Publiceret d. 7.11.2005
[Opdateret d. 26.10.2007]
ANMELDELSE
Morten Søndergaard:
Et skridt i den rigtige retning
Digt
95 sider
Kr. 199,-
Borgen
Udkommet 11. oktober 2005
Af
Keith Lohse
Morten Søndergaard Er født 1964. Debuterede med digtsamlingen Sahara i mine hænder [Borgen 1992]. Senest udkom At holde havet tilbage med en kost [Borgen 2004], Fedtdigte [Gammel Mønt 2004] og kriminalromanen Hvad øjet ikke ser, skrevet sammen med kæresten Merete Pryds Helle [Rosinante 2004].
|
*
RELEVANTE
LINKS:
DR's Alfabet udnævnte Morten Søndergaard til Ugens forfatter i anledning af Et skridt i den rigtige retning hør udsendelsen på dr.dk....
Morten Søndergaard skrev i 2004 et udkast til en både skæg og alvorlig komparativ analyse af de nordiske gangarter til AfsnitP udgangspunktet var de nordiske fodgængerskilte....
Morten Søndergaard er sammen med Tomas Thøfner litterær redaktør på Hvedekorn læs Senturas interview med redaktørerne, hvor du får næsten ALT at vide om tidsskriftet....
Læs Senturas anmeldelse af Morten Søndergaards eksklusive digtsamling Fedtdigte, der er trykt i kun 200 eksemplarer på superlækkert papir også et par digteksempler fra bogen...
Besøg Morten Søndergaards side på Forfatternet og send ham fx en mail...
|
|
Oaser af labert sprog
Morten Søndergaards nye bog handler om at gå. På alle tænkelige måder. At gå egne veje, gå gennem marv og ben, gå i fordærv og gå på sine to ben. Og han er værd at følges med, mener vor anmelder.
BONUS-INFO:
Direkte til smagsprøve fra bogen
ANMELDELSE: Morten Søndergaards debut hed som bekendt Sahara i mine hænder, og der ER sådan lidt "himlen over Sahara" ved farven på omslaget til hans seneste digtsamling, Et skridt i den rigtige retning. Og omslaget, coveret, er så blåt, så blåt, så himmelblåt, og visse steder føles selve bogen også som noget af en ørkenvandring.
Men så alligevel ikke. Eller jo: For der er så maaange korrekte referencer til italienske byer (Søndergaard bor naturligvis i Italien det nye Berlin), til jazz, Bach, til Joseph Conrad, til Pound, til Horats, Kafka og Klee, til alting lækkert i denne verden. Og vi fornemmer hurtigt, at denne bog ikke er blevet til ved en tilfældighed, at det ikke er nogen uvidende, illitterær opkomlings hastige venstrehåndsarbejde (selvom der godt nok også ER en enkelt pik et sted).
Ordenes blues
Men så som sagt alligevel ikke, altså det er ikke nogen ørkenvandring. Eller også er det en god sådan. Eller interessant. Nej, jeg tog fejl, det ER en ørkenvandring, og omslagets blå ER alle ordenes blues derindefra, genert blødende igennem. Det er en sine steder kold og tør ørken. Og varm. Og som der dog bliver gået i den. Og til den. Der gås, ind og ud af skind og tilbage igen selv vandet går endda et sted. Og måske ER det små skridt, og muligvis er det kun en slentretur for menneskeheden, men det ER et gigantisk pænt skridt i den rigtige retning, i det muligvis ikke helt rigtige Sahara, og kræftens Sahara, og hverdagens, og det slet ikke hverdagsagtige. Vild sol i alt, som der står et sted.
Sofabløde sætninger
Bogen indeholder fire blokke: Vademecum, Natblog, Portræt med Orfeus og Eurydike, og Dagblog. En blog er en persons personlige skriblerier på nettet, og der findes millioner af dem. Ingen helt som disse, dog. Og sådan får man trukket en slags cirkel fra Vergil til dagens hippe internet. Der er oaser af labert sprog at hvile øjet i, det er der. Sætninger så sofaagtigt behagelige, at man næsten ikke kan få panden op af dem igen. Men den her bog handler om at gå, så du må videre. Gå distancen. Jeg har gået bogen igennem tre gange nu, og selvom det har været jordiske, almindelige gåture (i en ikke helt almindelig hjernes nye Sahara), så er det … ja undskyld: helt sikkert adskillige okay skridt i den helt rigtige retning.
|
* * *
Teksteksempler
Uddrag fra Natblog
19/8
Der er krig på alle kanaler. Men også den er uden retning.
