Hvad er Sentura? | Indeks | Abonnement | Forhandlere | Links | Notits | Hjem
 M A G A S I N   F O R   L I T T E R A T U R   O G   L E V E N D E   B I L L E D E R                 w w w . s e n t u r a . d k  

Publiceret d. 20.1.2010
[Opdateret d. 20.1.2010]

ANMELDELSE
Rune T. Kidde:
Julius’ afsind
Kriminalroman
174 sider
Kr. 169,95
Modtryk
Udkommet 3. september 2009

 

Af
Palle Juul Holm




Omslag til bogen

Rune T. Kidde
Er født 1957, hedder egentlig Rune Torstein Kidde.

Præsenterer sig på sin egen hjemmeside med ordene: "Autodidakt tegner, skribent og historiefortæller." Og – kunne man tilføje – tusindkunstner.

Siden 1975 har han udgivet over 100 bøger i alle mulige genrer: Børnebøger, romaner, humorbøger, digtsamlinger, tegneserier, biografier og kunstbøger.

Blandt hans bøger kan nævnes tegneseriealbummet Den Lilla Møghætte og pulven (1987), digtsamlingen Fuglefri (1998), den humoristiske Øllet blev hans skæbne (1999) og den selvbiografiske Kruseduller, kragetæer og kreative krumspring (2007).

Har også udgivet en række cd'er i eget navn.

Kendt for sin evne til at vende tingene på hovedet, sin rablende humor og helt egen sproglige tone.



*

RELEVANTE LINKS:

Besøg Rune T. Kiddes hjemmeside...

Læs et uddrag fra Rune T. Kiddes Julius’ afsind hos forlaget Modtryk...

Læs Senturas interview med Rune T. Kidde fra 2005, hvor han udgav citatbogen Forfattere, fyndord og folkemunde...


  Krimi i gakket gangart

Forlaget lancerer Rune T. Kiddes bog som en krimi. Men det er den ikke. Den er snarere en psykologisk gyser.

ANMELDELSE: ”Det bli'r sgu godt, knægt!” er faderens faste kommentar til alle Julius' excentriske – eller skal vi sige kunstneriske – tiltag.

Og, ja, der blev en mere end god bog ud af Rune Kiddes arbejde med figuren Julius, men ellers er faderens forudsigelser sørgeligt misvisende.

Julius har nemlig allerede fra barnsben valgt at perfektionere sig i den kunstneriske udfoldelse, der hedder drab, og ofrene er dem, der nu lige sådan falder for: hans forældre til en begyndelse.

Også bogens hovedfortæller, Christian, som er hans nære ven fra først til sidst, forsøger han mere eller mindre helhjertet at ombringe. Faktisk opfatter Christian Julius’ forsøg på at dræbe ham som en slags venskabstegn og bliver bekymret, når der går for længe mellem anslagene.

Ikke en bizart-humoristisk roman
Man kunne fristes til at tro, at vi her har at gøre med en bizart-humoristisk roman. Det har vi ikke.

Forlaget har, måske lidt opportunistisk, lanceret den som en krimi, og godt nok er forfatteren rundhåndet med ikke tilfældige dødsfald, men en krimi i klassisk forstand er her ikke tale om. Skal man partout genrebestemme den, så er ”psykologisk gyser” nok det mest præcise.

Bogens effekt beror nok mindre på de talrige mord, der synes at være begået ud fra de mest forskellige motiver: æstetiske, eksistentielle (drabene bliver en ”mission”) eller praktiske. End ikke en række mord begået af medlidenhed med ofrene mangler i bogen.

Alle sprogets gakkede gangarter
Det, som bliver i læseren, efter at bogen er lagt til side, er det sprog, gennem hvilket Kidde lader os opleve Julius’ deroute indefra, som brænder i en, og som klæber som napalm til ens psyke.

Det er et sprog i alle sprogets gakkede gangarter, et sprog, der hele tiden skifter tempo og rytme og finder nye og poetiske synonymer for det, Julius oplever, men også et rædselsslagent og dødsbesat sprog.

En creepy fornemmelse
Hen imod slutningen suges læseren formelig ind i Julius og medlever næsten dennes identitetssløring og desorientering, hvad der gør Julius’ afsind til en af de uhyggeligste bøger, jeg har læst i årevis.

Den mentale symbiose mellem Julius og Christian cementeres indtil det punkt, hvor vi i enkelte øjeblikke ikke ved, hvem der er hvem (stedvis oscillerer også det personlige pronomen), og man sidder med en creepy fornemmelse af, at de to i virkeligheden er én person, spaltet ud i to kroppe.

Og så fortjener det også at nævnes, at det eneste stykke malerkunst, det nogensinde lykkes Julius at frembringe, er et tusindfold gentaget portræt af en hvid klovn.

Hvad er det med hvide klovne? De er gåsehudsfremkaldende i deres renhed og anonymitet, det synes jeg og det syntes Stephen King i It – og der skal nok komme analyser af den reaktion og forfatterens spillen på den, når de tunge drenge engang tager Kiddes bog op til behandling.

Den, der vil have en læseoplevelse af den slags, som momentvis klemmer vejret ud af en, snyder ikke sig selv for denne bog.

[ t o p ]       [ h j e m ]