Hvad er Sentura? | Indeks | Abonnement | Forhandlere | Links | Notits | Hjem
 M A G A S I N   F O R   L I T T E R A T U R   O G   L E V E N D E   B I L L E D E R                 w w w . s e n t u r a . d k  

Publiceret d. 19.9.2006
[Opdateret d. 19.9.2006]

ANMELDELSE
Ursula Andkjær Olsen:
Skønheden hænger på træerne
Digte
192 sider
Kr. 199,-
Gyldendal
Udkommet 20. september 2006

 

Af
Stefan Kjerkegaard




Omslag til bogen

Ursula Andkjær Olsen
Er f. 1970. Hun debuterede med Lulus sange og taler [Lindhardt og Ringhof 2000].



*

RELEVANTE LINKS:

Læs Senturas anmeldelse af Ursula Andkjær Olsens forrige digtsamling Ægteskabet mellem vejen og udvejen, der kom i 2005 – også mange andre links...


 

Dråbers udsagn

Ursula Andkjær Olsen er gået på skrump i sin nye, brillante digtsamling.

BONUS-INFO:
Direkte til smagsprøve fra bogen

ANMELDELSE: Ursula Andkjær Olsens Skønheden hænger på træerne er en fabelagtig gennemskrivning af flere fuldstændige umulige forhold.

Her er der essays på vers og vers på tværs af naturen. Bogens fysiske udseende er høj og ranglet til forskel fra de tidligere bøger, og tekststumperne er skrumpede. Olsen har inddampet sig et "jeg", men det er et tøjlesløst og polyfonisk "jeg", som man hverken helt kan begribe eller fange. Jeg, nu er det mig, der taler, er i skrivende stund stadig i tvivl om, hvor der tales fra, men jeg har på fornemmelsen, at jeget (i hvert fald ofte) er en dråbe. Men som en dråbe i havet drukner også denne stemme i stemmer.

Har forladt udspringet
Som teksterne falder ned på siden, ligner de til forveksling haikudigte, men det er de langtfra, bortset fra at Olsen muligvis lader sig inspirere af den kølige, næsten glasklare form, det neutraliserede jeg, inspirationen fra naturen m.m.

Ordene "glas klar" gentages fx som en slags mantra i den første del af bogen, og man fornemmer, at jeget polemiserer imod noget, der kunne minde om det centrallyriske jeg, dvs. at Olsens jeg nægter at være centrallyrisk og sammenhængende: "Jeg har/ muligvis forladt mit/ udspring jeg er/ muligvis kommet/ tilbage bare for at/ slippe for jer men det var en// fælde. Jeg er/ stadig ikke alene."

Jeget er således også en maske for alle de stemmer, der er på spil i disse tekster.

Kritik af merkantil jargon
Så jeget er langtfra alene. Det flyder derimod sammen med tingene, tilpasser sig: "Det eneste der redder mig// er min næsten skræmmende/ tilpasningsevne. Mit store/talent for at// omgå enhver form for/ hårdhed ethvert/ stikkende grundlag med en/ smidighed der næsten minder om// kapitalens".

Olsen ynder at punktere sætningerne med sådanne grimme ord som "kapitalens" eller fx ordet "kommunalt" i andre. Det udstiller de grimme ord i al deres hæslighed. Ja, det er en slags kritik af de ord, vi i dagligdagen omgiver os med, den måde som nutidens merkantile jargon har vundet indpas. Det er Olsens "handlingsplan" overfor de antipoetiske strømninger, sproget emmer af for tiden, og som invaderer nutidens intellektuelle miljø, fx på universitetet.

Samfundskritisk?
Men heri ligger den skarpeste kritik af samfundet nok ikke i Olsens bog, det er snarere den måde, som teksterne helt bevidst vender sig imod og dermed kritiserer enhver kritik: Bogens helt overdrevne eksklusivitet, og det at skønheden hænger på træerne.

