![]() |
Hvad er Sentura? | Indeks | Abonnement | Forhandlere | Links | Notits | Hjem |
M A G A S I N F O R L I T T E R A T U R O G L E V E N D E B I L L E D E R w w w . s e n t u r a . d k |
Publiceret d. 7.7.2008 [Opdateret d. 13.7.2008]
INTERVIEW
Af Nina Søs Vinther Uddannet fra Forfatterskolen i 2002. Ansvarshavende redaktør på forlaget Arena. Inspiration fra amerikansk digter Måske er grunden til, at vi er så mange, som er inspirerede af netop hendes måde at skrive på, at vi har fået en trang til at turde åbenhed og uafsluttedhed i modsætning til de mange kræfter i vores samfund og verden, som tilstræber entydighed og overskuelige løsninger uden kompleksitet.
Nina Søs Vinther anbefaler Islandsk forfatter bag omslaget Hun har selv udsendt to digtsamlinger, Kødbyen og Det hudfarvede øde. Sidstnævnte er netop oversat af Nina Søs Vinther og udkommer på forlaget Arena i efteråret 2008. * RELEVANTE LINKS:
|
Gamle sætninger i nye omgivelser Med Nina Søs Vinthers første bog må man være klar fra start. I Hvis Helsinki får man ikke nemme svar, men en raffineret undersøgelse af sprog og erindring, som kun åbner sig helt for den aktive læser. INTERVIEW: Vi har spurgt Nina Søs Vinther, om hun ville fortælle lidt om de idéer og overvejelser, hun har gjort sig med bogen. Allerede i første kapitel, en slags trekantsdrama, der udspiller sig i flere forskellige former, opstår der som hos karaktererne en krise hos læseren, hvis man glemmer at være vågen og deltagende... Hvad er det, der sker?
Jeg ville tillade tekster, som ikke understøttede handling, for at skabe en kuperet læseoplevelse, som i bedste fald kunne kaste noget af sig til den aktive læser. På trods af den manglende psykologiske udvikling i fortællingen, betragter jeg den i høj grad som psykologisk. Som en krise. Men måske en positiv krise fordi man er nødt til at være åben og tillidsfuld som læser, for at få noget ud af læsningen. Det skaber krise at give slip på de rammer, som vi normalt navigerer efter. Bevægelsen som strukterende princip Flere steder er jeg også inde på, hvorledes de horisontale betragtninger er som fremmedlegemer i fortællingen. Konkurrencesvømmeren Jani skal ud af teksten, fordi han er kendetegnet ved det horisontale og det timelige: bevægelsen i svømmebassinet på tid. Mens det vertikale, øjeblikket, er det centrale. Den vertikale bevægelse er for mig en kamerabevægelse, et digt, og et punkt uden tid. Jeg var klar over, at den vertikale bevægelse måske ikke var åbenlys. Men hvorfor ikke have den som gennemgående struktur? På film, kan kamerabevægelser og måder at klippe på jo være lige så regelbundne, meddigtende og strukturerende som fortællingen. Håb og illusion i teksten Af gode grunde har vi mennesker en tilbøjelighed til at ville undgå desillusion og håbløshed. Selvom begge
Jeg lever selv med disse to tilstande. Men jeg er også meget bevidst om, hvordan de kan hæmme mig i at være tilstede i nuet, være i kontakt med mig selv og forhindre mig i fri livsudfoldelse. Offer, redder og krænker Men der er tilsyneladende også gevinster for dem, ved at blive i spillet. Amo kan leve i håbenes drømmeverden, og lade sig forføre igen og igen, starte forfra, uden kontinuitet. Og A udnytter sin magt til at manifestere sig selv og indirekte underkende de regler, som er stillet op for den verden hun lever i. A vil gøre oprør med alle de magtfaktorer, som styrer det liv, hun er placeret i. Jeg synes, det er interessant, at A har en seksuel magt, uden at være forfører, madonna, luder, femme fatal og hvad det nu alt sammen hedder. Hun er ikke interesseret i at udnytte sin magt til andet end at vise hele verden, at hun gerne ville være et andet sted. Hun synes vel at hendes magt er gennemskuelig og latterlig. En hæsblæsende strøm af sætninger "At sige noget fra hjertet", den sætning
Der kan være én sætning, som er sand for klienten, og den stærkeste for klienten, selvom sætningen fra et litterært synspunkt er kedelig. Det synes jeg er vildt hvad skal der til, for at vi mærker sproget i os? Hvordan er det, at vi bliver immune overfor dét, som politikerne rent faktisk siger. At vi lader deres sprog glide ind uden modstand. Jeg ville skrive nogle sætninger i nogle omgivelser, så de måske kunne suge noget kraft fra sine sidemænd og få liv igen. |