Publiceret d. 28.3.2006
[Opdateret d. 28.3.2006]
ANMELDELSE
Morten E. Nørskov:
Mand i uddrag
Roman
og
Påfaldende diskret
Langdigt
[med musik af Lars Koldkjær]
75 sider/25:20 minutter
Kr. 172,- Samlet
Tab&Nar
Udkommet 17. februar 2006
Nicki B. E. Hansen:
Fjolsernes hus
Roman
178 sider
Kr. 197,-
Tab&Nar
Udkommet 17. februar 2006
Af
Ulf Joel Jensen
Forside til Mand i udddrag
Fakta om forfatterne
Morten E. Nørskov er uddannet cand.phil., har haft noveller og digte i antologier og tidsskrifter, bl.a. Hvedekorn. Underviser i kreativ skrivning og litteratur. Bosat på Nørrebro.
Nicki B. E. Hansen (f. 1972), opvokset i Valby og Nordvest i København. Cand.mag. i dansk og mag.art. i litteraturvidenskab, BA i Polsk og Østeuropastudier. I dag katolsk præste-studerende og bosiddende i Rom.
Et syrligt drop
lyninterview med Christian Bonde Korsgaard fra Tab&Nar
Fortæl om baggrunden for forlaget...
Kort sagt: Vi blev trætte af at vente på afslag og høre på gode råd, der alligevel aldrig førte til udgivelser. Begge forlagets første romaner var tæt på at gå gennem diverse nåleøjne, men så var der nogen der fik kolde fødder hver gang. Derudover får forfatteren kreativ kontrol over hele processen hos os. Jeg vil oprigtigt mene at vores udgivelser har bevaret en kant som mange større forlag bortskærer af hensyn til markedets vaner. Det dårlige er så, at det kan føles som opad bakke, en ret stejl bakke.
Hvorfor navnet Tab&Nar? Nå jo, hvor galt kan det gå? Det er for at fremprovokere en reaktion, mange hader navnet, men der ligger dét i det, at det er en win-win situation. Hvis vi fejler, har det jo så været meningen. Det er både et lidt syrligt drop til forlagsbranchen, der virker forholdsvist betændt og altmodisch, samt et udtryk for naive fremtidsdrømme. Kan vi narre jer til at give os penge, den slags.
Har I nye planer?
- Udover, at få de to første bøger solgt, er der tre ting: Vi håber at have en digtsamling på vej af Willum Peder Trellund, vi sender Morten ud at optræde med Lars Koldkjær (det er Turèll-agtigt, morsomt, drømmende), og så har vi startet en føljeton, vi kalder Tab&Nars Kortspil. Ch-ch-check det ud på hjemmesiden.
NB! Christian Bonde Korsgaard er sammen med Morten E. Nørskov initiativtager og redaktør på forlaget. Han er uddannet cand.mag. i dansk og har skrevet enkelte artikler til Sentura.
 Forside til Fjolsernes hus
|
*
RELEVANTE
LINKS:
Besøg Tab&Nars hjemmeside du kan fx læse mere om kortspillet, hvor du selv kan bidrage eller bestille en bog...
Morten E. Nørskov er ansvarshavende redaktør på litteraturtidsskriftet Grafen, hvor også Nicki B. E. Hansen har været involveret besøg Grafen og læs fx nogle af deres artikler eller græs lidt i arkivet...
På Hald Hovedgaard kan du se et hyggeligt foto af Morten E. Nørskov, der har haft held med snøren...
På katpod.dk katolsk podcasting kan du bl.a. se et foto af Nicki B. E. Hansen og høre hans kommentarer og nyheder fra Rom...
|
|
Mågefrygt og slangesætninger
Nogle gange er livet for kort til ironi andre gange er der ikke andet. Danmark har fået et nyt forlag, en sær og distanceblændende fætter med navnet TON en forkortelse for Tab&Nar...
BONUS-INFO:
Direkte til smagsprøver fra bøgerne
ANMELDELSE: Forlaget Tab&Nar (udtales vistnok "tabernar") åbner forretningen med to meget forskellige bøger og en cd med et langdigt til musik. Samt en børnebog som ikke omtales hér.
Morten E. Nørskov er manden bag kortromanen Mand i uddrag og langdigtet Påfaldende diskret, som følger med romanen. I romanen og i digtet følger vi en vaskeægte social taber (og selvom det er fristende at udnævne hovedpersonen til en tabernar, qua forlagets navn, så afholder jeg mig fra det) på seriøs deroute.
