Hvad er Sentura? | Indeks | Abonnement | Forhandlere | Links | Notits | Hjem

 M A G A S I N   F O R   F I L M   -  L I T T E R A T U R   -  T V                 w w w . s e n t u r a . d k

 

Af Henrik Uth Jensen
Slag i luften

ANMELDELSE
Romeo Must Die
USA, 2000
Instr.: Andrzej Bartkowiak
Manus: Eric Bernt & John Jarrell
Medv.: Jet Li, Aaliyah, Isaiah Washington, Russell Wong, Delroy Lindo.

Som titlen antyder er to klaner, kineserne og negrene, i krig - om havnefronten hvor et nyt stadion skal bygges. Martial Arts møder rap - og så skulle målgruppen være tydelig nok.

Romeo Must Die er en film, der hellere vil bruge dyrebar screentime på biljagter, actionsekvenser og kampscener end spilde tid på scener, der blot skal underbygge og understøtte utroværdige forløb, og Jet Li har som Han da også en håndfuld overbevisende og fantasifulde kampscener. Et komisk højdepunkt er, da han endelig fatter reglen i amerikansk football, nemlig at man må jorde den, der har bolden.

Han og Trish (rapsilden Aaliyah) har begge mistet en bror i bandekrigen. Som repræsentanter for hver sin klan må de naturligvis ikke fraternisere med hinanden, men selv om Trish bevogtes af den lettere komiske Maurice, finder parret sammen, for Maurice benytter enhver lejlighed til at lade sig distrahere af pizzaer, piger og drinks - i nævnte rækkefølge.

Filmen fungerer upåklageligt i kampscenerne, hvor instruktøren leger med fast og slow motion a la Matrix, men uden de ekstravagante kamerature. I det hele taget er det tydeligt den debuterende instruktør, Andrzej Bartkowiak, er en ferm fotograf, der udmærket ved, hvor kameraet skal stå.

Et eksempel på hans simple og effektive visuelle ideer: Højrehånden Mac vender hovedet for at se efter sin boss, der netop har mistet sin søn. I sig selv en uskyldig handling, men den lille bevægelse får i forbindelse med kameraarbejdet bekræftet tilskuerens mistanke: at Mac har skaffet sønnen af vejen. Først ser man ham i profil, hvorefter kameraet bevæger sig for at fange ham en face, men han vender sig bort - indirekte undvigende - indtil kameraet indhenter ham, og så skal der ikke meget skuespil til for at virke skyldig og skyldbetynget.

Sådan er der mange elegante og visuelt gennemtænkte detaljer, som blockingteknikken, da Hans far til slut må træffe et tungt valg. Gennem kameraets placering udskydes afsløringen nok til, at de følelsesmæssige og moralske implikationer af dilemmaet bliver tydelige. Bartkowiak er tydeligt teknisk velfunderet, kæler for detaljerne og arbejder begavet med filmsproget, men at fortælle en sammenhængende historie med nogle personer, der træder lidt uden for b-films-klicheerne, har åbenbart ikke haft hans interesse - og så er det da næsten synd at bede selveste Shakespeare om assistance.

 

[ t o p ]       [ h j e m ]