![]() |
Hvad er Sentura? | Indeks | Abonnement | Forhandlere | Links | Notits | Hjem |
M A G A S I N F O R L I T T E R A T U R O G L E V E N D E B I L L E D E R w w w . s e n t u r a . d k |
Publiceret d. 6.2.2007 [Opdateret d. 6.2.2007]
ANMELDELSE
Af
* RELEVANTE LINKS:
|
Svingdørslitteratur Med Selvskreven udkommer nu en samling læsninger af fremtrædende selviscenesættende og semibiografiske forfattere. Svingdørslitteraturen som den kaldes et sted i bogen er i hyppig rotation på den danske litterære scene. Og vor anmelder tager gerne en ekstra tur i svingdøren. ANMELDELSE: I forbindelse med premieren på Das Beckwerks seneste såkaldte terrormusical, Den sidste europæer, optræder instruktøren Claus Beck-Nielsen i sene nyhedsudsendelse på DR2. Det er der for så vidt intet hverken besynderligt eller overrumplende ved. Og så alligevel... For Beck-Nielsen tillader sig det bemærkelsesværdige privilegium at optræde i orange Guantanamo-fangedragt, til stor forundring og nysgerrighed for undertegnede. Og selvom beklædningen så vidt jeg kan erindre, forklares med Nielsens besvær med at nå fra teatersal til tv-studie til aftalt tid, trænger spørgsmålene sig uvægerligt på: Er dette hastværk samtidig også blændværk? Hvorfor denne næsten demonstrative påklædning? Er der tale om en mediebevidst selveksponering? Og i så fald: Hvor går skillelinjen mellem den civile og troværdige privatperson Claus Beck-Nielsen og den mere drilske og selviscenesættende skuespiller Claus Beck-Nielsen? Min sjældent svigtende hukommelse fortæller mig ikke desto mindre, at det ikke for alvor lykkedes intervieweren at pointere, endsige diskutere dette indlysende dobbeltgængermotiv hos instruktøren. Interessen for selviscenesættelse Det er imidlertid ikke blot indenfor "aktive" kunstformer som teater og performancekunst at denne performative tilgang vinder indpas. Også indenfor litteraturen har blikket indenfor de seneste år været rettet mod det, som er blevet kategoriseret som både "performativ biografisme" og litterære "dobbeltkontrakter". Begge betegnelser for en litteratur som bevidst befinder sig i et spændingsfelt eller en roterende svingdør mellem fiktion og fakta, digt og dokumentarisme, og som fremstår både vej og vildledende. Både-og netop ikke enten-eller. En litteratur som både bekender og tilslører på én og samme tid, og som en naturlig konsekvens stiller krav til læserens evne til at knytte forbindelser mellem forfatter og fortæller. Der er således tale om litterære værker, som inkorporerer virkelighedselementer og fremstår bevidst selviscenesættende. Det uperfekte menneske I essaysamlingens første artikel er det også den yngste af de udvalgte værker, som er genstand for en grundig undersøgelse. Per Stounbjergs Notater om kærligheden omhandler nemlig Jørgen Leths adskillige selvbiografiske referencer, sådan som de kommer til udtryk i æstetens forfatterskab i al almindelighed og i den mildest talt omdiskuterede selvbiografi Det uperfekte menneske i særdeleshed. Her forsøger Stounbjerg ganske overbevisende at påvise forfatterens forskellige eksperimenter med sit eget navn og sin egen identitet. Eksperimenter som ofte zigzagger mellem fiktion og fakta. Stounbjerg pointerer forskellige sammenfald mellem Leths tekster fra forskellige perioder og viser en vis systematik og tematik en Lethsk skrivestil og "begærsstrategi" som det et sted kaldes og som ligeledes afslører sig i Det uperfekte menneske. Af samme grund, skriver Stounbjerg, bør Jørgen Leths selvbiografi ikke ses som et uanfægtet sandhedsvotum, men i høj grad også som en afsøgning af forfatterens egen identitet, selvbiografien som genre, erindringens muligheder med meget mere. Stofskifte mellem skrift og liv Det kommer der mange interessante betragtninger ud af, men formentlig også en tone som kræver en vis akademisk ballast. Dermed ikke sagt, at bogen er elitær eller esoterisk, men blot at den trods alt kræver en vis indsigt i enten de enkelte forfattere eller anvendte teoretikere. Denne tendens kommer i særlig grad til udtryk i Louise Svanholms bidrag Den autentiske inautenticitet (titlen siger næsten sig selv), som grundigt gennemløber feltets bannerførere og forskellige udlægninger af begrebet "autofiktion". Her betoner Svanholm hvorledes selve udsigelsen og fortælleforholdene er centrale i enhver selvfremstilling, og hvordan autobiografiske værker kan betragtes som et såkaldt "stofskifte mellem skrift og liv". Kridter op til genlæsninger Ikke desto mindre påviser flere af samlingens bidragydere, at tendensen langtfra er så ny som måske først antaget. Eksempelvis anfører Arne Mellberg i bogen, at selv Montaigne var en yderst selvbevidst og selvfremstillende forfatter og dette endda tilbage i 1580! Og tilsvarende analyser af både Blicher, Johannes V., og Bang understreger pointen. I den forstand kridter bogen så at sige banen op til genlæsninger af forskellige forfatterskaber i et nyt autofiktivt lys. Og hvorfor ikke blot nævne den hjemlige litteraturs excentriske skikkelser som Blixen, Turèll og H.C. Andersen i samme ombæring… Højaktuel fagbog Især er jeg begejstret for Kristin Ørjasætters læsning af Dag Solstads romaneksperiment 16.07.41. Her bliver det til mange interessante betragtninger om, hvad det vil sige at være en roman, om tid og rum, samtidig med at Ørjasætter udfolder en sammenligning med Wim Wenders fabelagtige film Himlen over Berlin. Og selvom det retfærdigvis skal nævnes, at det falder udenfor bogens mere forfatterorienterede analyser, vil man med fordel kunne inddrage andre kunstformer og derved undersøge forbindelser mellem eksempelvis samtidskunsten, film- og teaterscenen og litteraturen. Men det må indtil videre være en appel til fremtidige undersøgelser af diverse selvfremstillinger. Nok om det: Det ændrer ikke ved det samlede indtryk af, at Selvskreven også er en velskreven fagbog om den højaktuelle svingdørslitteratur i spændingsfeltet mellem biografi og fiktion. Jeg tager under alle omstændigheder gerne en ekstra tur i svingdøren og glæder mig over bogens genoplivning og revision af allerede kanoniserede forfatterskaber. |