Publiceret d. 10.4.2007
[Opdateret d. 19.4.2007]
UDDRAG
Thomas Oldrup:
22 tricks Om at skrive godt
Forord af Lene Kaaberbøl
Fagbog
144 sider
Kr. 199,-
Phabel/ArtPeople
Udkommet 19. april 2007
[Uddraget bringes med venlig
tilladelse fra forlaget]
Af Thomas Oldrup
Thomas Oldrup
Født 1976, bosat i København. Har en BA i retorik og historie. Udgivet børne- og ungdomsbøger, bl.a. rejseromanen Backpacker med livet på nakken i 2005.
Thomas Oldrup har selv været aktiv i en skrivegruppe i 8 år, hvor han har givet og modtaget kærlig, konstruktiv og konkret kritik [et af hans råd omfatter de tre k'ere, red.]. Desuden har han undervist elever i at skrive og er af Kunstrådet blevet certifikeret til at være "huskunstner".
At skrive kan være sjovt
"Denne bog kan gøre dig bedre til at skrive.
Nogle vil indvende, at det at være god til at skrive kræver et talent, at det er noget man er født med. Men det mener jeg er noget sludder. Få kan blive ligeså gode til at skrive som Hemingway, men næsten alle kan blive markant bedre, ved at lære nogle få enkle råd eller tricks."
"Når denne bog er læst færdig, håber jeg det at skrive er blevet væsentligt enklere at gå til, lige meget hvad det er der skal skrives. Allerhelst skulle det at skrive blive skægt".
Citat: Thomas Oldrup i indledningen til bogen
|
*
RELEVANTE
LINKS:
Besøg Thomas Oldrups personlige blog, som han meget sigende kalder Historier...
Forlaget Phabel præsenterer sig på dets hjemmeside som "et ungt forlag, grundlagt som et samarbejde mellem ArtPeople og Lene Kaaberbøl"...
Mere skriveteknik? Læs et uddrag af Robert Zola Christensens Manual til skrivekunsten...
|
|
Uddrag fra Thomas Oldrups 22 tricks. Om at skrive godt [Phabel/ArtPeople, 2007]:
Som forfatter behøver du ikke kun blive inspireret af andre
forfattere. Nogle af de forfattere og digtere jeg ser allermest
op til er faktisk sangskrivere, såsom Leonard Cohen og Bob
Dylan.
Der går en historie om de to: Cohen og Dylan spillede tilfældigvis
begge i Paris, og mødtes om aftenen på en restaurant
for at spise sammen. Dylan havde lige spillet en af Cohens
sange – den sindssygt smukke »Hallelujah« – og spurgte høfligt
hvor lang tid det havde taget Cohen at skrive denne.
»To år,« svarede han.
Cohen spurgte bagefter hvor lang tid det tog Dylan at
skrive sangen »I and I«, som han lyttede meget til på det tidspunkt.
»Femten minutter,« svarede Dylan.
»Men jeg løj,« indrømmede Cohen senere. »Jeg sagde
til ham at det tog to år, men det var nok snarere tre, eller
fire. Og han løj helt sikkert også. Det tog ham sikkert ti
minutter.«
Jeg kan godt lide anekdoten, hvad end den er sand eller ej.
Den fortæller os at alle arbejder forskelligt. Nogle arbejder
hektisk og hurtigt, andre langsomt og møjsommeligt. Det ene
er ikke bedre end det
andet.
Jeg tror heller ikke
du skal forestille dig, at
Cohen har siddet hver
eneste dag i tre-fire
år og arbejdet på de
enkelte ord og toner
i "Hallelujah«. Han har nok arbejdet på den, lagt den væk, set
på den igen med friske øjne, lavet om, lagt den væk igen, og
så videre. Og så kan det godt blive en langvarig proces.
Nu har vi forladt selve skrivefasen og er nået over til
bearbejdningen
af din tekst efter at den er skrevet mere eller
mindre færdig. Men bearbejdningen er mere end bare at sidde
og rette kommaer og stavefejl.
