Hvad er Sentura? | Indeks | Abonnement | Forhandlere | Links | Notits | Hjem

 M A G A S I N   F O R   F I L M   -  L I T T E R A T U R   -  T V                 w w w . s e n t u r a . d k

 

ANMELDELSE
Ebbe Kyrø: Skriv bedre
169 sider
kr. 179,95
Forlaget Høst & Søn
Udkom 27. marts 2001


Af Johnny Hedegaard Madsen
18/4-01

 

omslag
 

Godvillige skriveråd

Det er knapt nogle måneder siden, at der udkom en bog med titlen skrivgodt.dk. Nu udgiver Ebbe Kyrø en bog, som hedder Skriv bedre.
    Bogen har været planlagt så længe, at det uden tvivl er en tilfældighed. Lidt af et skægt sammentræf er det alligevel.
    Det er sikkert kun et spørgsmål om tid, inden en eller anden gesjæftig person griber depechen og skriver den indlysende efterfølger Skriv bedst.


Praktisk erfaring
Forfatteren til Skriv bedre, Ebbe Kyrø, har arbejdet i 14 år som sprogkonsulent og er også ansat som ekstern lektor i kommunikation ved RUC. Vi har altså uden tvivl at gøre med en person, som både har praktisk og teoretisk erfaring med sprog. Dét præger bogens kvalitet.
    På den ene side har han overblik og ved præcis, hvad han taler om. På den anden side, er han ikke mere teorirytter end, at han hurtigt og gladeligt øser af sine praktiske erfaringer.


Grundigt omkring
Til bogens fordel taler, at den er indbydende skrevet, underholdende og let at læse. Teksten er brudt op med mange interessante teksteksempler – avisartikler, pressemeddelelser, notitser o.lign. De får lov til at fremstå som i deres oprindelige medie. Det gør, at man hele tiden kan kigge Kyrø i kortene med mulighed for selv at vurdere, om man er enig eller uenig.
    Derudover kommer han grundigt rundt om emnet med praktiske eksempler og fif, som formodentlig er unikke i hans bog. Det gælder fx afsnittene om metaforer, om sproget i e-mails, om fyndord og om målgrupper, her de såkaldte segmenter.


Folder sig ikke ud
Denne grundighed er imidlertid også bogens problem. Han kommer rundt om det meste og har ikke rigtig plads til at folde sig ud og komme ordentligt i dybden. Derfor ender fx afsnittet om segmenterne med at være for svævende og ubrugbart i en konkret skrivesituation.
    Også afsnittet om fyndord er en tynd omgang. Listerne over synonymer til ordet "sagde" (i et afsnit om variation ), eller to en halv side med en liste over de mest brugte forkortelser virker ligeledes overflødige.
    Og hvad har afsnittet om mødeteknik at gøre i en bog om at skrive godt?


Enig eller uenig
Man kan naturligvis også være enig eller uenig i en del af hans råd.
    Eksempelvis mener jeg ikke, at man i en e-mail (som han sprogpuristisk konsekvent kalder e-post) nødvendigvis skal sætte "navn, virksomhed, adresse, telefon, telefax, e-post og www-adresse nederst". Et tidligere sted skriver han da også selv om ikke at skrive til – men med mennesker.
    Altid at vedlægge sit imponerende visitkort, kan godt virke noget afstandsskabende at skrive til mennesker.


Den obligatoriske stavefejl
Ingen tvivl om, at det er utaknemmelig opgave at udgive en bog om sprog.
    Uanset hvor god bogen er, vil de sprogkyndige anmeldere fx falde over hinanden i forsøget på at finde stavefejl. Der synes, at gælde en regel – som man kunne kalde det 11. bud i Janteloven – at en person, som giver andre råd om at skrive og stave, selv skal holde stien ren. Naturligvis glæder det mig derfor at kunne oplyse om den obligatoriske stavefejl på side 82, hvor der står "katagorier".
    Men det er, så vidt jeg kan se, også den eneste.


Skægge bonus-oplysninger
Bogens sigte er nok mest folk, som har brug for at kommunikere i en erhvervs-situation. Men sprogråd er jo – næsten – universelle. Den kan derfor også læses af folk, der ikke er blevet for store til at lytte til rådene fra en erfaren og godvillig skribent.
    Og er man alligevel helt sikker på, man ved det meste, kan man da glæde sig over de skægge bonus-oplysninger.
    Ebbe Kyrø giver fx et bud på den tekst, som muligvis har verdensrekord i forvægt (dvs. kancelli-stil). Desuden kan man – for første gang – læse den berømte fax fra Spar Nord-sagen. Et skoleeksempel på utydelig kommunikation.

Skriv bedre er ikke bedst.
    Men den er udmærket.

 

[ t o p ]       [ h j e m ]