"Han pisser på sig selv og skider på alle andre. Men han brækker sig ikke. Selvom verden er rådden…" hedder det (både i digtet og i kortromanen) om hovedpersonen, som har slået sig på flasken. Igen. Læseren følger den unavngivne antihelts fald gennem alkoholtåger, cigaretrøg, paranoia, mågefrygt, flaske på flaske på flaske. Han mister retten til a-kasse, trues med at blive sat på gaden, trues med nedsat bistandshjælp, trues af fallit. Mental, økonomisk, social, menneskelig fallit. Han er en fantast. Drop out fra en eller anden akademisk institution, som ikke kan finde sig til rette i sin nye rolle. Fantaserer fortsat om at færdiggøre sin roman. Om at bryde igennem. Bryde ud. Af sin egen nedadskruede cirkel. Af sit eget håbløse liv.
Digt og roman kredser i hver sin kadence omkring denne skæbne. Musikken til digtet er af Lars Koldkjær, tranceskabende, monotont og lounge-agtig. Projektet er ærligt, velskrevet men desværre ikke rigtig fængende nok til at få sin læser ret langt op ad stolen. Sådan lidt Mads Nygaard lidt-for-light-agtigt. Jovist manden i digt og roman findes uden tvivl, men hvad vi skal med denne skildring af ham, bliver aldrig helt klart.
Ironi og mærkelige kapitler
Forlagets anden bog, Fjolsernes hus af Nicki Hansen, præsenteres som "en samtidsopera som slynger lange slangesætninger med et ironisk spydkast gennem enhver falsk selvforståelse...".
Fjolsernes hus er en underlig, kulørt beretning om livet på et kollegium i København. Stærkt genkendelig for de, der har været der (altså beboet et hvilket som helst kollegium), ganske underholdende og sjov men også underligt uvedkommende. Persongalleriet er, som det ofte er tilfældet på kollegier, ganske kulørt og tæller bl.a. de navnkundige Alko-Andersen, Jern Henrik, Perker-John, Den Fede og Anne-Mette, som har den særhed, at hun som så vidt vides den eneste på verdensplan overhovedet ikke har nogen fortid…
Fjolsernes hus afvikles som en intuitivt springende beretning. Når der er behov for at redegøre for en persons fortid (forudsat altså at personen har en sådan), så smækker forfatteren uden videre en ny overskrift ind uagtet at det er midt i en anden fortælling, som ikke nødvendigvis søges afrundet eller sparket til hjørnespark; ikke engang med hverken komma eller punktum, den nye overskrift kommer bare bum, dumpende uden videre og under denne overskrift afvikles den nye, lille krølle på fortællingen… Kapitlerne i romanen er oftest små, sjove krumspring, enkeltstående scener med sære, indforståede overskrifter.
Der er både præcise iagttagelser og ironisk distance i Fjolsernes hus. Og det er nok specielt det sidste, den lidt bedrevidende og frygtsomme gennem-sig-bag-den-sjove-ironi, der gør projektet lidt for langt i det akademiske spyt til denne anmelders smag.
Spøjse priser
På den spøjse hjemmeside præsenterer forlaget sig som et, der lider "af en ulykkelig kærlighed til det kompromisløse og driver drømmende af sted med en naiv realisme, som udtrykker sig kortfattet og med store fagter." Som sådan skal de være mere end velkomne.
Ikke mindst deres prispolitik (Fjolsernes hus koster 197 kr., Mand i uddrag(inkl. cd'en Påfaldende diskret) koster 172 kr., begge værker fås samlet for 301 kr., mens cd'en alene koster 77 kr. og en børnebog fra forlaget med titlen Styr på dyr kan erhverves for 71 kr. (to stk. for 103 kr.)… Hele baduljen (et eksemplar af hver bog + cd) kan købes samlet for i alt 345 kr. gebyr og portofrit over hele landet) er nyskabende og kan vise sig en seriøs udfordring for den etablerede forlagsverden..!
* * *
Teksteksempler
1. Uddrag fra Mand i uddrag
Han kommer vandrende. Fredeligt. I de blå og rødsprængte
øjne kan folk ikke se sig selv, men de kan se
og lugte, hvor han holder til. Stedet han altid vender
tilbage til. Han stirrer udtryksløst ind i solen. Den
hælder mod horisontens huse. Han krydser Mimersgade
og bestiller en pølse, grimasserer og synger ”det
hele lidt til og meget mer”. Han spiser og spilder obligatorisk
ned ad sig selv, på skjorten, får også den
klat på buksebenet som man stående på et ben forsøger
at tørre af med skoen. En vanskelig øvelse.
En tyver til pølsemanden på gaden, siger han og
hilser overdrevent med en finger eller to til hatteskyggen.
