Hvad er Sentura? | Indeks | Abonnement | Forhandlere | Links | Notits | Hjem
 M A G A S I N   F O R   L I T T E R A T U R   O G   L E V E N D E   B I L L E D E R                 w w w . s e n t u r a . d k  

Publiceret d. 12.10.2009
[Opdateret d. 12.1.2010]

ANMELDELSE
Theis Ørntoft:
Yeahsuiten
Digte
56 sider
Kr. 179,-
Gyldendal
Udkommet 23. september 2009

 

Af
Stefan Kjerkegaard




Omslag til bogen

Theis Ørntoft
Er født i 1984 og opvokset i Alling og Århus. Har de sidste fire år boet i København og er uddannet på Forfatterskolen.

Debuterer med digtsamlingen Yeahsuiten.

Er forsanger i bandet Twins Twins.

Træt af kedelige digte
"Jeg læser mange digtere og bliver tit træt af dem. Jeg får lyst til at sabotere deres digte på grund af den stive, gængse og harmoniske måde, de er skrevet og præsenteret på i digtsamlinger, og som gør dem kedelige."
Citat: Theis Ørntoft i interview [MetroXpress, 9. juli 2009]


Portræt af Theis Ørntoft. Foto: Anders von Greffelstejn, 2009.
Portræt af Theis Ørntoft.
Foto: Anders von Greffelstejn, 2009.




*

RELEVANTE LINKS:

Læs det korte interview med Theis Ørntoft hos MetroXpress...

Hør et kort interview med Theis Ørntoft i Skønlitteratur på P1 [9. januar 2010], hvor han fortæller om at debutere...

Theis Ørntoft synger i bandet Twins Twins – besøg bandet på myspace.com...


  De unge zombier

Digte fra en selvfremstillingstid. Vor anmelder føler sig sygt gammel, når han bladrer i Theis Ørntofts digtsamling.

BONUS-INFO:
Direkte til smagsprøve fra bogen

ANMELDELSE: Jeg følte mig sygt gammel, da jeg de første par gange bladrede i Theis Ørntofts debutdigtsamling Yeahsuiten.

Dels fordi sproget, fx et ord som ”sygt”, der figurerer flere gange i Ørntofts digte, og som min datter på otte og hendes klassekammerater bruger i udstrakt grad, virkede distancerende på min læsning – dels pga. coveret, både de unge zombier på forsiden og paradebilledet af forfatteren på flappen, anstillet dekadent på en dobbeltseng sammen med en vinflaske, et askebæger og et stykke melon, men også med guitaren og solbrillerne klar, formentlig stirrende på et fjernsyn.

Men hvad kan man sige – vi lever vel i en efterhånden ekstrem selvfremstillingstid?

Zombie-jeg
Og zombier er måske det mest præcise ord for den identitetsfornemmelse, disse digte tilsammen afsætter. Identiteten, en følelses af kontinuitet i bevidstheden, er ikke så meget forankret i sproget og jeget, som den er forankret i kroppen, når den skider, løber, er fuld, sover eller er søvnig.

I digtet Jeg går hen ad gaden og det er et vendepunkt i mit liv, hvor jeget meget sigende er på en løbetur, læser man følgende sætninger

”åh jeg ved sgu snart ikke hvad jeg synes om dét og dét
åh jeg, du er et led i en narration
jeg er en jøde, en laks, en pige med diller, mit flag er hejst,
jeg har intet flag
jeg bor omme på den ene side af jorden
jeg har en etnisk baggrund
jeg bor på anden sal, jeg bor på en anden sal,
jeg bor på en eller anden sal
jeg heiler
kroppen kaster en skygge for jeget
kroppen kaster en skygge for meget”

Jeg er et led i en narration, ja måske endog et led i en fiktion, ren overflade, en maske man smider, når man ikke længere orker at tage den på.

Man kunne fristes til at kalde det centrallyrisk, men i så fald kun centrallyrisk ved en tilfældighed, eller hvis det ellers passer ind i resten af selvfremstillingen.

Facebookpoesi
Da jeg læste ovenstående digt sammen med mine studerende, begyndte de spontant at snakke om Facebook og Twitter, om overfladiskhed og disse online statements om, hvad man laver nu og nu og nu.

Jeget er da også en form for online-tilstand, imens kroppen er offline; det eneste befriet fra den overfladiskhed, man ellers fornemmer. Et jeg der ”taler med ansigter, ikke mennesker”, som det hedder et sted.

Ny poetisk tone
I Ørntofts digte er der således en indbygget afstand til jeget og dets fornemmelse for verden, som er yderst vedkommende og muligvis tidstypisk for unge mennesker i dag.

Digtene formår på en ligefrem måde at få beskrevet en ekstrem overfladiskhed – kun forbundet af den stil, der lægges for dagen, om det nu er tøjet eller den musik, man lytter til – i sammenhæng med en dybere fornemmelse for verden, som helt grundlæggende er poetisk. Den splittelse forsøger digtene at skrive sig henover, og de gør det med succes.

I virkeligheden burde det måske ikke være digte, som kommer ud af Ørntofts mixerpult, snarere små pophits, men jeg synes alligevel, at digtene formår at indfange en tone og en jeg-fornemmelse, som vi endnu ikke helt har stiftet bekendtskab med i dansk poesi – kun på Facebook og lignende steder.



* * *

 
Teksteksempel


Verden uden søvn


Prøver at tænke lidt på hvis man aldrig skulle sove
så ville man fyre rundt og være godt sindssyg!

jeg tænker på en person der hedder Klaus
helt blæst person
han ligner en af dinosaurerne fra Landet for længe siden

den skrøbelige kiosk er forsvundet
en kvinde viser mig ondskabens skulder

jeg skal forestille mig, at jeg kigger ud gennem et par øjne
ud gennem et par solbriller, ud gennem en gade
ud gennem en by, men det er fandme meget svært
jeg er bare en måde at opleve på


[NB! Digtet står side 12 i bogen. Linjedeling og opsætning kan være anderledes end i bogen, det gælder også citatet i anmeldelsen.]

[ t o p ]       [ h j e m ]