Som det første, er det et godt trick, at lægge sin tekst væk
engang imellem. At lade den ligge og dampe af, jo længere tid
jo bedre, og så læse den igen med de nye, kritiske briller på.
Som noget en anden har skrevet. Du kan blive så meget filtret
ind i din tekst, hvis du har siddet alene med den for længe, at
du ikke længere kan
skelne skidt fra kanel,
og du mister tit troen
på hele projektet.
Så læg det væk, lad
der gå nogle uger eller
måneder, gå i gang
med noget andet, og
se på det igen. Jeg gør
desuden tit det, at jeg printer det ud, med en anden skrifttype
og en anden skriftstørrelse end den jeg plejer, så det ikke
ligner mine »normale« tekster. Jeg bilder mig ind, at det også
bidrager til at jeg ser på det som en frisk tekst.
Et andet af mine andre forbilleder, den amerikanske forfatter
Hemingway, taler om noget han kalder en »shitdetector«
(se citat). En god forfatter skal kunne fange hvad der er shit
i sin egen tekst. Men Hemingway indrømmede også, at der
tit skulle gå nogen tid, før han kunne se sine egne fejl. Han
blærede
sig vistnok engang med, at nu var han kommet helt
ned på at der kun skulle gå ni uger fra han havde skrevet
noget, til han kunne se om det var noget lort.
Det er ærgerligt at man altid har en tendens til at begynde
på sin stil aftenen inden den skal afleveres. Sådan er det desværre
nok. Det gjorde jeg også, da jeg gik i skole. Hvis du
kommer tidligt i gang, har du muligheden for at lade din tekst
ligge og køle af så længe, at du kan se på den udefra. Og se
om du så ikke kan forbedre den.
Folk tror tit, at når de er færdige med at skrive en tekst, så
er de færdige. Men det tager typisk lige så lang tid at redigere,
som at producere. Når du er nået til slutningen, er du kun
nået halvvejs. De fleste forfattere laver en, to, tre eller flere
gennemskrivninger.
Redigeringsprocessen er lige så vigtig som selve skriveprocessen.
De fleste af de tricks jeg nævner i denne bog
knytter
sig også til redigeringsprocessen. Find klichéer,
variér sprog, svage personbeskrivelser, show it don’t tell it,
ord, der kunne være mere præcise, og så videre. Introducerer
du spændingselementer, der ikke siden bliver fulgt op på, og
har du spændingselementer, der ikke er tilstrækkeligt bygget
op til? Så kig på din tekst ud fra de tricks jeg har nævnt.
Se på din tekst udefra. Tit er der nogle passager i din tekst,
som du ikke er helt tilfreds med. Nogle pointer, der er lidt
letkøbte, eller scener, der ikke rigtig fungerer. Måske tænker
du: »Det er der nok ikke nogen, der opdager.« Men det er der
– altid. Du kan bruge din egen usikkerhed som et ret godt
pejlemærke for, hvad din læser også vil opleve som letkøbt
eller svagt.
Det er også først, når du er helt færdig med at skrive en
tekst at du kan se, om den har samme tyngde hele vejen igennem.
Nogle steder er måske blevet lidt tynde og hurtige, mens
andre er langsommelige bobler i systemet, hvor din historie
mister farten eller går helt i stå. Tænk på en spændingskurve.
Tænk på hvornår din læser er i fare for at falde i søvn, og
tænk på hvornår det muligvis går for stærkt.

Tag en gammel tekst du har skrevet, jo ældre jo
bedre. Vælg en side eller to fra den, læs den grundigt
igennem, streg ud og ændr i den bl.a. på baggrund
af de tricks du har lært indtil videre. Skriv
den så ind igen, helt forfra. Lur mig, om den ikke
er blevet meget bedre nu.
Tag en side fra en anden persons tekst. Det kan være
fra en du kender, fra lokalavisen eller fra en bog,
der allerede er udgivet. Lad som om det er din egen,
og skriv den ind igen. Forbedr den så meget som
muligt.
NB! Uddraget stammer fra s. 64-68 i bogen.
[ t o p ] [ h j e m ] |