Vender sig så med en dyb indånding. Med solen
i ryggen, trukket af sin egen evige skygge, forsvinder
han ind i Café Heimdals røgfyldte mørke.
Lejligheden er fuld af lort og gamle mælkekartoner.
Han er bekymret for at stå op. Det er umuligt at bevæge
sig rundt i de to små værelser uden at støde
ind i ting. Han vælter flaskerne og askebægeret på
gulvet, da han efter at have været gennem de tomme
pakker på sengebordet rækker ud og roder efter et
skod. Djævlelort og pavepis, mumler han, men det
er ikke en dag til store armbevægelser. Klokken er ti
over elleve. Om det er morgen eller aften, det er ikke
til at sige, vækkeuret er gået i stå. Han trækker det
op, mens han ligger i sengen. Verden går i gang igen
ti over elleve. I hans lejlighed.
På tre kommer han op i siddende. Der afgår tog
til Tønder, Bramming, Fredericia og alle S-togsstationer
i hovedstadsområdet, i alle retninger afgår der
tog fra et sted inde i hjernen. Han må lægge sig lidt
på siden, inden han med hænderne tæt presset mod
kraniet finder vej til badeværelset, hvor han med den
ene hånd plasker vand i ansigtet, mens han med den
anden støtter sig til væggen. Han lader vandet fra den
kolde hane løbe, gennembløder et håndklæde og lægger
det omkring nakken. Sådan står han i ti minutter
eller mere, svajende og med koldsved piblende frem
på benene.
I køkkenet er der hverken panodiler eller bajere.
Det ved han, inden han når så langt. Han åbner en
dåse makrel i tomat, dens næse sender mavesækken
op i halsen til hilsen. Han må lade den stå, men han
kaster ikke op. Det gør han aldrig. Hvilket helsemæs11
sigt set er en skam. Kastede han op, ville han på kort
sigt have færre kvaler i efterbranderten, og på langt
sigt ville hans lever og nyrer tage mindre skade. Men
det nytter jo ikke noget. Han finder pung og tøj ved
sengen, samler flaskerne sammen i en pose og kigger
sig en enkelt gang meget diskret i spejlet over
den smalle kommode i gangen. Han går i Føtex, undgår
den lille købmand på hjørnet, han klarer ikke at
møde nogen, han kender. Måske når han har taget et
bad og fået et par bajere foran fjernsynet.
Det er onsdag, der er Champions League, han har
spillet 100 kroner på 3-3 til 100 gange pengene igen,
for satan. Han vinder selvfølgelig aldrig noget, men
allerede før kampen er fløjtet i gang er hans tilstand
betragteligt bedret. Han kommer til at gå ud senere,
ingen tvivl om det.
NB! Uddraget er fra s. 9-11.
2. Uddrag fra Fjolsernes hus
Da Henrik havde overstået tiende klasse og netop var fyldt
sytten begyndte han i gymnasiet. Han var nu fuldt udvokset,
og det samme var hans kønsorgan. Han havde målt omhyggeligt
efter. I slap tilstand elleve centimeter lang og fire i diameter.
I stiv tilstand frygtindgydende fireogtredive centimeter
eller over en femtedel af hans højde, som han tænkte, og otte
i diameter. Det er nu ikke helt sandt, hans målebånd var en
smule unøjagtigt, og han afrunding lidt for gavmild. De virkelige
mål kommer her, men kun for den stive tilstand, der jo
er den mest interessante: 33,7 og 7,6. Det er dog stadigvæk
imponerende, og jeg så derfor ingen grund til at rette ham.
I gymnasiet krævede det kun en enkelt tur under fællesbruserne
efter idræt, før klassekammeraterne havde erkendt
hans storhed. Selv idrætslæreren, der var stolt af sin egen
udrustning og altid underviste i de dengang næsten moderne
cykelshorts for ligesom at fremhæve dette aspekt af sin fysiognomi,
blegnede et øjeblik eller to på vej mod sin aflukkede
bruser, som han nu pludseligt var gladere for end ellers.
Med en blanding af misundelse, afmagt og den vulgære
humor, der kendetegner sunde drenge, blev Henrik hurtigt
til Jern-Henrik, hvad der alligevel var for subtilt til de fleste,
de kendte som sagt ikke den tegneserie, eller mere folkeligt
simpelthen til Hestepikken.
Henrik var ikke ked af disse øgenavne og endnu mindre
10
ked af, at de med tiden blev stadigt mere udbredte og benyttede
blandt gymnasiets elever. Selv underviserne antog
efterhånden den vane at tiltale ham Jern-Henrik. Det andet
øge-, eller et kælenavn var det måske, var dem dog et
nummer for skrapt. De var jo undervisere og cand.mag.’ere,
de havde gået, nej studeret, på universitetet, de havde dannelse
og ønskede alle deres skuffede til DKP, VS, SAP, KAP
og andre forjættende akronymer afgivne stemmer til trods at
vise dette og i øvrigt at besidde autoritet og lærerværdighed,
og derfor var det ikke alt, deriblandt Hestepikken, de kunne
tage i deres mund.
