så lad os/holde os til vejene eller blot en enkelt/i et tidligt forår hvor hybenroserne stod/med sorte grene og kun en anelse af grønt/et simpelt skær signalerede en mulig/ændring til det bedre" og "Vi var trygge i solide frakker og med/handsker på og halstørklædet kastet koket/hen over skulderen".

Rifbjergs melankolske forårselegi kan vel umiddelbart opfattes som indledningen til hans svanesang, men hen mod slutningen af samlingen lader det til, at lyset og dets løfte om nok en sæson vækker det gamle digterjeg til live, "og det som før var gisp og bøn om nåde/bliver til et digt".

Lad propperne springe!
Rifbjerg har et karakteristika fælles med den gode rødvin, han blandt læsere er berømt og blandt misundelige kolleger berygtet for at nyde, når bibliotekspengene indløber på kontoen: Begge bliver bedre med årene.

Lad propperne springe, kære læser, lad vinen flyde, og tag en time out i den blå time med endnu et herligt værk af en aldrende digter, som – og det er ikke løgn – forsat er med, er del, har adkomst!



* * *

 
Teksteksempler


HEDNING

Mellem to byger finder
Hunden en tør og varm plet i solen
Og smider sig fuldkommen afslappet.

Skyldfri og konfessionsløs
Demonstrerer den sin fortrolighed
Med jorden.

Uden særlig lyst til at bruge ordet
Må man sige
At det er guddommeligt.

*

SÆRT

Det er det mærkelige at de kommer
Svajende og svingende
På deres cykler
Og i et nylonsvisj af lynlås
Eller blanke skosnuder

En kildren over lænden
Ja fra urinrøret om til anus
Og tilbage igen
Grønt som plæner
Eller lysegrønt som bøgeløv, for fanden
Det er det mærkelige

Ikke en truende sky i horisonten
Ikke den mindste antydning af uvirkelighed
Eller at være ført bag lyset
Den er god nok

Selv gamle ord som
"videbegærlig"
"viderværdig"
"vinduesglar"
vinder hævd (hvis nogen ved
hvad det betyder)
En kort stund
Det er det mærkelige

Mens oldingen rokker sig på plads
På bænken
Og med hånd for øjet ser det hele ske
Og føler han er med
Er del
Har adkomst
Det er det mærkelige

Fordi han også ved at det er løgn.
Det er det mærkelige.

*

KIRSEBÆRBLOMSTER

Drukmåsens blævrede rørelse
Ved synet af en tilfældig unge i fjernsynet
Er det ikke

Men en stærk fornemmelse af tab
Der er nøjagtig ligeså paradoksal
Som de blomstrende

Japanske kirsebærtræer i det
Strengt cementerede anlæg
Hvor jeg går

Med min toårige datters
Vantehånd i min
Og en solsort prøver sig frem
Mens himlen lægger an til et haglvejr.

Burde tage hende op
Kryste hende
Kysse hende
Men nøjes med at give vanten
Et ekstra lille klem.

Sammen i verdensstunden.
Godt nok.
Under de blomstrende træers lyserøde
Absurde snevejr.

[NB! Digtene er fra s. 8, s. 19 og s. 43 i bogen.]

[ t o p ]       [ h j e m ]