Regnen kommer, og det er fredag, og der er ingenting at holde sig
til. Orfeus og Eurydike ringer fra Napoli, jeg skulle hilse.
Jeg går en lang tur op i bakkerne.
Et brombærkrat vrimler med brombær, små klaser sol. Længere
oppe står store kaktus med orange frugter.
Hvis man lytter, kan man høre efteråret gå sin motor efter,
fylde brændstof på, prøve sin kapacitet. Det tvivler ikke.
23/9
Natten er her igen.
Nogen har lukket mig inde i kontroltårnet og smidt nøglerne
væk. Ord beder om landingstilladelse. Kom ind.
Jeg tror på ordenes sammensværgelser bag om ryggen
på syntaksen.
Der er kun at blive ved.
For fuld udblæsning. Håbe på at det går. Selv om vi ingen steder
har at gå hen. Skrive som aftenlyset der river afgrunde
op i alle farver. Et spektrum fra violet til fosforescerende grønt.
Et lys falder på de ord, som står her. Jeg går
op i bjergene med en usynlig hund og skriver et digt.
24/9
Gulvene siger: Hej fødder.
Vi går og hedder noget: Kontrapunkt, bristepunkt, smeltepunkt.
Tiden afvikler sit program, den løber, den går, den står
stille:
Kroppen falder fremad i sit ettal, for alting
er skrånende, alting
er blind tillid til gulve, tillid til dig,
jeg går tilbage, skridt
for skridt, jeg sidder på toilettet i min farmors badeværelse,
et gulv af gule,
brune og blå rektangulære kakler, en måde
at falde i staver på, aflange staver af kakkelmateriale,
og der på toilettet i tankerne skære kaklerne fri
og lægge dem tilbage
i gulvet, i nye mønstre,
langt mere tilfredsstillende mønstre, i begyndelsen var
mønsteret,
den gule, brune og blå følelse mod fodsålerne,
tilfældige formuleringer, tilløb til figuration, her og der spor
af en blomst med kronblade, et ansigt, en kakerlak, en kniv
eller en skruetrækker ville kunne det,
brække dem løs, kaklerne, men det er umuligt, fødderne
må
acceptere alle slags gulve, alle gangbare overflader.
Vi leder efter steder at gå ud fra. Gulvet er et udgangspunkt.
Stedet er den gåendes
faste bopæl. Fornemmelsen for sted. Dette sted: Vi.
Vi lukker luften ud af stedet, som af et badedyr,
og bærer det med os.
Uddrag fra Dagblog
21/3
Købte brød og avis. Oversatte til kl. 2.
Det går fremad. Mine sanser berører verden let. Genfindende
det umisteligt menneskelige: Vi er små midlertidigt tænkende
kviste brækket af verden. Talende pinde eller blade der
overvejer indkøb af elektronik: Vi er liv bygget ind i
kulstofatomer, og bevidstheden en kortslutning i programmet.
De tænkende blade og grene rådner i jordsmonnet: Humus,
homo, jordboer.
Vi er vand, der har givet sig til at huske, elske og udvikle kræft.
Hver sætning er organisk bevægeligt materiale.
En insisteren på liv, en hukommelse der giver sig til kende med
et vanvids omsorg for detaljer.
22/3
Tråde af vand trukket til tyst lykke. Den lette
forventningsfulde skarphed i luften opblødt af forudanelsen om
forår.
Det røgede lys. Børnene leger på bænkene. Palmerne
vinker til havet. Husene i baggrunden.
Baggrunden. Baggrunden er væsentlig, men ikke her.
Jeg opsøger øjeblikke i tiden. I dag var jeg fx på trykkeriet.
Der lugtede "forunderligt". Det ord har
tryksværtens duft. Der lå et prøvetryk af mine digte og ventede
på mig, pakket ind i brunt papir. Langt flere ting i verden burde
pakkes ind i brunt papir.
13/4
Dagen står fuld af høje skråsikre lykkeskygger.
At dø nu vil være for pompøst, selvom jeg forstår, det må være
snart. Jeg kører børnene fra skole til fodbold og tager telefoner
og åbner breve og finder bøger frem. Lyde fra digte trænger
igennem mig. Gæsterne spiser af maden og drikker kaffen og
siger ord ud i den stearinlysoplyste stue.
Det er så roligt, så ufatteligt roligt. Man fatter ikke en skid, før
det er for sent.
[ t o p ] [ h j e m ] |