Hvad er Sentura? | Indeks | Abonnement | Forhandlere | Links | Notits | Hjem

 M A G A S I N   F O R   F I L M   -  L I T T E R A T U R   -  T V                 w w w . s e n t u r a . d k

 

ANMELDELSE
Anders Søgaard: Digte 1
44 sider
Kr. 150,-
Gyldendal
2001


Af
Johnny Hedegaard Madsen

 

omslag
 

Mælke-dranker

I Dansk Synonym Ordbog står under ordet naiv følgende: uerfaren, trohjertig, troskyldig, blåøjet, lige kommet ind med firetoget, endnu ikke tør bag ørerne, som køber katten i sækken, uskyldig, ukritisk, enfoldig, barnlig, ukunstlet, primitiv, hjemmestrikket, godtkøbs.
    Med digtsamlingen Digte 1 kvalificerer den kun 20 årige Anders Søgaard sig til at få sit navn skrevet på denne liste.

De 34 spinkle digte i den lille, græskblå bog stiller sig nemlig Schade-naivt og storøjet an mod verden.
    Der er søde kærlighedsdigte, hvor det længste man går er til et lille kys på Islands Brygge. Erindringsdigte om fx faderen, der lugter af boremaskine og som ryger – med børneperspektivets overdrivelse – "150 cigaretter om dagen".
    Om jordbær med sødmælk, køleskabe, flagermus, uendelighed, lidt poetik og "lindgren. a" – formodentlig Astrid Lindgren.

Kravlebarn siger goddag
Udefra set, ligger det naive selvfølgelig ikke så meget i emnerne, poeten tager op. Mere måden han behandler, undersøger, leger med dem på og så den sproglige holdning.
    For nu at tage det i rækkefølge, behandler han ikke emnerne analyserende. Mere som et nysgerrigt barn, der kravler rundt og siger glad goddag til tingene.
    Lidt som i det søde digt "hej flagermus", som minder om disse hersens store billedbøger med hyggelig og enkel tekst, man læser op for børn i 2-4 års alderen.
    Søgaard er udmærket klar over, hvad det er han laver og tilføjer i en parentes til titlen ordene "en billedbog".

Forklar et æble om morgenen
Den samme omverdensholdning går igen i digtene om kærlighed og i de mere filosofiske om evighed og Newton.
   Det er ikke dybe tanker om universet og uendeligheden, som er sigtet, snarere muligheden at fortælle, at tankerne er ikke så vigtige. Han ved tankerne eksisterer, men et æble, som falder tidligt om morgen kan ikke sådan forklares.
    I små indlagte drillerier, fniser han også lidt af firserdigterne – "engle derimod/er blevet hængende/siden firserne". Det gør han netop fordi, han ikke dykker ned i sjælen på dén måde. Han prøver snarere at kigge på omgivelserne, at sige tingene som de er, at skænke dem varme og kærlighed fra sin sjæl.
   På den måde ligner han en olding i sin erkendelse, at tingene, når alt kommer til alt, er enkle.

Besværgende digte
Hans sproglige metode – selvom man vånder sig ved at bruge så tunge ord om disse bristefærdige edderkoppespind – er som barnet, der lærer at tale, som lærer i remser.
    I nogle af de længere digte, såsom indledningsdigtet og digtet om Atlas – ikke den mytologiske; men køleskabet! – skyder han ligesom et ord eller et element ind i starten. Det ord skydes rundt i digtet og inddrager efterhånden nogle få andre kodeord fra omgivelserne, der så igen rutscher ind og ud af digtet.
    Gentagelserne er næsten besværgende.

Små huse af abc-klodser
Man kunne godt sige, at der også stikker lidt af en konkretist i Anders Søgaard.
    Alle hans digte har således en næsten skematisk tydelig struktur. De er så stramt opbyggede omkring selve fundamentet, metoden han bruger i det enkelte digt. Som om han også undersøger, hvor lidt eller hvor meget, der gør et digt.
    Det konkretistiske præg understreges også af, at han som Gustaf Munch-Petersen ikke bruger nogen punktummer i bogen og skriver alle ordene med småt. Digtene bliver på den måde bygget op som små huse af konkrete abc-klodser.
    De får en bund, et tag, en dør og – vupti – så banker poesien på og flytter lige så stille ind.

Smiley-digte
Søgaards digte er ikke den slags poesi, der skyder stjerner ned med kanoner.
    Vi er helt nede i børnehøjde, nede at lugte til græsset og se på billerne, hvor tingene og perspektivet er den stille glæde ved at være til (hvad bogens layouter også signalerer ved på bogryggen, usædvanligt, at skrive titel og navn for neden).
    Digtene gør ganske enkelt sin læser glad. På samme måde som når man hører et barn sige helt banale ting. Og det ville ikke være ved siden af at give dem prædikatet smiley-digte.
    Store klare streger – så selv de nærsynede og tungnemme på bageste række også kan følge med.
    Og så tilgiver jeg gerne, at de er hurtigt læste og måske ikke har så megen dybde.
    Rart med en ung poet, der bevidst tør være ung. Tør trimle nysgerrigt om midt i verden. Tør opføre sig drukkent efter et glas velskænket sødmælk.

 

Teksteksempler

lindgren, a.

hun bygger kastanjemænd
af tandstikkere og
vatkugler
bortset fra en enkelt
der triller rundt på gulvet
og ud af døren
hvor sofie
leger tagfat med solen


 


hej flagermus (en billedbog)

hej flagermus
du ser alt i natten
hvordan har du det med
at ingen ser dig?

hej humlebi
med sorte og gule striber
ved du det godt –
at du er for fed til at flyve?

og hej vovhund
menneskets bedste ven
vi kaster pinde efter dig
og flytter til forstæder

og i forstæderne
drikker vi saftevand
og vifter humlebier væk
med comics og jumbobøger

hej sultan
læg dig i sandet, skal
jeg smøre dine solbrændte
skuldre ind i solcreme?

hej kamel
du står og pisser
men du skal pisse længe
for at lave en oase

hej kvinde
menneskets bedste ven
vi kaster børn efter dig
og flytter i villaer

og i villaerne
er der nogen der vælter
et glas saftevand
på gulvet

hej lise
du skal ikke græde
pyt med det og hvad var
det nu jeg sagde

hej blyant
der vandrer med skriften
gider du at stoppe det er
langt ud på natten

 

[ t o p ]       [ h j e m ]