Som alle raske drenge kendte Henrik naturligvis til selvtilfredsstillelsens
ensomme og monotone liderlighed. For ham
var den en kilde til udløsning og stolthed, når han med to
hænder rev i sin vældige pik. Hans løsslupne bevægelser i
køkkenrullens nærhed forhindrede aldrig et tredie, selvbeundrende
øje i at kigge med, og det var blot endnu en dimension
af selvtilfredsstillelsen.
O, Henrik, du Hestepik, på dit stadigt lydisolerede værelse,
der nu gunstigt skjuler din svinske grynten, mens du med
kærtegn mishandler dig selv bøjet over dine pornoblades tiltrækkende,
grimme og effektive glitter af åbne og fyldte munde,
af bare patter, spredte kusser og savlende pikke, umulige
fotografier af umulige stillinger skabt til umulige mennesker
som os, købt for en slik, alene i smug i kioskerne, hurtigt nu,
her er ingen andre og ned i skoletasken, eller mere dristigt i
grupper i supermarkeder i en solidarisk, hinanden påtvunget
og halvt kunstig kådhed, mens én af jer ved kassen udbryder
højt og uden at være blevet spurgt, Express er sgu det bedste
af dem, sandt måske, men ikke kun Express, også Ugens
Rapport med de legendariske Grå Sider, SuperExpress, Cats
og alle de andre er fyldte, så herligt fyldte, med obskøne og
urealistiske historier, med almindelige, menneskelige drømme
om omkostningsfri og uendelige glæder, købt først i nysgerrighed,
siden i desperation over den pige, der ikke er der,
og altid i dagligdags, allestedsnærværende, liderlig længsel.
Alt det kunne man dengang få for omkring fyrre kroner eller
en times arbejde på lageret i Rødovre Centrums vinhandel.
Henrik var dog som alle andre drenge mere ambitiøs, og han
satte sig selv et mål, urealistisk højt, uopnåeligt: Han ville
i seng med en rigtig, levende pige. Det pinte ham dagligt,
hver time og hvert minut, at han ikke havde været det. Det
pinte ham, fordi han vidste, at nogle af de andre allerede var
blevet lukket indenfor, hvor det flyder med mælk, honning
og ukendte safter, og det pinte ham overhovedet, fordi han
ikke havde været det. Det var det eneste, han tænkte på. Han
gik i skole, han løste opgaver, og han skrev stile, han spiste
aftensmad med sine forældre og gik i biografen med sine venner,
men det var slet ikke ham, det var hans dobbeltgænger.
Den rigtige Henrik lå nedenunder denne sin sociale medhjælper
og tænkte på sex og på, hvordan man kunne få det. Han
var slet ikke sikker på, at man kunne, men selvfølgelig kunne
man det. Det var faktisk slet ikke så svært, som han gik og
troede.
Til en gymnasiefest stod Henrik i kælderlokalet, han havde
ikke lyst til at danse, sagde han til sig selv, så han stod
og hang og snakkede med nogle andre. Blandt dem var der
en pige, Rikke Mogenstrup, Ride-Rikke, som hun blev kaldt,
hun kom vist fra landet og havde som et minde stadig en hest
et sted i Glostrup, og hun elskede den hest, så de snakkede
om dyr, og Henrik havde engang haft en hund, og han sagde
til Rikke, at han havde elsket den hund, hvad han aldrig
havde, men han troede på det, mens han løj, og måske havde
Rikke heller ingen elsket hest, hvem ved, men hun troede i
hvert fald også på det, og pludselig havde Henrik i en gymnasiekælders halvmørke, tilrøgede hjørne, nedenunder aulaens
lakerede dansegulv en tunge i sin mund og et bryst i den
højre hånd, som hidtil kun havde gjort sig andre erfaringer.
Det var ikke et kønt syn, men de så ikke sig selv, de var unge,
ligeglade og antændte af et urgammelt gymnasiebegær, og
senere gispede hun, da hun tog den i hånden, og mumlede,
at så passer det, og fra det øjeblik vidste han, hvad han var,
og vidste, at hun vidste det. Han var Jern-Henrik, drengen
med hestepikken.
NB! Uddraget er fra afsnittet Henrik Hesses hovmodige hybris, s. 9-11.
[ t o p ] [ h j e m ] |