Hvad er Sentura? | Indeks | Abonnement | Forhandlere | Links | Notits | Hjem

 M A G A S I N   F O R   F I L M   -  L I T T E R A T U R   -  T V                 w w w . s e n t u r a . d k

 
  
foto: Nina Larsen

 

 


 

Af Ulf Joel Jensen

 

 

 

 

 

Intro

Anmeldelser


Antydningens kunst

ANMELDELSE
 
Lars Skinnebach:
Det mindste paradis
40 sider
kr. 160,-
Gyldendal
Udkom april 2000

omslag


Lars Skinnebach har med samlingen 'Det mindste paradis' sikret sig selv intet mindre end en kanondebut på den danske poesiscene. Skinnebach når meget langt omkring på meget få sider. Hans samling indeholder i alt 22 meget korte, meget sarte, meget modne, meget bløde, meget afbalancerede – meget gode digte.

Så kunne anmeldelsen for så vidt slutte. Og burde måske også. For det er ikke helt tilfældigt, at sommerfuglen dukker op flere steder i 'Det mindste paradis'. Dette næsten flygtige dyr, der mister sin flaksende evne ved den mindste berøring af dens vinger, er i sig selv et fint billede på Skinnebachs digte.

Det er antydningens kunst, vi har at gøre med hér. Og man bliver næsten bange for at pille for meget ved de enkelte digte - bange for at magien skal forsvinde og ordene falde virkningsløse til jorden. Skinnebach skriver nærmest forsigtigt. Tager man for hårdt fat i læsningen, så dør poesien, og kun det banale og trivielle er tilbage.

Alle digtene kredser om et tab. Om det så er et helt konkret tab af menneskeliv eller et mere abstrakt tab af for eksempel uskyldighed, står lidt hen i det uvisse; i samlingens fire afdelinger er der antydninger af begge dele.

'Det mindste paradis' indledes med et digt, hvor fortællerstemmen som en anden terningemand kaster ikke en terning men en sukkerknald, der skal afgøre hans videre tilværelse. Han sidder på en tilfældig café i en tilfældig by, og livet er alt det, der brøler forbi udenfor. Ikke noget, der for alvor involverer ham. Sukkerknalden kastes med ordene: " Tilfældet / er det hvide, tænker jeg, resten er vores egen sag".

Denne fornemmelse af utilpasset virkelighed, af tilfældets totale kontrol over tilværelsen fortsætter samlingen igennem, mens læseren ad omveje og gennem forsigtige antydninger får et uigennemsigtigt billede af, hvordan fortællerstemmen er havnet på caféen med en sukkerknald i hånden. Det sker med meget enkle midler og i et nedtonet men vidunderligt præcist sprog.


Sprog:
Underholdning:
Potentiale:
Nødvendighed:
* * * *
* * * *
* * * * *
* * * *
[Der gives mellem en og seks stjerner]

 

Tre teksteksempler:

 

 

Tirstrup

Vi havde købt rødspætter og gik rundt
som om dagene stablede sig selv på benene

Ved middagsbordet syntes sætningerne
at kæle for en indskrænket lykke

For fjerde dag i træk var vi ved stranden
hybenbuskene
mindede mig om noget

Om aftenen syntes træerne at rykke tættere på huset
som for at skrive sig ind i det mindste paradis

Til sidst vågnede vi en morgen
og tog et billede, der fremkaldte sig selv

Det mindste jeg kan gøre er at holde det ind til mig
når selv det mindste er nok

 

 

 

På den anden side

En sommerfugl springer op af askebægeret
    Jeg går ud af huset
      blæsten
trækker i dørene bag mig

Småstenene er fyldt
  med indfoldet erindring

Jeg tænder en cigaret og kigger ind:
mine forældres ansigter
    afskåret af vindueskarmen
taler stumt med halvåbne øjne
  siger:
- Spil døden med følelse

Tænder en cigaret og røgen
stiger ind i vindene
    mine forældres ansigter
endnu levende
  trækker i hinanden gennem luften
    Mor siger måske:
- Hvor gik Lars hen
og får intet svar
    Far siger måske:
- Jeg synes vi skal lægge os

 

 

 

Vinduet har aldrig løbet om hjørner
med nogen, hellere
viser det alt det, der falder
uden for dets ramme: sneen i november
hvis prikmønstre det er nemt
at se ældede ansigter i
på vej mod jorden
til deres egen opløsning, nemt

når man står indenfor og betragter
med en ildkold pande
og et sprog
der hænger sig i detaljer: en tablet
som et lille blindt øje
daler i et vandglas

Man kan sige, at det er små ting
der holder mig inde i dag
som den næsten usynlige forskel
mellem døden og døren


 

Intro

Anmeldelser

 

[ h j e m ]