Og jeg undrer mig egentlig over, at jeg, når jeg skal anmelde Andkjær Olsens bøger, altid kommer til at tænke på dem som samfundskritiske eller i det mindste polemiske. De rummer et eller andet, som går over min forstand, men som man i mangel af bedre kan kalde sprogkritisk, en kritik af enhver jargon, en kritik mod at forblive i én jargon. Dermed hæver de sig også op fra kvindekoret og virker mere ambitiøse end digte fra flere kollegerne (Hørslev, Moestrup m.fl.).

Ordet "troskyldighed" nævnes ofte i bogen, men troskyldige er digtene kun i en snæver forstand, for man fornemmer, at der er mere på spil. Der er tale om en helt ny og anden måde at tale på, eller det er i hvert fald denne anden(s) tale, som teksterne vil iscenesætte. Dråbeassociationerne gør, at man, når man læser teksterne, føler sig spændt til bristepunktet: Enten bryder det sammen, eller også bryder det hele ud i sang.

En anden begyndelse
Måske er det én af grundene til, at man bliver en smule irriteret over, at forlaget har placeret Tøger Seidenfadens kommentar til bogen på dens bagsideflap: Hvad kender han til revolutioner i det digteriske sprog? Omvendt forstår man jo godt forlaget, når nu en digtsamling for en gangs skyld nyder lidt succes.

Det er Andkjær Olsens 4. digtbog, men på sin vis hendes anden begyndelse, idet de tre første bøger på mange måder er en del af samme monstrøse projekt: At placere ordet i koret. Men nu sker der så noget nyt. Jeg havde nok forventet denne omorkestrering af stemmerne for en bogs tid siden, men det kan vente, når det er så brillant som dette. Nu vil vi blot læse flere, nye og mærkelige bøger fra denne Andkjær Olsen, lyden af poesi i det 21. århundrede.



* * *

 
Teksteksempler


1.

v

Det er heldigt. Med den
troskyldighed.

Du har
ikke noget at
tabe. Det vil sig. Det er
det du siger.

Og alt dit
græs.

Det her må kaldes en
alvorlig vilje

til naivitet.

Elskværdig.

Du har
ikke noget at
tabe. Det vil sige. Som
sagt. Det er
det du siger. Og du
ryster på

græsset for at
vise mig at det er
sandt.

Og du
aner ikke et
hår og også
det. Ved du. Det er
det jeg elsker dig
for. Så
masser at tabe men
det er i
orden.

Først lærer man at lade det
falde. Så
opdager man at det
hele følger med
alligevel.

På sin egen måde med sit eget
næb og glatte
fjer

flyvende efter dig.

Så opdager man at

stenen svæver
månere og andre planeter omkring
mig.

[...]

2.

Skoven drypper
det har den
gjort de

sidste fire dage.

Det giver en
ringetone når

dråberne rammer
isen.

En ringetone for
ørerne. Jeg kunne
muligvis nok finde
andre forklaringer på den.

Men det gør jeg

ikke.

Jeg drypper
også. Jeg ved
ikke hvorfor jeg bliver
ved men det gør
du. Det

virker sådan.

*

Det er tidligt

og alligevel er jeg
oppe.

Det er nok lige meget
hvor jeg hænger.

Der hænger
alt hvad man kan
ønske sig.

I forvejen.

Perlerne på
grenene.

Jeg kan
også bare glide i
sjappet.

Det er ikke
egentlig udødelighed
som er deres hensigt.

Men de drypper
videre så snart jeg vender
ryggen til.

De bliver til
vand men det
generer dem
ikke.

Det virker ikke
sådan.

Det hele er så
mudret.

Isen er så
brun at himlen ser
blank ud
ved siden af.

*

Og det der mellem
stammerne.

Det er nok bare

dig der står og
smiler.

Med alt det du
oser af. Det er
klart men med en
fin smattet
duft

i luften.

Med alt det du
fylder mig med.

Du får mig
sådan til at
dise du med alt dit

sjap. Præcis så diset er
nakken.

Jeg spørger mig
selv hvad det
er. Jeg
ved det

ikke.

Men pas på jeg ikke
drikker det
hele på en
gang.

Alligevel.


[NB! Teksterne er fra s.117-118 og s. 183-186. Dråbeformet vedhæng er i øvrigt den sidste tekst i bogen.]

[ t o p ]       [ h j e m ]